30.1.17

Αυτοκίνητα-καρμανιόλες γέμισαν τους ελληνικούς δρόμους!

Από τον
Γεράσιμο Κόντο
Με «κινούμενες βόμβες» που απειλούν ανθρώπινες ζωές μοιάζουν στα χρόνια της κρίσης σχεδόν ένα στα δύο αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συλλόγου
Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Μηχανών Αυτοκινήτων Αθηνών, Πειραιώς και Περιχώρων (ΣΙΣΕΜΑ). Κακοσυντηρημένα οχήματα με φθαρμένα ελαστικά και φρένα που υπολειτουργούν, Ι.Χ. που δεν υποβάλλονται στους απαραίτητους τεχνικούς ελέγχους και οδηγοί που δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμα και για μικροζημιές και αναβάλλουν συνεχώς την... επίσκεψη στο συνεργείο συνθέτουν ένα σκηνικό τρόμου, που -σε μεγάλο βαθμό- αποτυπώνεται και στα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) για τα τροχαία δυστυχήματα, τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς που σημειώνονται στην άσφαλτο.

«Σε σύγκριση με το 2011, ο τζίρος των συνεργείων έχει μειωθεί κατά 50%. Από την καθημερινή επαφή μας με τον κόσμο διαπιστώνουμε ότι περίπου οι μισοί πελάτες μας επιλέγουν να αφήσουν για αργότερα την επιδιόρθωση μικρών ή σοβαρότερων ζημιών, λόγω κόστους. Την ίδια στιγμή, όμως, οι περισσότεροι συνεχίζουν να κυκλοφορούν κανονικά, θέτοντας σε κίνδυνο τη σωματική τους ακεραιότητα και τις ζωές συνανθρώπων τους, αν και γνωρίζουν ότι τα αυτοκίνητά τους είναι επικίνδυνα. Αν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι αριθμοί, είναι προφανές ότι ένας μεγάλος αριθμός τροχαίων δυστυχημάτων οφείλεται σήμερα στην ελλιπέστατη συντήρηση των αυτοκινήτων» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρόεδρος του ΣΙΣΕΜΑ Γρηγόρης Μόφορης.

Σύμφωνα με τα τελευταία (προσωρινά) στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2016 καταγράφηκαν στη χώρα μας 9.592 τροχαία ατυχήματα (έναντι 9.337 το αντίστοιχο διάστημα του 2015), που οδήγησαν στον θάνατο 692 ανθρώπους (έναντι 657 μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου του 2015). «Οι αριθμοί είναι τρομακτικοί, αλλά δυστυχώς δεν μας εκπλήσσουν πια. Είναι κάτι που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα τελευταία χρόνια. Στους ελληνικούς δρόμους κινούνται αυτοκίνητα που δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ.
Σχεδόν 1.500.000 Ι.Χ., γύρω στο 40% των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας, δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, ενώ ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων έχουν μεν υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο, αλλά εξακολουθούν να “κουβαλούν” σοβαρές ζημιές, επειδή οι κάτοχοί τους δεν φρόντισαν να πάνε σε ένα συνεργείο και να τις φτιάξουν» αναφέρει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Κωνσταντίνος Βήκας.

Αμέλεια
Στα συνεργεία της Αττικής τα «κρούσματα»... αμέλειας -που σε πολλές περιπτώσεις αποδεικνύεται εγκληματική- από ιδιοκτήτες Ι.Χ. είναι καθημερινά. «Βλέπεις αυτοκίνητο με χαλασμένα φρένα, ενημερώνεις τον οδηγό και εκείνος κάνει ότι δεν ακούει, επειδή δεν έχει να πληρώσει. Ακούς έναν θόρυβο στον κινητήρα, εντοπίζεις το πρόβλημα, αλλά ο πελάτης δεν... συγκινείται. Μας φέρνουν αυτοκίνητα που έχουν τα ίδια λάστιχα για επτά οκτώ χρόνια. Ακόμα και τα τακάκια ή τους χαλασμένους υαλοκαθαριστήρες, ζημιές που διορθώνονται άμεσα και με χαμηλό κόστος, διστάζουν να τα αλλάξουν. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι επειδή κινούνται μέσα στην πόλη, με χαμηλές ταχύτητες, ή επειδή κάνουν μικρές αποστάσεις, δεν κινδυνεύουν. Δεν θέλει όμως πολύ για να γίνει το κακό, έξω από το σπίτι σου μπορεί να συμβεί» λέει ο κ. Μόφορης.
Μάστορας μόνο πριν τις διακοπές
Ακόμα και το καθιερωμένο ετήσιο σέρβις του αυτοκινήτου φαίνεται πλέον «βουνό» σε χιλιάδες οδηγούς, που προσπαθούν να το καθυστερήσουν όσο μπορούν, επειδή τρέμουν τον λογαριασμό του συνεργείου. «Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες Ι.Χ. περιμένουν τις... καλοκαιρινές διακοπές, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, που πρόκειται να ταξιδέψουν. Τα τελευταία χρόνια, η δουλειά που έχουμε από τις 15 Ιουνίου ως τις 30 Ιουλίου ισοδυναμεί με τον φόρτο εργασίας όλης της υπόλοιπης χρονιάς. Πάντα υπήρχε αυτή η τάση, αλλά πλέον η κατάσταση έχει ξεφύγει. Οι μισοί Ελληνες... παρατούν τα αυτοκίνητά τους τον χειμώνα και ασχολούνται μαζί τους το καλοκαίρι, λίγες ημέρες πριν φύγουν για διακοπές» σημειώνει ο κ. Μόφορης.

Σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες συνεργείων καλούνται να «σουλουπώσουν» Ι.Χ. που έχουν γράψει δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς σέρβις, με αποτέλεσμα να βγάζουν ζημιές που θα μπορούσαν να αποφύγουν.
«Οταν ο έλεγχος γίνεται στα 20.000 χιλιόμετρα, αντί για τα 10.000 που είναι το συνηθισμένο όριο, όταν ένα αυτοκίνητο κυκλοφορεί χωρίς έλεγχο για δυο τρία χρόνια, τα μηχανικά προβλήματα και οι φθορές που ήδη υπάρχουν στο όχημα επιδεινώνονται. Οι περισσότεροι οδηγοί νομίζουν ότι κάνουν οικονομία καθυστερώντας το σέρβις για μερικούς μήνες. Συνήθως, όμως, το αποτέλεσμα είναι να πληρώνουν τα διπλά ή τα τριπλά χρήματα για μια ζημιά που θα μπορούσαν να προλάβουν αν απλώς ήταν συνεπείς στο ραντεβού τους με το συνεργείο» καταλήγει ο πρόεδρος του ΣΙΣΕΜΑ.
Δεκαετίας και  άνω το 67,5% των οχημάτων
Η αγορά του αυτοκινήτου έχει πληγεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Οπως μαρτυρούν οι τελευταίες στατιστικές εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αυτοκινητοβιομηχανιών, ο μέσος όρος ηλικίας αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ενωση το 2006 ήταν τα 8,3 έτη. Σήμερα, όμως, ο μέσος όρος έχει ανέλθει στα 9,7 χρόνια. Εκ των χωρών-ουραγών είναι και η Ελλάδα, όπου το 67,5% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν είναι άνω της δεκαετίας, το 25,5% μεταξύ 5 και 10 ετών και με μόλις το 7% των οχημάτων να είναι καινούργιο (πενταετίας). 
Και ελαστικά για... πατινάζ
Ενα από τα πιο σοβαρά λάθη που κάνουν οι Ελληνες οδηγοί στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα είναι ότι... ξεχνούν να αλλάξουν τα ελαστικά των οχημάτων τους.
Σύμφωνα με τους μηχανικούς αυτοκινήτων, η διάρκεια ζωής των ελαστικών δεν ξεπερνάει τα τέσσερα πέντε χρόνια, ενώ παράγοντες όπως οι καιρικές συνθήκες (καύσωνας, παγετός κ.λπ.), η οδήγηση σε δρόμους με κακοτεχνίες και η λανθασμένη πίεση αέρα επιταχύνουν τη φθορά τους. Τα ελαστικά «γερνούν» ακόμα και σε περιόδους που δεν χρησιμοποιούνται και πρέπει να ελέγχονται τακτικά.

Σημάδια που προειδοποιούν τους οδηγούς ότι η αντικατάσταση... πλησιάζει είναι η εμφάνιση ρωγμών ή εξογκωμάτων, η υπερβολική φθορά στα αυλάκια του ελαστικού (τα σχετικά όρια καθορίζονται από τον κατασκευαστή) και η αύξηση των κραδασμών κατά την οδήγηση.
Υπάρχουν και πωλήσεις supercars μέσα στην κρίση
Η οικονομική συνθήκη στην Ελλάδα -με φόρους και εισφορές να προστίθενται διαρκώς, την ανεργία να παραμένει στα ύψη και τα εισοδήματα των πολιτών να έχουν πιάσει πάτο- είναι «μαύρη». Ομως υπάρχει και εκείνο το ποσοστό των Ελλήνων που μπόρεσε -και επέλεξε- να δαπανήσει κυριολεκτικά μια περιουσία για να αποκτήσει ένα υπερπολυτελές αυτοκίνητο! Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Αρχή, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2016 πωλήθηκαν, μεταξύ άλλων, στη χώρα μας 32 καινούργιες Porsche, 28 Jaguar, δύο Maserati, 42 Lexus, 898 Jeep, τρία Tesla και 74 Land Rover!

Από το αμέσως πιο κάτω «ράφι» πωλήθηκαν 3.830 νέες BMW, 4.316 καινούργιες Mercedes, 2.605 νέα Audi και 1.458 νέα Volvo. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι πωλήθηκαν επίσης δύο μεταχειρισμένες Bentley, επτά μεταχειρισμένες Ferrari, μία μεταχειρισμένη Cadillac, δύο μεταχειρισμένα Hummer, μία μεταχειρισμένη Lotus, 115 μεταχειρισμένες Porsche, τρία μεταχειρισμένα Austin, τέσσερα μεταχειρισμένα Chrysler και 16 μεταχειρισμένες Jaguar.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, συνολικά το 2016 πωλήθηκαν 128.910 καινούργια και μεταχειρισμένα οχήματα έναντι 116.168 το 2015, παρουσιάζοντας αύξηση 11%. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2016 ανέρχονται σε 84.899, έναντι 81.471 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2015 (+ 4,2%). Τον Δεκέμβριο, πάντως, οι πωλήσεις αυτοκινήτων παρουσίασαν σημαντική υποχώρηση, καθώς στους δρόμους βγήκαν για πρώτη φορά μόλις 7.607 αυτοκίνητα, έναντι 9.488 τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2015, παρουσιάζοντας μείωση 19,8%. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Δεκέμβριο του 2016 ανέρχονται σε 5.197, έναντι 7.451 που κυκλοφόρησαν τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Με χρονομίσθωση ή εταιρικά το 50% των καινούργιων που κυκλοφορούν
Σε ό,τι αφορά τον τομέα του αυτοκινήτου -αλλά και της οδικής ασφάλειας- στην Ελλάδα, τα προβλήματα δεν... φρενάρουν στο κομμάτι της συντήρησης. Λόγω της οικονομικής κρίσης, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων έχουν σημειώσει τρομακτική καθίζηση τα τελευταία χρόνια, σε βαθμό που οι μηνιαίες πωλήσεις της προ κρίσης εποχής εξισώνονται με τις... ετήσιες του 2015-2016! Αποτέλεσμα αυτού του φαινομένου είναι στην Ελλάδα τού σήμερα -σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA)- το 67% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν να είναι γηρασμένα, ήτοι άνω των δέκα ετών!

Την άκρως ανησυχητική εικόνα που επικρατεί στην αγορά του καινούργιου αυτοκινήτου επιβεβαιώνουν, μιλώντας στην «κυριακάτικη δημοκρατία», δύο από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο: ο Γιάννης Χανιαδάκης του ομίλου Χανιαδάκης -επίσημος διανομέας Citroen - Jeep - Peugeot- και ο Σωτήρης Κασσιός της Σ. Κασσιός Α.Ε., εξουσιοδοτημένος διανομέας Seat και Nissan.
Στη λιανική
«Οι πωλήσεις μπορεί να δείχνουν άνοδο από το 2015 στο 2016, ωστόσο είναι κυρίως λόγω των εταιρικών οχημάτων, τα οποία αναγκάζονται να αλλάζουν οι επιχειρήσεις μέσω χρονομισθώσεων και leasing. Οι πραγματικοί αριθμοί στη λιανική πώληση δείχνουν πτώση το 2016 συγκριτικά με το 2015» εξηγεί ο Γιάννης Χανιαδάκης. Στον ίδιο τόνο, και ο Σωτήρης Κασσιός υποστηρίζει ότι «το 2016, συγκριτικά με το 2015, αυξήθηκαν οι ενοικιάσεις και οι χρονομισθώσεις οχημάτων. Γι’ αυτό και οι αριθμοί δείχνουν μεν ότι έχουν “τσιμπήσει” κάτι οι πωλήσεις, όμως στην πραγματικότητα ο ιδιώτης αγόρασε λιγότερα».

Η αιτία για την παρατεταμένη «ανομβρία» στις πωλήσεις αυτοκινήτων, σύμφωνα με τον κ. Χανιαδάκη, είναι «ότι οι τράπεζες δεν χρηματοδοτούν το αυτοκίνητο. Φανταστείτε ότι πλέον μιλάμε για πωλήσεις περί των 75.000 αυτοκινήτων τον χρόνο, εκ των οποίων τα μισά, ίσως και παραπάνω, είναι εταιρικού στόλου. Προ του 2010 και του 2009 αυτές ήταν οι μηνιαίες πωλήσεις» τονίζει εμφατικά!

«Εκτιμώ ότι ποτέ δεν θα φθάσουμε στους αριθμούς των προηγούμενων εποχών (σ.σ.: συγκριτικά με το 2008, το 2015 οι πωλήσεις έπεσαν κατά 70% και περισσότερο!). Πλέον οι 120.000 με 150.000 πωλήσεις, σε ένα υποθετικό μέλλον, μοιάζουν με πραγματικό... όνειρο» εξηγεί από την πλευρά του ο Σωτήρης Κασσιός και προσθέτει: «Οι εταιρίες διανομής και οι έμποροι κάνουμε ό,τι μπορούμε, με προγράμματα για τιμές, όμως η εγκρισιμότητα από πλευράς τραπεζών έχει μειωθεί σημαντικά. Είναι πολύ πιο αυστηρές πλέον. Για να επανεκκινήσει η αγορά αυτοκινήτου δεν αρκούν μόνο οι τράπεζες, όμως. Για να λυθεί το θέμα ουσιαστικά, θα πρέπει να λυθεί συνολικά το πρόβλημα της χώρας και να ανασάνουν τα νοικοκυριά. Αυτό που σίγουρα δεν βοηθά είναι ο πανικός περί της οικονομικής κατάστασης και της πορείας της χώρας. Σε ένα ήρεμο περιβάλλον, όπου οι πολίτες θα φοβούνται λιγότερο για την επόμενη μέρα, η αγορά μπορεί να ανακάμψει» σημειώνει ο κ. Κασσιός.
«Δεύτερο χέρι» και πετρέλαιο
«Σε ό,τι αφορά το μεταχειρισμένο, τα τελευταία δύο χρόνια δεν υπάρχει σημαντική αυξομείωση, πέρα από μια στροφή στο εισαγόμενο. Οι περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στο πετρέλαιο ακόμη γιατί χρειάζεται σέρβις σε πιο πολλά χιλιόμετρα και, φυσικά, επειδή είναι πιο οικονομικό καύσιμο» αναφέρει ο Γιάννης Χανιαδάκης. «Η κατηγορία που κερδίζει στο μεταχειρισμένο είναι αυτή των 5.000 και 6.000 ευρώ. Και σίγουρα θα πρέπει να επισημάνουμε ότι πλέον οι άνθρωποι αλλάζουν αυτοκίνητο όταν είναι απόλυτη ανάγκη» καταλήγει ο κ. Χανιαδάκης.
«Το μεταχειρισμένο συνεχίζει να πουλάει όπως πούλαγε. Δεν παρατηρείται η κάμψη που βλέπουμε στο καινούργιο αυτοκίνητο. Καλές κατηγορίες είναι των 5.000 και 7.000 ευρώ, μεσοσταθμικά, ενώ μεγάλη ζήτηση παρατηρείται και στα οχήματα αξίας έως 2.000 ευρώ, αρκεί να είναι σε καλή κατάσταση. Παρά ταύτα -και αυτό εξηγεί τις χαμηλές τιμές που βλέπει ο κόσμος συχνά σε πολυτελή μεταχειρισμένα- είναι σαφές ότι αυτοκίνητα από 1.800 κυβικά και άνω πλέον δεν “φεύγουν”».
http://www.dimokratianews.gr/