24 Ιουν 2017

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΣ ΥΠΟΚΟΣΜΟΣ-Μαρτυρία για τις εισπρακτικές: «Θα ανακοινώσουμε στο χωριό το χρέος σας»



Υπάρχει το ανέκδοτο στους αγγλοσάξωνες «τι διαφορά έχει ένα σπερματοζωάριο από έναν δικηγόρο; 


Με την περιέργη ανοχή των απανταχού δικηγορικών συλλόγων που τους δίνουν την νομιμοποίηση και φυσικά με την «γνώση του νόμου» οι εισπρακτικές έχουν γίνει

αυτό που θα ονειρευόταν ο Εσκομπαρ. Να απειλει και να πουλάει προστασία και μάλιστα με Αριθμό Μητρώου συλλόγου από την πλευρά του…νόμου. 

Οι πρακτικές των εισπρακτικών και των δικηγορικών εταιρειών και οι καταγγελίες για παρενοχλήσεις που έχουν πολλαπλασιαστεί. Γιατί η Πολιτεία εξακολουθεί να αφήνει μόνους τους πολίτες; 
Νικολέτα Αυλωνίτη 
Ιουνίου 23 2017 06:57 




“Θα ενημερώσουμε την Interpol για να σας κλείσει τα σύνορα, θα κλείσουμε τους γερμανικούς τραπεζικούς λογαριασμούς σας και θα πούμε για το χρέος σας στο χωριό στην Ελλάδα”. Αυτές ήταν μερικές από τις απειλές που δέχθηκε από δικηγορικό γραφείο της Αθήνας, ο Βασίλης Κούτσικος, μόνιμος κάτοικος πλέον στη Γερμανία, επειδή καθυστέρησε να πληρώσει μία δόση της τραπεζικής του οφειλής. Το News 24/7 επικοινώνησε με τον κύριο Κούτσικο, ο οποίος περιέγραψε πως μέσα στην οικονομική περιπέτεια που περνούσε, γεμάτος αγωνία για την αποπληρωμή των οφειλών του, είχε να υποστεί και την αφόρητη πίεση των οχλήσεων και τις προσβολές. 




“Ζούσα στη Γερμανία, είχα ένα μαγαζί και αποφάσισα να το πουλήσω για να έρθω στην Ελλάδα για επενδύσεις. Αρχικά, πήρα στεγαστικό δάνειο αξίας 100.000 ευρώ για να επισκευάσω το παλιό σπίτι που θα έμενα με την οικογένεια μου και τα λεφτά που περίσσεψαν ήθελα να τα “ρίξω” στο τυπογραφείο που θα άνοιγα. Ταυτόχρονα, περίμενα να πάρω την επιδότηση των 89.000 ευρώ του προγράμματος “ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΝΕΩΝ- ΕΟΜΜΕΧ” αλλά προέκυψαν οι πυρκαγιές στην Ηλεία και τα λεφτά κατευθύνθηκαν για την κάλυψη άλλων αναγκών. Έτσι, αγόρασα μόνος μου όλο τον εξοπλισμό της επιχείρησης και έστειλα τα τιμολόγια για να εγκριθεί η δόση της επιδότησης. Δεν την πήρα και όσο εγώ περίμενα τη δόση, προέκυπταν ανάγκες για τη δουλειά. Και, έτσι, αναγκάστηκα να πάρω καταναλωτικό δάνειο ύψους, περίπου, 40.000 ευρώ. Μετά από πολλές προσπάθειες, δεν κατάφερα να σώσω την επιχείρηση και αναγκάστηκα να την κλείσω. Είχε ξεκινήσει η κρίση, και χωρίς να έχουμε εναλλακτική, το 2007 επιστρέψαμε πίσω στη Γερμανία. 

Τα χρήματα της επιδότησης όταν μου δόθηκαν ήταν πλέον πολύ αργά. Είχε έρθει η καταστροφή. Και έτσι όπως τα πήρα, τα έδωσα πίσω για την αποπληρωμή των δανείων. Τουλάχιστον, για 4 χρόνια πλήρωνα δόσεις των 1.500 με 2.000 ευρώ. Τα παιδιά μου άρχισαν να μεγαλώνουν και οι ανάγκες αυξήθηκαν με αποτέλεσμα να μην μπορώ να πληρώνω τόσο μεγάλα ποσά. Προχώρησα, λοιπόν, σε ρύθμιση. Για πρώτη φορά, μετά από τόσα χρόνια ως συνεπής οφειλέτης, τον Απρίλιο, επειδή προέκυψαν κάποια προβλήματα, καθυστέρησα δύο μήνες για μια πληρωμή 120 ευρώ. Είχα σκοπό, φυσικά, με το που θα πληρωθώ να τα δώσω τα χρήματα. Και τότε, στα μέσα του Απριλίου, ξεκίνησαν οι οχλήσεις. Με πήρε η κυρία Π. από το δικηγορικό γραφείο της κας Κ. και άρχισε να με απειλεί, λέγοντας μου: ‘Θα ενημερώσουμε την Interpol, να κλείσει τα σύνορα ώστε να μην μπορέσετε να ξανά πάτε στην Γερμανία, θα σας κλείσουμε τους γερμανικούς τραπεζικούς σας λογαριασμούς κτλ’. Πράγματα τρελά. Μας έπαιρναν τηλέφωνο την ίδια ημέρα, 4 με 5 φορές, συχνά σε διάστημα δέκα λεπτών, ακόμα και Σάββατο. 

Δεν φοβήθηκα αλλά νευρίασα γιατί στις 20 Απριλίου κάλεσαν και στο χωριό μου, στην Ελλάδα, στους γονείς μου, που είναι 90 χρονών, και τους φώναζαν ότι πρέπει ‘να μαζέψουν τα πράγματα τους γιατί θα έρθουν να εκτιμήσουν το σπίτι και να τους πετάξουν έξω επειδή ο γιος τους χρωστάει’. Όπως επίσης, ‘θα ανακοινώσουμε στο χωριό το χρέος σας προς τη τράπεζα’. Οι γονείς μου πανικοβλήθηκαν. Και λέω δεν πάει άλλο και, έτσι, προχώρησα σε καταγγελία στην ΕΚΠΟΙΖΩ. Κάποια στιγμή, λίγο αργότερα, με κάλεσαν από την τράπεζα για να προχωρήσουμε σε πιο ευνοϊκή ρύθμιση, με χαμηλότερο επιτόκιο και μικρότερη δόση, και, έκτοτε, δεν με ξανά ενόχλησαν ποτέ από κανένα δικηγορικό γραφείο. Όλα προχωρούν καλά. Είμαι συνεπής οφειλέτης και όχι τζαμπατζής αλλά άνθρωποι είμαστε, μπορεί να συμβεί η αναποδιά ανά πάσα στιγμή”. 

Η περίπτωση του κυρίου Κούτσικου δεν αποτελεί εξαίρεση. Δυστυχώς, ένα πολύ μικρό δείγμα από το αρχείο καταγγελιών που κοινοποιήθηκαν στην ΕΚ.ΠΟΙ.ΖΩ το 2017 και έθεσε στη διάθεση του News 24/7 η ίδια η Ένωση Καταναλωτών καταδεικνύει ότι εισπρακτικές εταιρίες και δικηγορικά γραφεία που αναλαμβάνουν την ενημέρωση των καταναλωτών για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, υιοθετούν αθέμιτες συμπεριφορές, τρομοκρατώντας τελικά τους καταναλωτές. 
 
 
 

Σύμφωνα με την Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., τους τελευταίους μήνες έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες των καταναλωτών, οι οποίοι διαμαρτύρονται ότι δέχονται ενοχλήσεις πολλές φορές μέσα στην μέρα, σε ακατάλληλες ώρες, ακόμα και Σάββατο, συχνά στον εργασιακό τους χώρο, καθώς επίσης ενοχλούν και συγγενικά πρόσωπα, ανήλικα τέκνα, υπέργηρους γονείς. 
 

Και ενώ όλα αυτά ήταν λίγο-πολύ γνωστά, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι οι πιέσεις που ασκούνται στους οφειλέτες προέρχονται και από τις εισπρακτικές μεν αλλά είναι εντονότερες από τις δικηγορικές εταιρείες καθώς αυτές δεν εμπίπτουν στον σχετικό νόμο και δεν ισχύουν γι’ αυτές οι αντίστοιχες δεσμεύσεις. Έτσι, αδιαφορώντας και αψηφώντας τους περιορισμούς που ορίζονται από τον Κώδικα Δεοντολογίας των Δικηγόρων επιδίδονται σ’ ένα ανελέητο κυνηγητό χρεωμένων πολιτών, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, επανειλημμένες οχλήσεις, εκβιασμούς και προσβολές. 

“Από το Σεπτέμβριο του 2016 και μετά, έχουν εντατικοποιηθεί, συνολικότερα, οι οχλήσεις και, ειδικότερα, από τα δικηγορικά γραφεία. Στις εισπρακτικές, επειδή παλαιότερα είχαν επιβληθεί πρόστιμα, τώρα τηρούν, σε μεγάλο βαθμό, τα όσα λέει ο νόμος. Βλέπουμε ότι οι πιέσεις ασκούνται πιο πολύ από τα δικηγορικά γραφεία”, τονίζει το News 24/7 η κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου, γενική διευθύντρια στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. Η επισήμανση αυτή επιβεβαιώνεται και από τον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή, Αντώνη Παπαδεράκη, ο οποίος, μιλώντας στο News 24/7 ανέφερε ότι “από 1/1/2017 δεχθήκαμε για το θέμα αυτό 400 καταγγελίες και οι περισσότερες από τις μισές αφορούν δικηγορικές εταιρείες, που ασκούν ψυχολογική πίεση, ενημερώνουν τρίτα πρόσωπα και εξαπολύουν απειλές”. 
 
 

“Τόσο τηλεφωνικά όσο και μέσω sms, τους λένε ‘πηγαίνετε να καταβάλετε 20-30 ευρώ αλλιώς θα σας στείλουμε εξώδικο ή θα προχωρήσουμε σε πλειστηριασμό του σπιτιού σας κλπ’ , ενώ οι άνθρωποι έχουν να πληρώσουν ακόμα δύο δόσεις. Όμως, το να δώσεις 30-40 ευρώ δεν λέει τίποτα, δεν θα σταματήσουν να σε ενοχλούν, ίσως αν τα δώσεις να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση για να πάρουν και άλλα. Αν δεν βρεις μια φόρμουλα για να συμφωνήσεις με την τράπεζα, αυτά τα χρήματα, προφανώς, πάνε στο δικηγορικό γραφείο ή στην εισπρακτική εταιρεία” επισημαίνει η κυρία Καλαποθαράκου και συνεχίζει λέγοντας πως “αυτό μας το καταγγέλλουν τόσο για εισπρακτικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο του Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης όσο και για δικηγορικά γραφεία, που, όμως, εκφεύγουν της εφαρμογής του νόμου και δεν είναι εγγεγραμμένα, δεν ηχογραφούν τις συνομιλίες όπως υποχρεούνται να κάνουν οι εισπρακτικές, δεν ελέγχονται, είναι στο απυρόβλητο”. 

Τον Σεπτέμβριο του 2016, η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. έστειλε την πρόταση της στο αρμόδιο Υπουργείο και στον Δικηγορικό Σύλλογο για τροποποίηση και αυστηροποίηση του νόμου αναφορικά με τη δραστηριότητα των Εταιρειών Ενημέρωσης οφειλετών και δικηγορικών γραφείων καθώς και εντατικοποίηση των ελέγχων από το Υπουργείο για επιβολή κυρώσεων. “Από το Δικηγορικό Σύλλογο δεν λάβαμε ποτέ απάντηση. Το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών και Αγοράς, στο τέλος του προηγούμενου χρόνου, μας ενημέρωσε ότι θα προχωρήσει η τροποποίηση του νόμου, κάτι που το περιμένουμε ακόμα. Παρ’όλα αυτά θεωρούμε και ερμηνεύουμε τον υφιστάμενο νόμο με μια διασταλτική ερμηνεία ότι συμπεριλαμβάνει και τις δικηγορικές εταιρείες. Δεν το αναφέρει ρητά αλλά για εμάς ερμηνευτικά τις συμπεριλαμβάνει. Όταν αυτό το ασκούν κατ’ επάγγελμα, δηλαδή, τους έχει εκχωρήσει κάποια τράπεζα το δικαίωμα είσπραξης των οφειλών”, αναφέρει η κυρία Καλαποθαράκου. 

Στην κατεύθυνση αυτή, προκειμένου να υπάρξει άμεσα λύση στο πρόβλημα με τις δικηγορικές εταιρείες, κινείται και η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Ο κύριος Παπαδεράκης υπογραμμίζει πως “ η πρωτοβουλία πρέπει να ληφθεί και από το Υπουργείο Δικαιοσύνης”. 

Ωστόσο, κατά την κυρία Καλαποθαράκου, το τελευταίο χρονικό διάστημα καταγράφεται μια θετική εξέλιξη. “Προσπαθούμε με τα δικηγορικά γραφεία να βρίσκουμε κάποιες λύσεις και να κλείνουμε κάποιες υποθέσεις με άτομα που δεν έχουν εισόδημα ούτε περιουσιακά στοιχεία και ζητάμε να πληρώσουν το 10%-20% της οφειλής εφάπαξ και να διαγραφεί στη συνέχεια το υπόλοιπο μέρος της. Και πράγματι έχουμε συμφωνήσει σε κάποιες περιπτώσεις και έχουν σταματήσει οι οχλήσεις. Απλώς, ενώ συμφωνούμε και θέλουμε να κατοχυρώσουμε τον καταναλωτή γραπτώς για τη συμφωνία, δεν μας στέλνουν τα δικηγορικά γραφεία την πρόταση γραπτώς. Και το αποδίδω στο ότι έχουν μια πολιτική που είναι αδιαφανής απολύτως, δεν είναι μια πολιτική που θα έπρεπε να έχουν υιοθετήσει τόσο οι τράπεζες όσο και τα δικηγορικά γραφεία”. 

Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, είναι γιατί η Πολιτεία ενώ όλα τα παραπάνω είναι γνωστά, εξακολουθεί να παραμένει παρατηρητής και να αφήνει τους πολίτες μόνους απέναντι στις απειλές, ακόμα και για μικρά ποσά ή για μικρές καθυστερήσεις. 

Όλα τα στοιχεία είναι στη διάθεση του News 24/7, αλλά δεν δημοσιοποιούνται για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων. Οι φωτογραφίες δεν απεικονίζουν κανένα πρόσωπο σχετικό με το κείμενο.