15 Νοε 2018

Ποιος είναι ο Γάλλος Ζοσεράν και τι σχέση έχει με το άνοιγμα των λογαριασμών του Κ. Σημίτη

Η αποκάλυψη του ανοίγματος των τραπεζικών λογαριασμών του Κώστα Σημίτη, του αδελφού του, δύο πρώην υπουργών της κυβέρνησής του και ενός μεσάζοντα όπλων, συνέπεσε χρονικά με το ταξίδι που θα πραγματοποιήσουν οι ...
δικαστικές αρχές προκειμένου να βρεθούν πρώτη φορά τετ α τετ με τον Γάλλο, πρώην μεγαλοστέλεχος της εταιρίας Thales, Μισέλ Ζοσεράν, ο οποίος ουσιαστικά άνοιξε τον κύκλο των καταγγελιών για αυτές τις υποθέσεις.
Το έγγραφο της Αρχής κατά του Ξεπλύματος Μαύρου Χρήματος, στην οποία προΐσταται η αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Άννα Ζαΐρη, εστάλη στις 30 Οκτωβρίου, λίγες μέρες πριν βρεθεί ο Γάλλος για πρώτη φορά τετ α τετ με τους ανακριτές κατά της διαφθοράς Ηλιάνα Ζαμανίκα και Γιώργο Ευαγγέλου.
Εν προκειμένω υπάρχουν τρία χρονικά ορόσημα τα οποία αξίζει να αναφερθούν (ανεξαρτήτως της αξιοπιστίας ή όχι του Ζοσεράν):
-Πρώτον, πως οι καταγγελίες είχαν γίνει πριν από 13 χρόνια και από τότε, επί της ουσίας, ουδείς είχε ασχοληθεί σοβαρά για να τις αξιολογήσει, να τις απορρίψει ή να τις διερευνήσει ζητώντας αποδείξεις και  στοιχεία.
-Δεύτερον το έγγραφο ανοίγματος των λογαριασμών εστάλη 7 μέρες μετά την προφυλάκιση του πρωτοκλασσάτου υπουργού των κυβερνήσεων Σημίτη, Γιάννου Παπαντωνίου.
-Τρίτον η δικαστική σύμπτωση του μπαράζ των δικαστικών ενεργειών, σε μια χρονική συγκυρία μάλιστα που έχουν υπάρξει σειρά δημοσιευμάτων για πρώην στενούς συνεργάτες του, οδηγούν τον ίδιο τον πρώην πρωθυπουργό να αξιολογεί την όλη ιστορία ως «προαναγγελθείσα επιχείρηση δίωξης» η οποία «δεν τον αγγίζει». «Η Ιστορία δεν γράφεται από τους περιστασιακούς ένοικους της εκτελεστικής εξουσίας. Είναι προφανές, ότι η έρευνα στους λογαριασμούς μου είναι ευπρόσδεκτη. Δεν έχω τίποτα να κρύψω. Τα σχετικά δημοσιεύματα εστιάζονται σε συκοφαντίες. Και στις συκοφαντίες θα απαντήσω, αφού διαπιστώσω ποιοι εμπλέκονται», αναφέρει.
Ποιος είναι ο Μισέλ Ζοσεράν
Ο Μισέλ Ζοσεράν είναι πρώην διευθύνων σύμβουλος της Thales, ενός γαλλικού κολοσσού στον τομέα της αεροναυτιλίας, των ηλεκτρονικών, των επικοινωνιών και του Διαστήματος, με δραστηριότητες σε 30 χώρες, με 55.000 εργαζόμενους και με ετήσιο τζίρο 10,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Το θέμα των μιζών από την Thales ξεκίνησε από την εφημερίδα «Le Monde» τον Σεπτέμβριο του 2005, όταν δημοσίευμα αναφερόταν στις παγκόσμιες διαστάσεις του θέματος, και στο οποίο η Ελλάδα ήταν μια παρωνυχίδα.
Ο Ζοσεράν, (ο οποίος είχε απολυθεί από την εταιρία το 2004), αναγκάστηκε τότε να ομολογήσει ότι η εταιρεία του έδινε μίζες έως και 2% του ετήσιου τζίρου της για να εξασφαλίζει συμβόλαια τόσο στη Γαλλία όσο και σε άλλες χώρες – από τις Φιλιππίνες ως την Αργεντινή και την… Ελλάδα.
Η Thales κατέθεσε τότε μήνυση κατά της «Monde» και του Ζοσεράν για συκοφαντική δυσφήμηση. Το τμήμα επικοινωνιών του Thales επισήμανε ότι «οι κατηγορίες αυτές έγιναν από έναν πρώην επικεφαλής θυγατρικής της εταιρείας, ο οποίος απολύθηκε από τον όμιλο για παρατυπίες σε σύμβαση κατασκευής του τραμ της Νίκαιας».
Όπως έγραφε τότε η «Liberation», η υπόθεση Ζοσεράν αναβίωσε αμέσως την παλιά εχθρότητα μεταξύ των δύο αμυντικών βιομηχανιών, της Thales με την EADS. Ο Ζοσράν είχε εγκαταλείψει την Thales τον Δεκέμβριο του 2004 και προσχώρησε στην EADS στις αρχές του 2005.
Η ελληνική διάσταση
Στις αρχές Οκτωβρίου 2005 η «Liberation» δημοσιεύει αποσπάσματα της κατάθεσης Ζοσράν, ο οποίος κάνει λόγο για συμβόλαιο εκσυγχρονισμού των ελληνικών φρεγατών το διάστημα 2002-2003. Η Thales είχε χάσει τότε το συμβόλαιο για την ανάληψη της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 που το πήρε αμερικανική εταιρία SΑΙΚ, η οποία πήρε τη μερίδα του λέοντος του συστήματος C-4I.
Όπως ανέφερε στην κατάθεσή του ο Ζοσεράν -σύμφωνα πάντα με τη Liberation-, «το 2002-2003 επισκέφθηκα την Ελλάδα πολλές φορές, οπότε και είχα συναντήσεις με τον πρόεδρο της Thales Ελλάδος, τον κύριο P. O πρόεδρος μου είπε ότι έπρεπε να προβλέψει προμήθεια ύψους 7-10% για τον Έλληνα υπουργό Άμυνας. Δυστυχώς, η αμερικανική εταιρεία, με την υποστήριξη του ίδιου του Ντικ Τσένι, εξασφάλισε το συμβόλαιο. Σύμφωνα με τον κ. P. χάσαμε το συμβόλαιο επειδή «ποτίσαμε» πολύ χαμηλά, ενώ οι Αμερικανοί «στόχευσαν» τον υπουργό Δημόσιας Τάξης και τον πρωθυπουργό. Στο προηγούμενο συμβόλαιο για φρεγάτες είχε επιτευχθεί συμφωνία με τον ίδιο τον Έλληνα υπουργό Άμυνας». Η σημείωση για τυχόν ανάμειξη ενός πρώην πρωθυπουργού στην υπόθεση της προμήθειας του c4i ήταν σοκαριστική.
10 χρόνια
Τότε ο Ζοσεράν είχε καταδικαστεί για συκοφαντική δυσφήμιση μετά από μήνυση του Έλληνα πρώην υπουργού, Γιάννου Παπαντωνίου. Ο Ζοσεράν μάλιστα, είχε προφυλακιστεί στη Γαλλία στο πλαίσιο της εκεί έρευνας για δωροδοκίες.
Χρειάστηκε να φτάσει το 2016 και να κινητοποιηθεί η ανακρίτρια κατά της Διαφθοράς Ηλιάνα Ζαμανίκα για να κινηθούν διαδικασίες για την κατάθεση Ζοσεράν. Πριν από λίγο καιρό, οι γαλλικές αρχές ικανοποίησαν το αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχε αποστείλει η χώρα μας, ζητώντας να εξεταστεί για πρώτη φορά από Έλληνες δικαστικούς λειτουργούς το πρώην μεγαλοστέλεχος της Thales,  της εταιρείας που είχε αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των 6 φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού το 2003.
Ο Ζοσεράν, ο οποίος είχε μιλήσει για  χρηματισμό του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας, Γιάννου Παπαντωνίου, προκειμένου η Thales να πάρει το έργο των φρεγατών, θα κληθεί να εξηγήσει  στην Ελληνική Δικαιοσύνη και έναν ακόμη ισχυρισμό του:
Ότι για το C4i , το έργο της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων  του 2004, δόθηκαν «δώρα» από την ανταγωνίστρια της  Thales, την αμερικανική εταιρεία SAIC που πήρε τελικώς το έργο, όχι μόνο στον  υπουργό Εσωτερικών αλλά και στον τότε  πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη.
Το «ραντεβού» του Γάλλου με τους ανακριτές, είχε αρχικώς οριστεί  για τον περασμένο Σεπτέμβρη. Λόγω όμως του ότι ο εκκρεμούσε η απολογία του Γιάννου Παπαντωνίου αναβλήθηκε για αργότερα. Σύντομα οι ανακριτές θα κάνουν το ταξίδι στη Γαλλία προκειμένου να  λάβουν διευκρινίσεις για τα όσα κατά καιρούς έχει ισχυριστεί το πρώην μεγαλοστέλεχος της Thales ενώπιον των γαλλικών αρχών.
Οι μίζες
Ο  Μισέλ Ζοσεράν, στη χώρα του κατηγορήθηκε για διαφθορά, όταν στο φως της δημοσιότητας ήρθε υπόθεση δωροδοκίας του για την κατασκευή του τραμ στη Νίκαια της Γαλλίας. Κατά τις καταθέσεις του, ο Ζοσεράν παραδέχτηκε ότι ήταν πάγια τακτική της Thales να προσανατολίζει το 2% του τζίρου της σε μίζες, προκειμένου να αναλαμβάνει μεγάλα έργα. Στις 20-5-2006 ενώπιον των γαλλικών δικαστικών αρχών είχε ισχυριστεί μεταξύ άλλων ότι η Thales έχασε  τη συμφωνία  για το C4i «γιατί εμείς στοχεύσαμε χαμηλά, ενώ οι Αμερικανοί στόχευσαν κατευθείαν στον Υπουργό Εσωτερικών και στον Πρωθυπουργό». Παρεμφερές  απόσπασμα της παραπάνω κατάθεσης του Ζοσεράν περιλαμβανόταν στο αίτημα δικαστικής συνδρομής που απέστειλαν στις 21-11-2006 οι Γαλλικές Αρχές, σε εκτέλεση του οποίου κατασχέθηκαν μεταξύ άλλων έγγραφα σε υλική και ψηφιακή μορφή στην οικία υπαλλήλου της Thales στην Ελλάδα.
Η  μαρτυρία αυτή του Ζοσεράν δεν ερευνήθηκε περαιτέρω, μέχρι το 2016 που οι ελληνικές δικαστικές αρχές ζήτησαν μέσω αιτήματος δικαστικής συνδρομής στη Γαλλία να ληφθεί εκ νέου κατάθεσή του για όσα είχε αναφέρει το 2005.
Σε αυτή την κατάθεση, που ο Μ. Ζοσεράν έδωσε στις 14-9-2016, ισχυρίστηκε μεταξύ άλλων, ότι στα πλαίσια της σύμβασης για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004, όταν είπε στον Έλληνα υπάλληλο της  γαλλικής εταιρείας ότι θεωρούσε απίθανο να κερδίσει η  Thales τη σύμβαση αυτή, δεδομένης της παρουσίας μίας εταιρείας 100% αμερικάνικης, ο τελευταίος του απάντησε ότι αντιθέτως  «η εν λόγω εταιρεία είχε πολλές πιθανότητες να κερδίσει λαμβανομένων υπόψη των κυκλωμάτων που θα ενεργούσαν και τα οποία είχαν δώσει τα διαπιστευτήριά τους όταν η Thales κέρδισε τη σύμβαση με τις φρεγάτες».
Όσους εμπλέκει ο Ζοσεράν, έχουν υποστηρίξει κατά καιρούς ότι ο Γάλλος τα λέει όλα αυτά γιατί ήταν κατηγορούμενος στη χώρα του και με αυτόν τον τρόπο θεωρούσε ότι θα μπορούσε να έχει πιο ευνοϊκή ποινική μεταχείριση. Άλλωστε, λένε,  η Thales από το έργο της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 διεκδικούσε ένα πολύ μικρό μέρος που αφορούσε τις κάμερες, κι ως εκ τούτου δεν είχε κανένα λόγο να δωροδοκήσει.
dikastiko.gr/