Γιατί χιλιάδες Ελληνες μαθητές προάγονται ή απολύονται από το Λύκειο με άριστα και ταυτόχρονα "πατώνουν" στις διεθνείς εξετάσεις; Το παράδοξο έχει εξήγηση. Και η εξήγηση είναι ότι οι μαθητές στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, προάγονται στις επόμενες.. τάξεις ή παίρνουν το απολυτήριο του Λυκείου, όχι γιατί έχουν διαβάσει και μορφωθεί, αλλά γιατί το σύστημα επιτρέπει να πάρεις το δίπλωμα του σχολείου ακόμα και αν οι βαθμοί σου είναι κάτω από τη βάση. Με το κόλπο των Θρησκευτικών και της Γυμναστικής.
Ας το εξηγήσουμε καλύτερα. Όπως προκύπτει από την ανάλυση που κάνει στην εφημερίδα Καθημερινή ο Απόστολος Λακασάς, το ελληνικό δημόσιο σχολείο έχει μετατραπεί σε ένα σχολείο "ήσσονος προσπάθειας", χάρη στο σύστημα που επιτρέπει τις προαγωγές των μαθητών, ακόμα και αν δεν έχουν πιάσει τη βάση και εξαφανίζει έτσι τους μεταξεταστέους.
Πώς γίνεται αυτό; Το Γυμνάσιο ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης, όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 ή όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 13. Στο Λύκειο, για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον 10.
Πώς εξασφαλίζονται αυτοί οι βαθμοί; Οι βαθμοί αυτοί εξασφαλίζονται με το κόλπο της Γυμναστικής και των Θρησκευτικών. Επειδή δηλαδή οι μαθητές έχουν σε αυτά τα μαθήματα υψηλούς βαθμούς πιάνουν τον μέσο όρο. Και άς έχουν πατώσει σε βασικά μαθήματα όπως τα μαθηματικά.
Επιπλέον, η Αλγεβρα και η Γεωμετρία θεωρούνται ένα μάθημα και ένας βαθμός. Επίσης η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία θεωρούνται ένα μάθημα και δίνουν ένα βαθμό. Ο κακός μαθητής δηλαδή που φθάνει στο τέλος της χρονιάς με πολύ κακούς βαθμούς σε αυτά τα σημαντικά μαθήματα, έχει μόνο δυο βαθμούς κάτω από τη βάση. Και αυτοί οι κακοί βαθμοί ισοσκελίζονται από τους καλούς βαθμούς στη Γυμναστική και τα Θρησκευτικά.
Και σαν να μην έφθανε αυτό, υπάρχει και η ελαστική στάση των καθηγητών. Που υπό την πίεση και των γονέων, δίνουν υψηλότερους από όσο αξίζουν βαθμούς στους μαθητές, ώστε να αποφύγουν τις διαμαρτυρίες και τις γκρίνιες. Ειδικά μάλιστα στο Λύκειο καθώς οι μαθητές ετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές. Ετσι παγιώνεται μια στρεβλή κατάσταση και επικρατεί η κουλτούρα του "δεν βαριέσαι". Ετσι φθάνουμε να έχουμε χιλιάδες αριστούχους και να έχουν εξαφανιστεί οι μεταξεταστέοι. Ομως ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών απολύονται από τα σχολείο και είναι λειτουργικά αναλφάβητοι.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως γράφει η Καθημερινή, ότι το 2013-2014, οι αριστούχοι ήταν 179.225 σε σύνολο 680.000 μαθητών, δηλαδή ένας στους τέσσερις…
Το υπουργείο Παιδείας θέλει να αναστρέψει αυτή την κατάσταση και έχει ήδη ζητήσει προτάσεις από τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς, αν και η οριστική λύση φαίνεται πως είναι μόνο η υιοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου που συζητείται εδώ και χρόνια και όπως σημειώνει ο Απόστολος Λακασάς, "κοντεύει να γίνει σαν το γεφύρι της Αρτας".
https://www.thetoc.gr/