Η ΕΕ εμφανίζεται ως ο ακλόνητος υποστηρικτής της Ουκρανίας και «εξανίσταται» στις ενέργειες και το σχέδιο του Ντόναλντ Τραμπ για τον τερματισμό του πολέμου που ικανοποιεί τα βασικά αιτήματα της Ρωσίας.
Ωστόσο, έκθεση, που δημοσιεύθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση τριών χρόνων από την έναρξη του πολέμου, φέρνει στο φως στοιχεία που εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για τη στάση της, ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο, καταδεικνύοντας παράλληλα πως το «δίχτυ» των κυρώσεων είχε πολλές τρύπες.
Τα μεγέθη είναι αποκαλυπτικά της ενεργειακής «δίψας» της Ευρώπης και της αδυναμίας της – τρία χρόνια μετά την έναρξη του πολέμου – να ολοκληρώσει την ενεργειακή μετάβαση για την απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια. Σημειώνεται πως τη Δευτέρα (24/02) ανακοινώθηκε η έγκριση του νέου πακέτου κυρώσεων από την ΕΕ. Ωστόσο, και σε αυτό δεν προβλέπεται η απαγόρευση του ρωσικού υγροποιημένου αερίου (LNG) γεγονός που εκλαμβάνεται και ως μια έμμεση απάντηση και στον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει ζητήσει από την ΕΕ – εν είδει τελεσιγράφου – την αγορά περισσότερου αμερικανικού LNG απειλώντας με δασμούς.
Σε κάθε περίπτωση η έκθεση καταδεικνύει το «διάτρητο» των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία, καθώς με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είτε με το «παράθυρο» που προσφέρουν τρίτες χώρες ως ενδιάμεσοι είτε με παράνομες μεταγγίσεις σε ανοιχτές θάλασσες, τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα συνεχίζουν να φτάνουν στην Ευρώπη, εξασφαλίζοντας σημαντικά και κρίσιμα έσοδα για τη Μόσχα.
«Η αγορά ρωσικών ορυκτών καυσίμων ισοδυναμεί, πολύ απλά, με την παροχή οικονομικής βοήθειας στο Κρεμλίνο και τη διευκόλυνση της εισβολής του. Είναι μια πρακτική που πρέπει να σταματήσει αμέσως για να διασφαλιστεί όχι μόνο το μέλλον της Ουκρανίας, αλλά και η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης», ανέφερε σύμφωνα με τον Guardian, ο Βαϊμπχάβ Ραγκουνάνταν, αναλυτής και εκ των συγγραφέων της έκθεσης του Crea.
Σχεδόν το 50% των φορολογικών εσόδων της προέρχεται από τον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, ενώ ο αποκαλούμενος «σκιώδης στόλος» του Βλαντιμίρ Πούτιν, πλοία «φαντάσματα» αμφιβόλου ιδιοκτησίας, συνεχίζουν να πλέουν μεταφέροντας τα ρωσικά καύσιμα. Σύμφωνα με το Crea, αυτός ο «σκιώδης στόλος» είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά περίπου του 30% των εσόδων από τις συνολικές εξαγωγές ορυκτών καυσίμων της Ρωσίας.
Το ρωσικό πετρέλαιο περνάει επίσης στη γηραιά ήπειρο και με τη συμβολή πρόθυμων τρίτων χωρών εκτός ΕΕ σε ρόλο ενδιάμεσων προμηθευτών, όπως η Τουρκία και η Ινδία, που το διυλίζουν, «αναβαπτίζουν» και το στέλνουν στην Ευρώπη, παρακάμπτοντας τις κυρώσεις.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν και τα όσα τόνιζε εδώ και καιρό το Κίεβο περί ανεπαρκών μέτρων σε βάρος της Ρωσίας. Και ενώ πλέον η Ουκρανία βρίσκεται σε δεινή θέση έναντι της Ρωσίας, σε στρατιωτικό, οικονομικό και διπλωματικό πεδίο, μετά και την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στην εξουσία, η Ευρώπη αποφάσισε στο νέο πακέτο κυρώσεων να συμπεριλάβει επιπλέον μέτρα στοχεύοντας τον «σκιώδη στόλο» του Βλαντιμίρ Πούτιν, αλλά και τους ενδιάμεσους που προωθούν τα ρωσικά καύσιμα σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Ταυτόχρονα όμως αφήνει και πάλι εκτός το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ο Ζαν Ερίκ Φέινριχ, αναλυτής της Rystad Energy για το φυσικό αέριο, σημείωσε στον Guardian πως ο ρόλος του LNG στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχει αυξηθεί δραματικά από την έναρξη του πολέμου. Οι εισαγωγές εκτινάχθηκα από το προπολεμικό ανώτατο όριο των 81,3 εκατομμυρίων τόνων το 2019 σε 119 εκατομμύρια τόνους το 2022. «Πέρυσι η Ρωσία βρέθηκε στη θέση των προμηθευτών LNG στην Ευρώπη», συμπλήρωσε.
Όπως είχε σημειώσει σε προηγούμενη ανάλυση ο Vaibhav Raghunandan, από την Crea, «o λόγος για την άνοδο στις εισαγωγές ρωσικού LNG είναι απλός: Το ρωσικό LNG προσφέρεται με έκπτωση σε εναλλακτικούς προμηθευτές… Χωρίς να επιβάλλονται κυρώσεις στο εμπόρευμα, οι εταιρείες λειτουργούν για δικό τους συμφέρον και αγοράζουν αυξανόμενες ποσότητες φυσικού αερίου από τον φθηνότερο προμηθευτή».