Η «ερντογανική» κατάργηση των ΕΟΘ στον βωμό της «Ατζέντας 2030» χρήζει… κατάδειξης. – «Πρόκειται για μια απόφαση με θετικό πρόσημο σε αξιακό, οικονομικό και επιχειρησιακό επίπεδο», αναφέρει με στόμφο η άτυπη ενημέρωση που εξέδωσε η Διεύθυνση Ενημέρωσης του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Η ενημέρωση, επ’ ονόματι του μέγα ταγού της μεταρρύθμισης, του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, πληροφορεί «για την κατάργηση της πρακτικής της παραμονής Αξιωματικών (εξ Υπαξιωματικών) των Ενόπλων Δυνάμεων εκτός οργανικών θέσεων» και οικοδομεί ένα ακόμη επικοινωνιακό αφήγημα περί μεταρρυθμιστικού επιτεύγματος.
«Δίνεται η δυνατότητα να κατανεμηθούν ορθολογικότερα σημαντικοί οικονομικοί πόρο, που θα μπορέσουν να διατεθούν για τη βελτίωση του μισθολογίου των υπηρετούντων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Μόνον το 2020 – 2025, το κόστος μισθοδοσίας των 581 στελεχών ΕΟΘ ξεπέρασε τα 157 εκατ. ευρώ».
Δηλαδή, κατά μέσο όρο 26 εκατ. ευρώ για κάθε ένα από τα έξι έτη της περιόδου 2020-2025. Κατά συνέπεια, κόστος μισθοδοσίας 44.750 ευρώ για κάθε έναν από τους 581 ΕΟΘ ετησίως ή 3.729 ευρώ μηνιαίως. Φυσικά τα ποσά αυτά δεν αντιστοιχούν σε αυτό που καταβάλλεται κάθε μήνα ως μισθός σε κάθε ΕΟΘ αλλά στο συνολικό (μεικτό) κόστος για τον… εργοδότη του, που είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Βέβαια, ο υπολογισμός του κόστους μισθοδοσίας που αναφέρεται στην άτυπη ενημέρωση δεν αντιστοιχεί στο πραγματικό κόστος.
Διότι, ακόμη και αν οι 581 δεν παρέμειναν ως ΕΟΘ, είναι βέβαιο ότι ο εργοδότης τους, το Ελληνικό Δημόσιο, θα υποχρεωνόταν κατέβαλλε σύνταξη. Οπότε, αντί να δημιουργούνται εντυπώσεις και κοινωνικοί αυτοματισμοί («ο θάνατος σου ή ζωή μου»), καλό θα ήταν να προσδιοριστεί η πραγματική επιβάρυνση των φορολογούμενων (γιατί αυτοί πληρώνουν) και να σταθμιστεί το κόστος με το περιεχόμενο και τη σημασία του έργου που παρέχουν οι ΕΟΘ.
Αλλά και οι εντυπώσεις που επιχειρεί να δημιουργήσει η ενημέρωση είναι παραπλανητικές. Ακόμη και αν το συνολικό (μεικτό) κόστος των 26 εκατ. ευρώ, «κατανεμηθεί «ορθολογικότερα» για τη βελτίωση του μισθολογίου των υπηρετούντων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, στους 89.631 μισθοδοτούμενους από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας τον Νοέμβριο του 2024 (σύμφωνα με τον κατατεθειμένο στη Βουλή προϋπολογισμό επιδόσεων) μείον τους 581 ΕΟΘ = 89.050, θα αντιστοιχούσαν 291 ευρώ σε ετήσια βάση (24,25 ευρώ μηνιαίως) τα οποία αν αφαιρεθεί το «μη μισθολογικό κόστος» μειώνονται σημαντικά (τουλάχιστον κατά 40%).
Σε αντιπαραβολή, αν αντί για απευθείας αναθέσεις του υπουργείο Εθνικής Άμυνας διεξήγαγε διαγωνισμούς για τα εξοπλιστικά προγράμματα, για το ίδιο χρονικό διάστημα, με συμπίεση του κόστους μόλις 3%, θα εξοικονομούταν περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ. Με πολύ συντηρητικές εκτιμήσεις.
«Επιλύεται ένα χρόνιο πρόβλημα άνισης μεταχείρισης μεταξύ των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τερματίζεται οριστικά ένα παράδοξο καθεστώς θέσπισης διαφορετικών μέτρων και σταθμών, το οποίο, χωρίς κανένα κριτήριο επιλογής, είχε ως συνέπεια στελέχη τα οποία δεν είχαν προαχθεί, να επιβραβεύονται με την παραμονή τους στο στράτευμα».
Μάλλον ο συντάκτης και φυσικά ο υποβολέας του, αγνοούν ή βολικά δεν ενθυμούνται, ότι η θέση ή παραμονή εκτός οργανικών θέσεων (ΕΟΘ), εφόσον το επιθυμούν, αξιωματικών μέχρι του βαθμού του Συνταγματάρχη και αντιστοίχου των άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, προβλέπεται από τον νόμο 4494/2017 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Ο οποίος στο άρθρο 1 αναφέρει, ότι για να τεθούν ή παραμείνουν οι ΕΟΘ απαιτείται η γνώμη του οικείου κατά κλάδο Ανώτατου Συμβουλίου ή, αν πρόκειται για αξιωματικούς των Κοινών Σωμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), του ΣΑΓΕ, του Συμβουλίου Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων. Φαίνεται όμως ότι απαιτήθηκαν δύο χρόνια από την ανάληψη των καθηκόντων του, ώστε ο Νίκος Δένδιας να αντιληφθεί ότι τα Ανώτατα Συμβούλια ανά Κλάδο και το ΣΑΓΕ, δηλαδή οι Αρχηγοί που ο ίδιος έχει επιλέξει, συντηρούσαν «παράδοξο καθεστώς θέσπισης διαφορετικών μέτρων και σταθμών», «χωρίς κανένα κριτήριο επιλογής».
«Δεν υπάρχει αρνητική επίπτωση στις μελλοντικές επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, αφού τα στελέχη αυτά υπηρετούσαν σε θέσεις γραφείου και δεν διέθεταν τις δεξιότητες που απαιτεί το σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον».
Έχουν άραγε συνταχθεί μελέτες από τα Γενικά Επιτελεία που τεκμηριώνει τη μη ύπαρξη επιπτώσεων από την κατάργηση των ΕΟΘ; Εν τέλει, απαιτείτο η εργασία γραφείου που εκτελούσαν ή ήταν αργόμισθοι; Γιατί αν ισχύει το πρώτο τότε την «ανυπόληπτη», κατά τον υπουργό Εθνικής Άμυνας εργασία γραφείου ποιος θα την εκτελέσει μετά την κατάργηση των ΕΟΘ; Και επί τη ευκαιρία, όσοι έχουν τοποθετηθεί σε εργασία γραφείου (δηλαδή σε Επιτελείο), επιτελούν έργο υποδεέστερο των μονάδων;
Επίσης υπάρχει μελέτη ή απόδειξη ότι τα στελέχη αυτά «δεν διέθεταν δεξιότητες»; Αλήθεια τι «δεξιότητες»; Σίγουρα πάντως τη «δεξιότητα» να εκφεύγουν των ευθυνών τους, όταν καταγράφονται αδικαιολόγητες απώλειες προσωπικού, μέσων και υλικών που τους εμπιστεύθηκε η Πατρίδα δεν τη διαθέτουν. Για με βάση την εμπειρία των περίπου δύο τελευταίων ετών, το μέλλον τους θα ήταν διαφορετικό.
Και αφού «δεν διέθεταν δεξιότητες» και δεν χρειαζόταν τότε στις «θέσεις γραφείου» τι ακριβώς έκαναν; Πληρωνόταν για να φτιάχνουν και να πετάνε «σαΐτες»;
Και αν όντως συνέβαινε αυτό, και αν όντως υπάρχουν μελέτες και αποδείξεις ότι τα στελέχη αυτά «δεν διέθεταν δεξιότητες» και ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτά «που απαιτεί το σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον», και ότι υπηρετώντας σε θέση γραφείου εκτελούσαν έργο που δεν είναι απαραίτητο, τότε δεν κατασπαταλήθηκαν 157 εκατ. ευρώ;
>Εφόσον συντρέχουν τα ανωτέρω δεν θα πρέπει να ο υπουργός Εθνικής Άμυνας να εγκαλέσει τα Ανώτατα Συμβούλια ανά Κλάδο και το ΣΑΓΕ που εξέφρασαν γνώμη για την τοποθέτηση ή παραμονή των Αξιωματικών (εξ Υπαξιωματικών) ως ΕΟΘ;
>Δεν θεωρεί ότι για την περίοδο 2020-2025 που αναφέρεται στην άτυπη ενημέρωση, οι υπουργοί Εθνικής Άμυνας που μέχρι και πέρυσι εξέδιδαν τη σχετική απόφαση, τα Ανώτατα Συμβούλια ανά Κλάδο και το ΣΑΓΕ που μέχρι και πέρυσι εξέφραζαν γνώμη για την τοποθέτηση ή παραμονή των Αξιωματικών (εξ Υπαξιωματικών) ως ΕΟΘ, θα πρέπει να ελεγχθούν (σημείωση 1);
>Επιπρόσθετα, γιατί ο Νίκος Δένδιας περιορίζει την κατάργηση της πρακτικής των ΕΟΘ μόνο στους Αξιωματικούς που είναι απόφοιτοι της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ) και γιατί δεν περιλαμβάνει και τους Αξιωματικούς απόφοιτους της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (ΣΣΕ); Οι ΕΟΘ απόφοιτοι της ΣΣΕ δεν μισθοδοτούνται από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας; Η διάκριση Αξιωματικών στη βάση προέλευσης είναι συνταγματική;
>Επίσης, μήπως εκτός της πρακτικής ο νυν υπουργός Εθνικής Άμυνας πρέπει να καταργήσει και τον νόμο 4494/2017 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, επί υπουργίας Πάνου Καμμένου;
>Εν κατακλείδι, θεωρεί ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ότι παρέχει υπηρεσία στις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πατρίδα με την «ερντογανικού» τύπου κατάργηση των ΕΟΘ Αξιωματικών (εξ Υπαξιωματικών) και ταυτόχρονη απόπειρα δημόσιας διαπόμπευσης τους;
>Άραγε είμαστε οι μόνοι που αισθάνονται ντροπή όταν συλλήβδην, χωρίς διάκριση, ο πολιτικός προϊστάμενος τους αποδοκιμάζει δημόσια στελέχη κατά την έξοδο τους μετά 35 χρόνια υπηρεσίας στις Ένοπλες Δυνάμεις;
>Θεωρεί ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ότι με αυτή τη συμπεριφορά καθιστά ελκυστικό στη νεολαία το επάγγελμα του Στρατιώτη;
Σημείωση 1
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 390 του Νόμου 4619/2019, του Ποινικού Κώδικα όπως τον τροποποίησε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όταν η απιστία στρέφεται άμεσα κατά του νομικού προσώπου του ελληνικού δημοσίου και η ζημία που προκλήθηκε υπερβαίνει συνολικά των ποσό των 120.000 ευρώ, τότε «η πράξη αυτή παραγράφεται μετά είκοσι (20) έτη».
https://www.defence-point.gr/