4 Μαρ 2025

Η Ρωσία αγόρασε τα εγχώρια εργοστάσια της Renault για 1 σεντ και τώρα θέλει 1,3 δισ. δολάρια για να τα πουλήσει πίσω

 Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Ενώ ο πόλεμος μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας μαίνεται, υπάρχει μια αχτίδα ελπίδας ότι οι διαπραγματεύσεις θα μπορούσαν τελικά να φέρουν ένα τέλος στη σύγκρουση. Αν συμβεί αυτό, είναι πιθανό πολλές από τις δυτικές εταιρείες που αποσύρθηκαν από τη Ρωσία μετά την εισβολή να σκεφτούν ..να επιστρέψουν. Ωστόσο, κάτι τέτοιο θα συνοδεύεται από ένα βαρύ τίμημα.

Η αρχική αντίδραση στον πόλεμο ήταν γρήγορη και έντονη. Επιβλήθηκαν κυρώσεις και ένας σημαντικός αριθμός εταιρειών -ιδίως αυτοκινητοβιομηχανιών- έκοψε εντελώς τους δεσμούς με την αγορά. Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι η Renault, η οποία κατείχε τον έλεγχο του 68% των μετοχών της AvtoVAZ, του κρατικού παραγωγού της Lada. Δεν ήταν ακριβώς μια απόφαση που πήρε η Renault ελαφρά τη καρδία, ειδικά δεδομένου ότι μέσω της ιδιοκτησίας της, η γαλλική μάρκα ήλεγχε περίπου το 30% ολόκληρης της αγοράς αυτοκινήτων της Ρωσίας.

Τελικά, υπέκυψε στις πολιτικές πιέσεις και πούλησε τα περιουσιακά της στοιχεία στη ρωσική ερευνητική μονάδα για την αυτοκινητοβιομηχανία NAMI στο συμβολικό ποσό του 1 ρουβλίου, δηλαδή περίπου 1 αμερικανικό σεντ. Σε περίπτωση που η Renault θελήσει να επιστρέψει στη χώρα και να ανακτήσει τον έλεγχο της AvtoVAZ, θα πρέπει να πληρώσει 112,5 δισεκατομμύρια ρούβλια ή το ισοδύναμο των 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, λέει ο διευθύνων σύμβουλος της AvtoVAZ Maxim Sokolov.

Σύμφωνα με τον Sokolov, η NAMI έχει επενδύσει τεράστια χρηματικά ποσά στην AvtoVAZ μετά την αποχώρηση της Renault. Μιλώντας στο ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS, ο Sokolov δήλωσε ότι περίπου 27,5 δισεκατομμύρια ρούβλια (~311 εκατομμύρια δολάρια) επενδύθηκαν το 2023 και σχεδόν 40 δισεκατομμύρια ρούβλια (~453 εκατομμύρια δολάρια) επενδύθηκαν το 2024. Άλλα 45 δισεκατομμύρια ρούβλια (~510 εκατομμύρια δολάρια) θα επενδυθούν φέτος.

«Οι επενδύσεις υπερβαίνουν τον μέσο ετήσιο όγκο επενδύσεων που γινόταν όταν η Renault ήταν μέτοχος στις αρχές της δεκαετίας του ’20», δήλωσε. «Έτσι, είναι σαφές ότι αυτές οι επενδύσεις θα πρέπει να επιστραφούν με κάποιο τρόπο σε περίπτωση επαναγοράς».

Παρ’ όλα αυτά, η Renault δεν έχει δώσει καμία ένδειξη ότι θέλει να επιστρέψει στη Ρωσία. Μιλώντας στο Business Insider, η εταιρεία δήλωσε ότι «δεν προβλέπει καμία αλλαγή βραχυπρόθεσμα», σχετικά με την επιστροφή στη χώρα.

https://www.zougla.gr/