Ο γερμανικός Τύπος για τη μεταφορά συστοιχίας Patriot στη βάση της Σούδας και την οικονομική συνεισφορά των Γερμανών και των τουριστών κρουαζιέρας στην ελληνική βιομηχανία τουρισμού.
Το Γερμανικό Δημοσιογραφικό Δίκτυο (RND) αναφέρεται σήμερα στις πληροφορίες που έχουν προκύψει ...
τις τελευταίες ημέρες αναφορικά με μετακίνηση συστοιχιών Patriot στη βάση της Σούδας, στην Κρήτη. «Η ελληνική κυβέρνηση προς το παρόν ούτε επιβεβαιώνει ούτε και διαψεύδει τις πληροφορίες που δημοσιεύουν τα ελληνικά ΜΜΕ», γράφει το γερμανικό δίκτυο. «Η βάση της Σούδας στην Κρήτη αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ναυτικές βάσεις των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο. […] Και ενόψει της κλιμάκωσης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν οι ΗΠΑ έχουν ενισχύσει δραστικά την παρουσία τους στη Μέση Ανατολή».Οι εξελίξεις «αποτελούν λόγο αυξανόμενης ανησυχίας και για μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού. Πολλοί φοβούνται πως σε περίπτωση εμπλοκής των ΗΠΑ στον πόλεμο θα μπορούσε να καταστήσει στόχο ιρανικών ανταποδοτικών χτυπημάτων και την αμερικανική στρατιωτική βάση στην Ελλάδα. Και την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας είχε συνομιλίες με κορυφαία στελέχη των ενόπλων δυνάμεων για τις εξελίξεις», επισημαίνει το RND.
Αν και η κυβέρνηση επιδιώκει να καθησυχάσει τον κόσμο, «οι οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης στη Μέση Ανατολή έχουν αρχίσει ήδη να γίνονται αισθητές για την Ελλάδα. Η κυβέρνηση αναμένει φέτος οικονομική ανάπτυξη της τάξεως του 2,3%, […] με κινητήριο δύναμη όμως τον τουρισμό, ο οποίος θα μπορούσε τώρα να δεχθεί σημαντικό πλήγμα.
Το περασμένο έτος επισκέφτηκαν την Ελλάδα 621.000 Ισραηλινοί παραθεριστές και για φέτος αναμένονταν περίπου 800.000. Τώρα όμως καταγράφονται πάρα πολλές ακυρώσεις. Τα ισραηλινά αεροδρόμια δεν εκτελούν πολιτικές πτήσεις. Και την ίδια στιγμή, τουρίστες από τις ΗΠΑ, που αποτελούν μία ολοένα και σημαντικότερη πελατεία για την Ελλάδα, ενδέχεται να αποφασίσουν να αποφύγουν την Ανατολική Μεσόγειο, σε περίπτωση που επεκταθεί η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Εάν δε η κρίση οδηγήσει και σε αυξήσεις στις τιμές ενέργειας, τότε αυτό θα ήταν μία ακόμα επιβάρυνση για την ελληνική οικονομία».
NAVAL SUPPORT ACTIVITY SOUDA BAY, Greece (Oct. 9, 2022) The Nimitz-class aircraft carrier USS George H.W. Bush (CVN 77) pier side at the NATO Marathi Pier Complex in Souda Bay, Crete, during a scheduled port visit on Oct. 9, 2022. The George H.W. Bush Carrier Strike Group is on a scheduled deployment in the U.S. Naval Forces Europe area of operations, employed by U.S. Sixth Fleet to defend U.S., allied, and partner interests. NSA Souda Bay is an operational ashore installation
Λέσβος: Μάχη με τις επιπτώσεις της προσφυγικής κρίσης
Το FOCUS Online γράφει για τις επιπτώσεις της προσφυγικής κρίσης του 2015 στην Ελλάδα και ιδίως στη Λέσβο, οι οποίες είναι ακόμα αισθητές στη χώρα. «Από το 2015 η Ελλάδα και η Λέσβος βρίσκονται στο επίκεντρο της προσφυγικής κρίσης. Και τη στιγμή που η ΕΕ εστιάζει στην ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων, η ενσωμάτωση των ανθρώπων που έχουν έρθει στη χώρα παραμένει μία πρόκληση.
Το 2015 ήρθαν στη Λέσβο πάνω από ένα εκατομμύριο πρόσφυγες. […] Οι κάτοικοι του νησιού τους βοήθησαν και τους προσέφεραν τρόφιμα και ρούχα. Ο μεγάλος αριθμός προσφύγων όμως προκάλεσε κρίση σε ολόκληρη την Ευρώπη. Έτσι, πολλοί άνθρωποι έπρεπε να ζήσουν σε υπερπλήρεις καταυλισμούς, ενώ τα κράτη-μέλη της ΕΕ ήταν σε διαμάχη για τον διαμοιρασμό των προσφύγων.
[…] Η Λέσβος δίνει ακόμη μάχη με τις επιπτώσεις της κρίσης. Το νησί έπρεπε να διαχειριστεί μία μαζική εισροή ανθρώπων, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τη σοβαρή επιβάρυνση των τοπικών υποδομών και του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας. Πολλοί πρόσφυγες εξακολουθούν να ζουν σε δομές που είναι ακατάλληλες για τη φιλοξενία ανθρώπων. Και όπως δημοσιεύει και το AP, η ενσωμάτωση των μεταναστών αποδεικνύεται επίσης δύσκολη».
Ελλάδα: Μείωση των εσόδων από Γερμανούς τουρίστες;
To FOCUS Online δημοσιεύει ακόμα εκτενές ρεπορτάζ για τον ελληνικό τουρισμό και συγκεκριμένα για τη μείωση των εσόδων από Γερμανούς τουρίστες. «Παραδοσιακά η γερμανική αγορά αποτελούσε τη μεγαλύτερη πηγή επισκεπτών και εσόδων για τον ελληνικό τουρισμό. Η προσέλκυση ολοένα και περισσότερων τουριστών από τη Γερμανία θεωρούνταν κάποτε ως ένα επιχειρηματικό μοντέλο που δεν ενείχε καν ρίσκο. Αυτό όμως συνέβαινε κάποτε. […] Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν προσφάτως για το πρώτο τρίμηνο του 2025 αποτελούν λόγο ανησυχίας για τους αρμόδιους στην Ελλάδα». Ο λόγος; Η διάθεση των Γερμανών για ταξίδια στην Ελλάδα παραμένει αμείωτη, όμως πλέον ξοδεύουν λιγότερα χρήματα.
Δεδομένης της κρίσης στη Μέση Ανατολή και τις αρνητικές προεκτάσεις αυτής στις αφίξεις Ισραηλινών τουριστών στην Ελλάδα, οι εγχώριες τουριστικές επιχειρήσεις «πρέπει να διαχειριστούν μία ξαφνική απώλεια εσόδων». Την ίδια στιγμή βέβαια, όπως ανακοίνωσε σε πρόσφατη έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδας, οι τουρίστες αυξήθηκαν στο πρώτο τρίμηνο του 2025 κατά 5,4%, «μία τάση στην οποία συμβάλλουν δυσανάλογα πολύ οι επισκέπτες από τη Γερμανία. 19,6% περισσότεροι, δηλαδή 244.500 παραπάνω άτομα, ήρθαν από τη Γερμανία στην Ελλάδα. Ωστόσο, ξόδεψαν 113,9 εκατομμύρια ευρώ – 16,3% λιγότερα σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι», καταλήγει το γερμανικό μέσο.
Πόσο συνεισφέρουν οικονομικά οι τουρίστες κρουαζιέρας;
Η BILD εστιάζει από την πλευρά της στα νέα τέλη για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, με στόχο τον περιορισμό του υπερτουρισμού στα πλέον δημοφιλή τουριστικά νησιά. Ένας βασικός λόγος πίσω από αυτό το μέτρο είναι επιπλέον πως οι τουρίστες που έρχονται με κρουαζιερόπλοια για παράδειγμα στη Μύκονο ή στη Σαντορίνη δεν εισφέρουν τίποτα στις τοπικές οικονομίες. «Πολλοί τουρίστες τρώνε κατά κύριο λόγο στο κρουαζιερόπλοιο, ενώ στη στεριά προκαλούν κυρίως κυκλοφοριακά προβλήματα, γεμίζουν τους δρόμους με σκουπίδια και συμβάλλουν στην αύξηση των τιμών.
Ο Γιαν Βέρχολντ, εκπρόσωπος Τύπου της Cruise Lines International Association (CLIA), έχει πάντως διαφορετική άποψη. […] Όπως τονίζει στην BILD, το μερίδιο των εξόδων που κάνουν τουρίστες κρουαζιέρας είναι υψηλότερο σε σύγκριση με τους άλλους τουρίστες, όσον αφορά τις αγορές τροφίμων και ποτών, τις αγορές από τοπικά καταστήματα και τα έξοδα για τέχνες και ψυχαγωγία. Μάλιστα, σε ορισμένους προορισμούς τα έξοδά τους ανά ώρα είναι κατά περίπου ένα τρίτο υψηλότερα σε σύγκριση με τους επισκέπτες που διανυκτερεύουν κιόλας εκεί και κατά 54% υψηλότερα από αυτά που ξοδεύουν όσοι έρχονται στο πλαίσιο μίας ημερήσιας εκδρομής».
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΣΣΑ
DW