Ένα γκρουπ κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών, ανάμεσά τους και σημαντικοί ελληνικοί όμιλοι, δήλωσε την Πέμπτη 18/9 ότι ζητά αλλαγές σε μια συμφωνία των Ηνωμένων Εθνών, που προγραμματίζεται για.. έγκριση τον Οκτώβριο και στοχεύει στη μείωση των εκπομπών καυσίμων στη ναυτιλία, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει επιπλοκές στο προσχέδιο της συμφωνίας μετά την αντίθεση των ΗΠΑ.Η παγκόσμια ναυτιλία ευθύνεται για σχεδόν το 3% των εκπομπών άνθρακα παγκοσμίως, και η προτεινόμενη συμφωνία είναι κρίσιμη για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης μέσω ενός ευρύτερου ρυθμιστικού πλαισίου, σημειώνει το Reuters.
Η ομάδα, που περιλαμβάνει μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, όπως η κυπριακή Frontline και η Bahri από τη Σαουδική Αραβία, δήλωσε ότι έχει «σοβαρές ανησυχίες» σχετικά με το λεγόμενο Πλαίσιο Καθαρών Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework – NZF), το οποίο προτείνεται για έγκριση τον επόμενο μήνα από την επιτροπή περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) του ΟΗΕ.
«Στην παρούσα μορφή του, δεν πιστεύουμε ότι το IMO NZF θα λειτουργήσει αποτελεσματικά για την υποστήριξη της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας… ούτε θα εξασφαλίσει ίσους όρους για όλους, όπως προορίζεται», δήλωσαν οι εταιρείες στο Reuters σε κοινή τους ανακοίνωση την Πέμπτη.
«Πιστεύουμε ότι απαιτούνται κρίσιμες τροποποιήσεις στο IMO NZF, συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης ρεαλιστικών πορειών… προτού εξεταστεί η δυνατότητα έγκρισης».
Το προσχέδιο
Τον Απρίλιο, οι χώρες συμφώνησαν σε ένα προσχέδιο που θα επέβαλε χρέωση σε πλοία που παραβιάζουν τα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών άνθρακα.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ενημερώσει τις χώρες να απορρίψουν τη συμφωνία ή να αντιμετωπίσουν δασμούς, περιορισμούς στις βίζες και χρεώσεις λιμένων, όπως δήλωσαν πηγές στο Reuters τον Σεπτέμβριο.
Στην κοινή ανακοίνωση επισημαίνεται ότι είναι απαραίτητο κάθε συμφωνία να αποφεύγει «υπερβολικά οικονομικά βάρη και πληθωριστικές πιέσεις προς τον τελικό καταναλωτή».
Ο Γενικός Γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez, δήλωσε ότι είναι βέβαιος για την έγκριση της συμφωνίας τον επόμενο μήνα.
«Βασίζομαι στο ιστορικό του οργανισμού, στη συνεργασία που έχουμε όλοι, και στην κατανόηση ότι εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε κάποιες προκλήσεις και ανησυχίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν», είπε σε συνέδριο της Capital Link στη ναυτιλία στο Λονδίνο την Τρίτη.
Ο Έλληνας Υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε στον Dominguez κατά τη διάρκεια της London International Shipping Week νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα ότι απαιτούνται βελτιώσεις.
«Ο Υπουργός τόνισε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ναυτιλίας.
Πηγές δήλωσαν στο Reuters ότι παραμένει ασαφές αν η συμφωνία θα περάσει σε περίπτωση αύξησης της αντίθεσης ή αποχής από χώρες μέλη του IMO.
Σχεδόν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται δια θαλάσσης, και οι εκπομπές αναμένεται να εκτοξευθούν χωρίς συμφωνημένο μηχανισμό.
Στην κοινή ανακοίνωση συνυπέγραψαν επίσης οι Capital Group (συμφερόντων Ευ. Μαρινάκη), TMS Group (συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου), Centrofin (συμφερόντων Δημήτρη Προκοπίου), Marine Trust, Trust Bulkers, Common Progress, Dynacom, Dynagas, Emarat Maritime, Gaslog (συμφερόντων Peter Λιβανού), Hanwha Shipping, Angelicoussis Group, Seapeak και Stolt Tankers.
www.bankingnews.gr