14 Οκτ 2025

Η Ευρώπη κηρύσσει ανελέητο πόλεμο στα παλιά αυτοκίνητα-Τα οχήματα μέχρι 15 ετών θα ανακυκλώνονται

 

Η Ευρώπη, αντιμέτωπη με μια περιβαλλοντική καταστροφή που στοιχίζει χιλιάδες ζωές ετησίως, κηρύσσει ανελέητο πόλεμο στα παλιά αυτοκίνητα, με την Ελλάδα να βυθίζεται σε κοινωνικό χάος. Η ρύπανση ο αόρατος εχθρός, και η δημόσια υγεία που είναι θύμα αμέτρητων θανάτων, επιβάλλουν να πάρει δραστικά μέτρα, όπως την απομάκρυνση ρυπογόνων οχημάτων, ανακύκλωση και κυκλική οικονομία. Σε έναν κόσμο όπου η ακρίβεια στραγγαλίζει νοικοκυριά , η μετάβαση γίνεται εφιάλτης για φτωχούς, που μένουν χωρίς μετακίνηση .

Η Επιτροπή προωθεί κανονισμό για οχήματα τέλους κύκλου με υποχρεωτική ανακύκλωση άνω 15 ετών, ανακυκλωμένα υλικά σε νέα μοντέλα, έλεγχοι μεταχειρισμένων . Ζώνες LEZ σε Μαδρίτη (μείωση NO2 32%), Λονδίνο (ULEZ μειώνει την ρύπανση 50%), Παρίσι επιβάλλουν πρόστιμα . Οι μεταφορές ευθύνονται για 25% CO2, χιλιάδες θανάτους από σωματίδια.

Στην Ελλάδα, ο στόλος είναι εφιάλτης! Η μέση ηλικία 17 ετών (vs 12 ΕΕ), 60% προ-Euro 5, 900.000 άνω 30 ετών . Η ρύπανση κοστίζει 5% ΑΕΠ σε υγεία, 10.000 πρόωρους θανάτους . Αθήνα-Θεσσαλονίκη πνίγονται σε PM2.5, προκαλώντας καρκίνους . Χωρίς μέτρα, πρόστιμα ΕΕ δισεκατομμυρίων.Μέτρα: φόροι εκπομπών, χαράτσια LEZ, επιδοτήσεις απόσυρσης (έως 10.000€ ηλεκτρικά), αυστηρά ΚΤΕΟ.

Η Ελλάδα δεν μπορεί να συνεχίσει να διατηρεί έναν στόλο τόσο παλαιό και ενεργοβόρο. Η ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων δεν αφορά μόνο την περιβαλλοντική πολιτική αλλά και τη δημόσια υγεία. Όπως η πολιτεία λαμβάνει μέτρα πρόληψης για την υγεία, έτσι πρέπει να προχωρήσει και σε προληπτικές παρεμβάσεις για την ποιότητα του αέρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων, συχνά χαμηλοεισοδηματίες, θα βρεθούν σε αδιέξοδο με υψηλά κόστη αντικατάστασης, περιορισμοί κυκλοφορίας, φορολογικά βάρη . Η μετάβαση απαιτεί κοινωνική δικαιοσύνη με επιδοτήσεις για ευάλωτους και προγράμματα leasing, αλλιώς θα βαθαίνει η ανισότητα.

Αλλά ποιος θα βρει χρήματα; Σε κρίση, με ανεργία 12% και μισθούς πείνας , εκατομμύρια Έλληνες, συνταξιούχοι, χαμηλόμισθοι δεν αντικαθιστούν οχήματα . Κόστος νέου 20.000€, επιδοτήσεις ανεπαρκείς για φτωχούς. Το αποτέλεσμα είναι η ακινησία. Χωρίς αυτοκίνητο, αποκλεισμός από δουλειά, σχολεία, νοσοκομεία – ιδίως σε νησιά, επαρχία χωρίς ΜΜΜ . Η ανισότητα βαθαίνει γιατί οι πλούσιοι θα έχουν ηλεκτρικά και οι φτωχοί θα είναι πεζοί, εντείνοντας φτώχεια, απομόνωση . Η κοινωνική έκρηξη πλησιάζει γιατί οι οικογένειες θα είναι παγιδευμένες.

Η ΕΕ στοχεύει μηδενικές εκπομπές 2035, 95% ανακύκλωση .Η Ελλάδα, με 5 εκατ. παλιά αυτοκίνητα κινδυνεύει με κατάρρευση. Οι κάτοχοι δυστυχώς θύματα πολιτικής θα χάσουν την ελευθερία τους, γιατί όπως επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση η ρύπανση σκοτώνει και δυστυχώς φτώχεια ακινητοποιεί. Η αλλαγή αυτή θα πονέσει πολύ τους κατόχους παλαιών αυτοκίνητων.

Αυτή η νέα εποχή που διανύουμε τελειώνει τα παλιά αυτοκίνητα, τα κάποτε σύμβολα ελευθερίας, γίνονται απειλή. Η Ευρώπη επιλέγει νέο τρόπο ζωής και τα κράτη μέλη όπως και η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει για το καλό της κλιματικής αλλαγής πριν η ρύπανση σβήσει γενιές!