Με το Έβερεστ μπορεί να συγκριθεί η ακρίβεια στην Ελλάδα, όταν τα νοικοκυριά με μισθούς του 2008 προσπαθούν να πιάσουν τις ακραίες τιμές των τροφίμων.Ο πληθωρισμός έτρεξε με 42% τα τελευταία 17 χρόνια.
Το χαμένο εισόδημα επί εποχής των Μνημονίων και οι σχετικά μικρές αυξήσεις των εισοδημάτων την τετραετία 2020 – 2024 δεν μπορούν να καλύψουν την άνοδο του πληθωρισμού, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να κινείται λίγο ψηλότερα από τη Βουλγαρία αλλά να απέχει αρκετά από τον μέσο όρο της Ε.Ε.
Το 2008 το μέσο εισόδημα των Ελλήνων προς κατανάλωση ήταν 19.210 ευρώ και στα τέλη του 2024 διαμορφώθηκε σε 19.600 ευρώ. Στις χώρες της Ε.Ε. από τα 18.680 ευρώ το 2008 ανήλθε σε 29.600 ευρώ στα τέλη του 2024.
Τα εισοδήματα στην Ελλάδα αυξήθηκαν μόλις 5%, ενώ ο μέσος μισθός στην Ε.Ε. είχε άνοδο κατά 55%.
Την περίοδο 2020 – 2024 ο μέσος μισθός αυξήθηκε κατά 33% και ο πληθωρισμός των τροφίμων είχε άνοδο κατά 30%.
Στις 27 χώρες της Ε.Ε. ο μέσος μισθός ενισχύθηκε κατά 31% και ο πληθωρισμός στο 31%.
Η απόσταση του μέσου εισοδήματος των Ελλήνων σε σχέση με το εισόδημα των Ευρωπαίων προέρχεται από τη δεκαετή οικονομική κρίση, που δεν ήταν εφικτό να καλυφθεί τα τελευταία πέντε χρόνια.
Η ακρίβεια για τους Έλληνες μοιάζει με … πόλεμο
Η Ένωση Super Market Ελλάδας, με έναν όγκο στοιχείων από την Eurostat και το ΙΕΛΚΑ, προσπαθεί να φέρει νέα στοιχεία στον δημόσιο διάλογο, όταν οι αλυσίδες τα τελευταία χρόνια βρίσκονται στο επίκεντρο της κριτικής για την άνοδο των τιμών. Το βάρος της παρουσίασης των στοιχείων σήκωσε ο γενικός διευθυντής κ. Απόστολος Πεταλάς, ο οποίος έκανε άλμα για να παρομοιάσει την τρέχουσα κατάσταση που ζουν οι Έλληνες από την άνοδο των τιμών λέγοντας ότι είναι χειρότερη από τις επιπτώσεις μιας εμπόλεμης ζώνης.
Τα οικονομικά μεγέθη των super market λένε ότι δεν… κολυμπούν στο χρήμα, αλλά με δυσκολία τα φέρνουν βόλτα ως οικογενειακές επιχειρήσεις.
Πώς αναλύεται η αγορά τροφίμων 100 ευρώ - Πού πάνε τα χρήματα
Με την αγορά προϊόντων λιανικής αξίας 100 ευρώ, τα 13,8 ευρώ αντιστοιχούν στο ΦΠΑ. Σε ετήσια βάση η συνολική αγορά προϊόντων ανέρχεται σε 15,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,08 δισ. ευρώ πηγαίνουν στα κρατικά ταμεία από το ΦΠΑ.
Από τα 100 ευρώ τα 63,1 ευρώ ανήκουν στους προμηθευτές και σε έναν χρόνο αντιστοιχούν σε 9,5 δισ. ευρώ.
Τα λειτουργικά έξοδα μιας αλυσίδας από τα 100 ευρώ αντιστοιχούν σε 23,7 ευρώ.
Σε διάστημα 12 μηνών αναλογούν σε 3,2 δισ. ευρώ.
Η τελευταία γραμμή της οικονομικής ανάλυσης αποκαλύπτει ότι από τα 100 ευρώ τα super market βάζουν στα ταμεία τους το ποσό του 1,4 ευρώ ως κέρδη προ φόρων.
Σε ετήσια βάση μένει για το σύνολο των αλυσίδων το ποσό των 215 εκατ. ευρώ, το οποίο κατανέμεται ανάλογα με τους τζίρους.
Η εύκολη κριτική από τα κόμματα και τους πολιτικούς
Η ανάλυση πέρασε και από το χωράφι στο ράφι με τα στοιχεία να μην επιβεβαιώνουν ότι τα super market παίρνουν τη μερίδα του λέοντος.
Οι οικονομικές αναλύσεις δεν έχουν τις άριστες σχέσεις με την εφαρμοσμένη πολιτική, η οποία επιδίδεται σε πιο εύκολες κριτικές για την ακρίβεια λέγοντας ότι για όλα φταίνε τα καρτέλ, τα super market, τις τριγωνικές συναλλαγές... με τους εκπροσώπους των κομμάτων να έχουν τις λύσεις στο τσεπάκι όταν αναλάβουν την κυβέρνηση.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση, παρότι πιέζεται από τη δυσφορία των νοικοκυριών για την ακρίβεια στην αγορά τροφίμων, δεν είναι σε θέση να μειώσει το ενεργειακό κόστος των αλυσίδων, το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα και ακολουθούν τα ενοίκια.
Η κυβέρνηση δεν μπορεί να εντάξει το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας των τροφίμων από την παραγωγή μέχρι το ράφι στη μείωση του ενεργειακού κόστους, διότι αφορά μόνο μεγάλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Έτσι, χάνεται μια ευκαιρία να πολεμηθεί η ακρίβεια, καθώς δεν το επιτρέπει η Ε.Ε. και η ελληνική νομοθεσία.
Τα επιτελεία των σούπερ μάρκετ έδωσαν το παρόν στην εκδήλωση, στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι δεν ευθύνονται αυτοί για την ακρίβεια.
Εξαγορά Κρητικού από Μασούτη
Ωστόσο άφησαν να εννοηθεί ότι ο κλάδος θα συρρικνωθεί.
Στο λιανεμπόριο θα μείνουν 4 με 5 αλυσίδες.
Χαρακτηριστικό των εξελίξεων είναι ότι βρίσκεται στα σκαριά να κλείσει η συμφωνία εξαγοράς της «Κρητικός» από την αλυσίδα Μασούτης, η οποία θα αριθμεί 1200 καταστήματα.
Να σημειωθεί ότι οι διοικήσεις των αλυσίδων δεν διστάζουν να κλείνουν καταστήματα τα οποία εμφανίζουν ζημιογόνες οικονομικές χρήσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις επιλέγουν συνεργάτες για να λειτουργούν τα μικρά καταστήματα.
Συνολικά ο αριθμός των καταστημάτων των super market ανέρχεται σε 4.500 σε όλη την Ελλάδα.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
