2 Δεκ 2025

Καταρρέει ο μύθος: Εκτός στόχου οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων – Προς ακύρωση οι περιορισμοί πωλήσεων οχημάτων εσωτερικής καύσης (βενζίνη – diesel)

 

Θα αναθεωρήσει η Ε.Ε. την απόφαση για απαγόρευση πώλησης καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών μοντέλων με κινητήρες καύσης από το 2035 και μετά;

Ο Έλληνας επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε στη γερμανική οικονομική εφημερίδα «Handelsblatt», ότι «η Ε.Ε. είναι ανοιχτή σε όλες τις τεχνολογίες» και ότι επιδιώκει να περιλάβει σε ένα νέο νομοθετικό πακέτο «όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις». Ο Τζιτζικώστας συμπλήρωσε επίσης, ότι είδε πολύ θετικά την επιστολή του Γερμανού καγκελάριου, Φρίντριχ Μερτς προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, με βασικό αίτημα τη χαλάρωση της σχετικής απαγόρευσης.

Ο Μερτς ζήτησε την αναπροσαρμογή των οδηγιών για την κινητικότητα και τη διόρθωση τους, όπου κρίνεται σκόπιμο. Η χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα κάνει ανέφικτους τους στόχους της Ε.Ε. για μηδενικές εκπομπές οχημάτων από το 2035 και μετά, ενώ αυξάνει την πίεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αλλαγή…πλεύσης. Ο Τζιτζικώστας ανέφερε στη συνέντευξη του στη Handelsblatt, ότι «πρέπει να προσέξουμε να μην θέσουμε σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητά μας και ταυτόχρονα να βοηθήσουμε την ευρωπαϊκή βιομηχανία, να διατηρήσει το τεχνολογικό της προβάδισμα». Μια κοινά αποδεκτή λύση θα ήταν, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της γερμανικής εφημερίδας, να επιτραπούν και μετά το 2035 οι πωλήσεις επιβατικών μοντέλων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που θα μπορούν να χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα, που παράγονται με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας προερχόμενης από ανανεώσιμες πηγές.

Εκτός στόχου οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων

Ο Τζιτζικώστας επιθυμεί να παρουσιάσει τις νέες ρυθμίσεις για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία εντός του Δεκεμβρίου ή το αργότερο τον Ιανουάριο του 2026. Τόνισε μάλιστα, ότι ‘’θέλουμε να καταθέσουμε ένα πακέτο για το αυτοκίνητο, το οποίο θα είναι πραγματικά ολοκληρωμένο και θα περιλαμβάνει όλες τις απόψεις’’. Η πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών, Χίλντεγκαρντ Μίλερ, χαιρέτισε τις προσπάθειες της κυβέρνησης Μερτς και τόνισε, ότι οι εταιρείες του κλάδου έχουν επενδύσει πολλά δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση, ωστόσο η αναθεώρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας κρίνεται απαραίτητη, αφού η ζήτηση για μοντέλα της συγκεκριμένης τεχνολογίας παραμένει χαμηλότερη από την αναμενόμενη.

Ο ευρωπαϊκός σύνδεσμος, ACEA, επεσήμανε επίσης ότι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου έχει συρρικνωθεί κατά 3 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως συγκριτικά με την περίοδο προ κόβιντ. Ο ACEA ζητάει μεταξύ άλλων να μην αποκλειστούν οι υβριδικές τεχνολογίες και οι ενεργειακές κυψέλες καυσίμου ως χρήσιμες για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, αλλά και την θέσπιση κινήτρων για την ανανέωση του γερασμένου ευρωπαϊκού στόλου οχημάτων. Να σημειώσουμε, ότι περίπου το 30% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στις χώρες της Ε.Ε., έχουν ηλικία άνω των 20 ετών με αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον, αλλά και για την οδική ασφάλεια.

  • Τα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν το 2023 μόλις στο 1,73% του συνολικού στόλου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με την Eurostat. Παρά την άνοδο κατά 1,4 εκατ. οχήματα σε σχέση με το 2022, φτάνοντας συνολικά τα 4,4 εκατομμύρια – η υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης παραμένει άνισα κατανεμημένη σε όλη την Ευρώπη. Στον «πρωταθλητισμό» της ηλεκτροκίνησης βρίσκονται χώρες της Βόρειας Ευρώπης, με 17 περιφέρειες να ξεπερνούν το 4% μεριδίου. Η ολλανδική Flevoland καταγράφει εντυπωσιακό 17,07%, ενώ η Στοκχόλμη είναι η μοναδική άλλη ευρωπαϊκή περιφέρεια με διψήφιο ποσοστό (10,74%).

Στον αντίποδα, η εικόνα στην Ελλάδα είναι ξεκάθαρα πιο αδύναμη: 11 ελληνικές περιφέρειες, από τις συνολικά 13 στις οποίες χωρίζεται η χώρα μας, συγκεντρώνουν από τα χαμηλότερα ποσοστά ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη την ΕΕ,  κάτω από 0,25%. Μάλιστα, Θεσσαλία και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη βρίσκονται στο απόλυτο τέλος της ευρωπαϊκής κατάταξης, έχοντας το μικρότερο μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρη την Ένωση.

Συνολικά, σε 121 από τις 215 ευρωπαϊκές περιφέρειες το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει κάτω από τον μέσο όρο. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι εθνικές πολιτικές, οι επιδοτήσεις και η διαθεσιμότητα υποδομών φόρτισης εξακολουθούν να είναι καταλυτικοί παράγοντες στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, τομέας όπου η Ελλάδα συνεχίζει να υστερεί εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.

https://thefaq.gr/