Του Νίκου Μπέκη.
Είναι κοινή, πανθομολογούμενη διαπίστωση η «εξωπραγματική» δυσκολία των θεμάτων στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το λένε οι υποψήφιοι, οι μαθηματικοί της τάξης, οι βαθμολογητές, οι σχετικές επιστημονικές Ενώσεις, οι ..
εφημερίδες στα πρωτοσέλιδά τους σήμερα. Οι βαθμολογητές μάλιστα του 37ου βαθμολογικού κέντρου αναφέρουν ευστοχότατα και τις συνέπειες του γεγονότος τόσο για......τους υποψήφιους, όσο και για το Δημόσιο σχολείο γενικότερα σημειώνοντας πως «τα θέματα αυτά δε σέβονται τον κόπο των μαθητών και τις θυσίες των οικογενειών, ακυρώνουν τη δουλειά του εκπαιδευτικού στο δημόσιο σχολείο και ιδιωτικοποιούν παραπέρα τη δημόσια εκπαίδευση»
Είναι κοινή, πανθομολογούμενη διαπίστωση η «εξωπραγματική» δυσκολία των θεμάτων στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το λένε οι υποψήφιοι, οι μαθηματικοί της τάξης, οι βαθμολογητές, οι σχετικές επιστημονικές Ενώσεις, οι ..
εφημερίδες στα πρωτοσέλιδά τους σήμερα. Οι βαθμολογητές μάλιστα του 37ου βαθμολογικού κέντρου αναφέρουν ευστοχότατα και τις συνέπειες του γεγονότος τόσο για......τους υποψήφιους, όσο και για το Δημόσιο σχολείο γενικότερα σημειώνοντας πως «τα θέματα αυτά δε σέβονται τον κόπο των μαθητών και τις θυσίες των οικογενειών, ακυρώνουν τη δουλειά του εκπαιδευτικού στο δημόσιο σχολείο και ιδιωτικοποιούν παραπέρα τη δημόσια εκπαίδευση»
Αυτό όμως που δεν λένε, πλην της Εφημερίδας των Συντακτών εν μέρει,
είναι ο λόγος ή οι λόγοι που οδήγησαν την ομάδα των μαθηματικών της ΚΕΕ
να βάλει «τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας» (ανακοίνωση ΕΜΕ-παράρτημα
ΚΔΜ). Ας προσπαθήσουμε, με βάση τη λογική και κάποια στοιχεία, να
ανιχνεύσουμε τις πιθανές αιτίες και τα κίνητρα αυτής της επιλογής της
ΚΕΕ. Τι ξέρουμε;
1. Τα μέλη της Επιτροπής Εξετάσεων είναι στην πλειοψηφία τους πανεπιστημιακοί (οι ελάχιστοι καθηγητές Λυκείου αντιμετωπίζονται συνήθως ως παρίες), διορίζονται κάθε χρόνο απ’ τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας της εκάστοτε κυβέρνησης και τα ονόματά τους είναι (υποτίθεται) απόρρητα.
2. Οι (ελάχιστοι επαναλαμβάνουμε) καθηγητές Λυκείου προτείνονται απ’ τους Συμβούλους και επιλέγονται-διορίζονται επίσης απ’ τον Υπουργό. Όποιος και όποια πιστεύει ότι ο διορισμός, και των μεν και των δε, γίνεται έστω και με το ελάχιστο ίχνος αξιοκρατίας κι όχι πολιτικής και προσωπικής συγγένεια ή σχέσης, έχει κατέβει πρόσφατα απ’ τον Άρη!
3. Υπάρχουν μαρτυρίες από παλαιότερους πανεπιστημιακούς, μέλη Εξεταστικών Επιτροπών, για παρεμβάσεις υπουργών προκειμένου να αυξηθεί ή να μειωθεί η δυσκολία των θεμάτων σε εξεταζόμενα μαθήματα, για να μην διαταράσσεται η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στις αντίστοιχες σχολές. Εξάλλου ήταν συνηθισμένο φαινόμενο μέχρι τώρα να αυξάνεται ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων σε ένα μάθημα, όταν για το προηγούμενο ή τα προηγούμενα υπήρχαν ενδείξεις (απ’ τα βαθμολογικά κέντρα) ότι οι υποψήφιοι έπιαναν μεγάλους βαθμούς.
4. Στο χώρο της Β/θμιας Εκπ/σης και ιδιαίτερα γύρω απ’ τις Πανελλαδικές Εξετάσεις υπάρχουν τεράστια οικονομικά συμφέροντα, όχι μόνο από ιδιωτικά Λύκεια και Κολέγια, αλλά και από μεγάλες φροντιστηριακές επιχειρήσεις που θησαυρίζουν. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κατά καιρούς διαρροές θεμάτων έχουν αποδέκτες φροντιστηριακούς οργανισμούς, ούτε η προβολή αυτών των επιχειρήσεων απ’ τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο έμμεσα, ως γκρίζα διαφήμιση (τάχα να προτείνουν ή να απαντούν στα θέματα) και άμεσα με καταχωρημένες διαφημίσεις. Δεν είναι καθόλου τυχαίο επίσης πως όταν οι μαθητές σημειώνουν επιτυχίες, τις πιστώνονται οι φροντιστηριακές επιχειρήσεις, ενώ όταν υπάρχουν αποτυχίες, κακή ώρα τώρα, το ανάθεμα πέφτει στους τεμπέληδες καθηγητές του δημόσιου σχολείου!
Με βάση όλα αυτά λοιπόν να πούμε πως, κατά τη γνώμη μας, τα αίτια-κίνητρα των μελών της Επιτροπής που επέλεξε αυτά τα θέματα, όχι μόνο στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και Γενικής Παιδείας, αλλά και σε αυτά της Φυσικής Κατεύθυνσης και Αρχαίων Ελληνικών (άγνωστο κείμενο) έχουν πολιτική, οικονομική, ου μην αλλά και προσωπική ίσως διάσταση. Συγκεκριμένα με τα δύσκολα θέματα και την συνακόλουθη μαζική, πρωτοφανή αποτυχία των υποψηφίων έμμεσα μπορεί να δηλώνονται τα εξής ως προς το πολιτικό σκέλος:
Α) Το παρόν σύστημα εξετάσεων και, κυρίως , το δημόσιο σχολείο έχει αποτύχει, ξεπεράστηκε και πρέπει να αλλάξει. Εμείς, θα πει οσονούπω ο Αρβανιτόπουλος και ο Σαμαρο Βενιζελο Κουβέλης, θα το αλλάξουμε. Τη διάσταση αυτή την δίνει σήμερα (28/5) η εφημερίδα των Συντακτών.
Β) Οι καθηγητές δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, πρέπει να αξιολογηθούν και να απολυθούν κάποιοι απ’ αυτούς. Ετοιμάζουμε την σχετική διαδικασία, θα πουν πάλι οι ίδιοι.
Ως προς το οικονομικό.
Α) Κυβέρνηση: Το σχολείο σήμερα στοιχίζει πολλά στον φορολογούμενο και παράγει αποτυχία. Πρέπει να βρεθούν τρόποι να γίνει πιο οικονομικό, πιο ευέλικτο, πιο έξυπνο, να μην επιβαρύνει τόσο τον προϋπολογισμό. Θα το κάνουμε σύντομα.
Β) Φροντιστηριακές Επιχειρήσεις: Αποδείχτηκε πως ο ρόλος μας και η προσφορά μας είναι όχι μόνο χρήσιμη, αλλά και απαραίτητη. Εμείς μόνο εγγυόμαστε την υπεύθυνη και σωστή παροχή γνώσης στους μαθητές.
Τέλος, ως προς το προσωπικό, συμπλέκονται πιθανά οι ματαιοδοξίες, οι καριερισμοί, οι εγωισμοί, τα κόμπλεξ των μελών με την παντελή ασχετοσύνη τους για την σχολική πραγματικότητα, την παιδαγωγική επιστήμη (αλλά και αρετή), με τις πιθανές προσωπικές διασυνδέσεις και συμφέροντα.
Αυτό που έχει σημασία όμως και πρέπει να κατανοηθεί απ’ την κοινωνία και ιδιαίτερα απ’ τους γονείς και τους μαθητές είναι πως όταν λειτουργεί έτσι το σφαγείο των Πανελλαδικών Εξετάσεων τα θύματα δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι. Είναι η Επιστήμη, ειδικά και γενικά, η δημόσια δωρεάν παιδεία, οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις της ελληνικής κοινωνίας.
http://antapocrisis.gr
1. Τα μέλη της Επιτροπής Εξετάσεων είναι στην πλειοψηφία τους πανεπιστημιακοί (οι ελάχιστοι καθηγητές Λυκείου αντιμετωπίζονται συνήθως ως παρίες), διορίζονται κάθε χρόνο απ’ τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας της εκάστοτε κυβέρνησης και τα ονόματά τους είναι (υποτίθεται) απόρρητα.
2. Οι (ελάχιστοι επαναλαμβάνουμε) καθηγητές Λυκείου προτείνονται απ’ τους Συμβούλους και επιλέγονται-διορίζονται επίσης απ’ τον Υπουργό. Όποιος και όποια πιστεύει ότι ο διορισμός, και των μεν και των δε, γίνεται έστω και με το ελάχιστο ίχνος αξιοκρατίας κι όχι πολιτικής και προσωπικής συγγένεια ή σχέσης, έχει κατέβει πρόσφατα απ’ τον Άρη!
3. Υπάρχουν μαρτυρίες από παλαιότερους πανεπιστημιακούς, μέλη Εξεταστικών Επιτροπών, για παρεμβάσεις υπουργών προκειμένου να αυξηθεί ή να μειωθεί η δυσκολία των θεμάτων σε εξεταζόμενα μαθήματα, για να μην διαταράσσεται η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στις αντίστοιχες σχολές. Εξάλλου ήταν συνηθισμένο φαινόμενο μέχρι τώρα να αυξάνεται ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων σε ένα μάθημα, όταν για το προηγούμενο ή τα προηγούμενα υπήρχαν ενδείξεις (απ’ τα βαθμολογικά κέντρα) ότι οι υποψήφιοι έπιαναν μεγάλους βαθμούς.
4. Στο χώρο της Β/θμιας Εκπ/σης και ιδιαίτερα γύρω απ’ τις Πανελλαδικές Εξετάσεις υπάρχουν τεράστια οικονομικά συμφέροντα, όχι μόνο από ιδιωτικά Λύκεια και Κολέγια, αλλά και από μεγάλες φροντιστηριακές επιχειρήσεις που θησαυρίζουν. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κατά καιρούς διαρροές θεμάτων έχουν αποδέκτες φροντιστηριακούς οργανισμούς, ούτε η προβολή αυτών των επιχειρήσεων απ’ τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο έμμεσα, ως γκρίζα διαφήμιση (τάχα να προτείνουν ή να απαντούν στα θέματα) και άμεσα με καταχωρημένες διαφημίσεις. Δεν είναι καθόλου τυχαίο επίσης πως όταν οι μαθητές σημειώνουν επιτυχίες, τις πιστώνονται οι φροντιστηριακές επιχειρήσεις, ενώ όταν υπάρχουν αποτυχίες, κακή ώρα τώρα, το ανάθεμα πέφτει στους τεμπέληδες καθηγητές του δημόσιου σχολείου!
Με βάση όλα αυτά λοιπόν να πούμε πως, κατά τη γνώμη μας, τα αίτια-κίνητρα των μελών της Επιτροπής που επέλεξε αυτά τα θέματα, όχι μόνο στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και Γενικής Παιδείας, αλλά και σε αυτά της Φυσικής Κατεύθυνσης και Αρχαίων Ελληνικών (άγνωστο κείμενο) έχουν πολιτική, οικονομική, ου μην αλλά και προσωπική ίσως διάσταση. Συγκεκριμένα με τα δύσκολα θέματα και την συνακόλουθη μαζική, πρωτοφανή αποτυχία των υποψηφίων έμμεσα μπορεί να δηλώνονται τα εξής ως προς το πολιτικό σκέλος:
Α) Το παρόν σύστημα εξετάσεων και, κυρίως , το δημόσιο σχολείο έχει αποτύχει, ξεπεράστηκε και πρέπει να αλλάξει. Εμείς, θα πει οσονούπω ο Αρβανιτόπουλος και ο Σαμαρο Βενιζελο Κουβέλης, θα το αλλάξουμε. Τη διάσταση αυτή την δίνει σήμερα (28/5) η εφημερίδα των Συντακτών.
Β) Οι καθηγητές δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, πρέπει να αξιολογηθούν και να απολυθούν κάποιοι απ’ αυτούς. Ετοιμάζουμε την σχετική διαδικασία, θα πουν πάλι οι ίδιοι.
Ως προς το οικονομικό.
Α) Κυβέρνηση: Το σχολείο σήμερα στοιχίζει πολλά στον φορολογούμενο και παράγει αποτυχία. Πρέπει να βρεθούν τρόποι να γίνει πιο οικονομικό, πιο ευέλικτο, πιο έξυπνο, να μην επιβαρύνει τόσο τον προϋπολογισμό. Θα το κάνουμε σύντομα.
Β) Φροντιστηριακές Επιχειρήσεις: Αποδείχτηκε πως ο ρόλος μας και η προσφορά μας είναι όχι μόνο χρήσιμη, αλλά και απαραίτητη. Εμείς μόνο εγγυόμαστε την υπεύθυνη και σωστή παροχή γνώσης στους μαθητές.
Τέλος, ως προς το προσωπικό, συμπλέκονται πιθανά οι ματαιοδοξίες, οι καριερισμοί, οι εγωισμοί, τα κόμπλεξ των μελών με την παντελή ασχετοσύνη τους για την σχολική πραγματικότητα, την παιδαγωγική επιστήμη (αλλά και αρετή), με τις πιθανές προσωπικές διασυνδέσεις και συμφέροντα.
Αυτό που έχει σημασία όμως και πρέπει να κατανοηθεί απ’ την κοινωνία και ιδιαίτερα απ’ τους γονείς και τους μαθητές είναι πως όταν λειτουργεί έτσι το σφαγείο των Πανελλαδικών Εξετάσεων τα θύματα δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι. Είναι η Επιστήμη, ειδικά και γενικά, η δημόσια δωρεάν παιδεία, οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις της ελληνικής κοινωνίας.
http://antapocrisis.gr