Η κρίση χτύπησε σκληρά τις εισαγωγές από τις δύο μεγαλύτερες μεγαλύτερες αγορές για την ένδυση, στη χώρα μας.
-Τα κινεζικά ρούχα που έρχονται μέσω Ιταλίας παίρνοντας ευρωπαϊκό βάπτισμα.
της Άννης Καρολίδου
Η ...
παρατεταμένη κρίση, δεν χτύπησε μόνο τις ελληνικές
εταιρείες παραγωγής ενδυμάτων, αλλά κατάφερε σφοδρό πλήγμα και στις
εισαγωγές. Οι Έλληνες καταναλωτές, στα χρόνια προ της κρίσης, είχαν
αγαπήσει τα ξένα brands και ξόδευαν για το μοδάτο εισαγόμενο ρούχο,
ενώ, στον αντίποδα, είχαν δείξει προτίμηση και για το πολύ φθηνό
ασιατικό, με κύρια χώρα προέλευσης, την Κίνα.
Το σκηνικό στην εσωτερική αγορά ένδυσης, άλλαξε δραματικά στη διάρκεια
της τελευταίας 4ετίας. Η δραματική αυτή αλλαγή αφ' ενός αποτυπώνεται στη
μείωση των εισαγωγών ενδυμάτων, συνολικά, κατά περίπου 40, 4% και, αφ'
ετέρου, στη διαφοροποίηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Ελλήνων,
που προσπαθούν πλέον να στηρίξουν τα εγχώρια προϊόντα και τις θέσεις
απασχόλησης στη χώρα μας.
Οι εισαγωγές ιταλικών και κινέζικων ενδυμάτων- με τα δεύτερα αρκετές
φορές να έρχονται μέσω Ιταλίας βαφτισμένα ...ιταλικά- επόμενο ήταν να μη
γλυτώσουν από τη μείωση στη ζήτηση, αφού η Ιταλία αποτελούσε την πρώτη
χώρα εισαγωγής ενδυμάτων και η Κίνα τη δεύτερη.
Πιο συγκεκριμένα, το 2008, οι εισαγωγές ενδυμάτων στη χώρα μας, είχαν
φτάσει στο ζενίθ μίας ανοδικής πορείας, αγγίζοντας σε αξία τα 2,1 δισ.
ευρώ. Η κάμψη άρχισε το 2009 και, με τη μεγάλη μείωση στα εισοδήματα- με
τη μεσαία τάξη να έχει δεχθεί τη σφοδρότερη επίθεση- το 2012 οι
εισαγωγές ήταν μόλις στο 1,25 δισ. ευρώ, μειωμένες σωρευτικά στην
τετραετία κατά 40,4%.
Το 2008, οι εισαγωγές ενδυμάτων από την Ιταλία, ανήλθαν στα 502 εκατ.
ευρώ και το 2012 είχαν πέσει στα 255 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση
της τάξης του 50%, σημαντικά μεγαλύτερη από τη μείωση στο σύνολο των
εισαγωγών ειδών ένδυσης. Για την Κίνα, που ερχόταν δεύτερη, η μείωση
ήταν της τάξης του 40%, αφού από 256 εκατ. ευρώ το 2008, οι εισαγωγές
έπεσαν στα 152 εκατ. ευρώ το 2012.
Βεβαίως, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, υπάρχει ένας αστάθμητος
παράγοντας που παρεμβαίνει στον ακριβή υπολογισμό της μείωσης των
εισαγωγών από Κίνα ( αντιστοιχούν περίπου στο 90% των εισαγωγών
ενδυμάτων από Ασία). Ο παράγοντας αυτός συνδέεται με τις εισαγωγές
ιταλικών ενδυμάτων, που έχουν στην πραγματικότητα χώρα προέλευσης την
Κίνα. Αυτά πιθανότατα ανήκουν στην κατηγορία των ρούχων που παράγονται
με τις αυστηρές ποιοτικές προδιαγραφές των μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών.
Άλλωστε σχεδόν όλοι οι μεγάλοι της ένδυσης, κάνουν παραγωγή στην Κίνα.
Μεγάλη δύναμη στο χώρο της ένδυσης, στην Ελλάδα, είναι και η Ισπανία,
που κρατάει την 3η θέση, λόγω της ανάπτυξης των αλυσίδων καταστημάτων
του ομίλου Inditex ( π.χ. Ζara, Bershka, Massimo Dutti, Pull &
Bear). Στη σειρά ακολουθούσαν η Γαλλία, η Γερμανία ενώ στην 6η θέση,
βρίσκονταν το 2008 η Τουρκία.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι γνωρίζοντες, στην πολυχρωμία της λιανικής
της ένδυσης, υπάρχει και αρκετό ...γκρίζο, δηλαδή προϊόντα, που
διακινούνται χωρίς παραστατικά, από τις λαϊκές αγορές και από
παράνομους μικροπωλητές.
Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχιστεί η
πτωτική τάση που καταγράφηκε στη τετραετία 2009-2012, επηρεάζοντας και
τις εισαγωγές από Ιταλία και Κίνα.
voria.gr