17 Σεπ 2013

Οι εφοπλιστές συνεχίζουν να αποφεύγουν τη γαλανόλευκη..

Συνεχίζουν να γυρνούν την πλάτη στο ελληνικό νηολόγιο οι Ελληνες εφοπλιστές και οι ξένες ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Ελλάδα. Από τον Μάρτιο, όταν παρουσιάστηκε το...νέο εθνικό νηολόγιο, οι αιτήσεις ανέρχονται στις 10. Ο αριθμός αυτός ...
καταδεικνύει με τον πλέον εμφαντικό τρόπο ότι οι Ελληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να μην προτιμούν την ελληνική σημαία.
Τι κι αν το νέο εθνικό νηολόγιο προτάσσει την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και τη μείωση των απαιτούμενων υπογραφών; Ελληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να προτιμούν σημαίες χωρών όπως η Λιβερία και προσφάτως η Λιβύη!

Ενδεικτικό είναι ότι αν και ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει την 1η θέση παγκοσμίως, με 3.760 πλοία ελληνικών συμφερόντων (αντιπροσωπεύουν το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας), ωστόσο μόλις τα 862 πλοία (23%) φέρουν την ελληνική σημαία. Γι' αυτό το λόγο μετέβη στο Λονδίνο, όπου και συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) Χαράλαμπο Φαφαλιό, ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης. Ο υπουργός Ναυτιλίας κάλεσε τους εφοπλιστές να ενισχύσουν την ελληνική σημαία, αλλά και να καταθέσουν προτάσεις που θα την καταστήσουν ανταγωνιστικότερη.

Εως πρότινος η διαδικασία για τη νηολόγηση στην ελληνική σημαία ενός πλοίου ήταν αρκετά χρονοβόρα και δαιδαλώδης, καθώς εμπλέκονταν τρία υπουργεία. Συγκεκριμένα, χρειάζονταν 34 υπογραφές από 3 υπουργεία, με το μέσο χρόνο έκδοσης μιας εγκριτικής πράξης νηολόγησης να ανέρχεται από 5 έως 6 μήνες.

Σήμερα, οι υπογραφές για την έκδοση εγκριτικής πράξης μειώθηκαν σε 9, ενώ ο χρόνος έκδοσης σε 10-15 ημέρες, πλέον του χρόνου δημοσίευσης στο Φύλλο της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως.

Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του ελληνικού νηολογίου, οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν δεν είναι αρκετές. Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι «η ελληνική σημαία είναι ακριβή», πέρα από την κρίση που διέπει τον ναυτιλιακό κλάδο, σε παγκόσμιο επίπεδο.

862 με ελληνική σημαία

Συνοπτικά, μόλις τα 862 πλοία, έναντι συνόλου 3.760 ελληνικών συμφερόντων, άνω των 1.000 κοχ, φέρουν την ελληνική σημαία. Το νούμερο αυτό αποκτά επιπρόσθετη σημασία, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το 2008 ελληνική σημαία έφεραν 980 πλοία και το 2009 1.121 πλοία.

Με βάση τον αριθμό των πλοίων, πάνω από το 91,5% του ελληνόκτητου στόλου συγκεντρώνεται σε επτά νηολόγια. Σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), που αφορούν πλοία μεγαλύτερα των 1.000 κοχ, ο ελληνόκτητος στόλος προτιμά τα νηολόγια της Ελλάδος, της Λιβερίας, της Μάλτας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά, των Μπαχαμών και της Κύπρου.

Εκτιμάται ότι περίπου 60.000 εργαζόμενοι απασχολούνται σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και έως 140.000 εργαζόμενοι σε συναφείς με τη ναυτιλία κλάδους. Η συμβολή του κλάδου στην εγχώρια οικονομία ανέρχεται στο 4,3% του ΑΕΠ το 2010, από 2,4 % το 2000.