12 Νοε 2013

Θεσεις για την ηλεκτρονικη διακυβερνηση



του Ηλια ΔΙΑΚΟΥ.
Είμαι Προγραμματιστής, στον χώρο της πληροφορικής βρίσκομαι από το 1997. 'Ολο αυτό το διάστημα εργάστηκα σε μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και....
ως ελεύθερος επαγγελματίας, άρα έχω βιώσει , από όλες τις πλευρές, τον τρόπο λειτουργίας του Ελληνικού Κράτους.
Αν και ανέκαθεν ήμουν πολιτικοποιημένος ήταν η κρίση, η οικονομική αλλά κυρίως θεσμών, η οποία με έκανε να κινητοποιηθώ και να βρίσκομαι εδώ μπροστά σας ως ενεργό μέλος του κόμματος.
Η κρίση λοιπόν κατέδειξε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι έφτασε ο καιρός που επιβάλλεται να αλλάξουμε το κράτος! Πρέπει να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και συνεπακόλουθα τον τρόπο που ο πολίτης το αντιλαμβάνεται... Είναι επιβεβλημένο να δημιουργηθεί ένα εντελώς νέο κράτος το οποίο θα έχει μία ολιστική προσέγγιση των πραγμάτων και θα χαρακτηρίζεται από ευελιξία και ταχύτητα! Καμία σχέση δηλαδή με ό,τι ζούμε σήμερα...
Ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος για να κάνουμε πράξη την παραπάνω στόχευση, είναι να ακολουθήσουμε τις επιταγές της εποχής που ζούμε! Με άλλα λόγια να ενσωματώσουμε την τεχνολογία σε όλες τις δομές του κράτους και σε όλες του τις εκφάνσεις.
Για την πραγματοποίηση αυτού του έργου θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ώστε, από το στάδιο της μελέτης ως κι εκείνο της υλοποίησης,  να αποκτηθεί τεχνογνωσία σε εθνικό επίπεδο, ίσως -τολμώ να πω- και ανεξαρτητοποίηση από επίδοξους προμηθευτές.... Όλα αυτά με, όσο το δυνατόν, μειωμένο κόστος αλλά τεράστια προστιθέμενη αξία!
Αυτό που προτείνουμε είναι ένας νέος κεντρικός σχεδιασμός μηχανογράφησης με τον οποίο:
Ø  Δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο κοινό σύστημα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης το οποίο θα χρησιμοποιείται από όλους τους φορείς.
Ø  Αυτοματοποιείται η παρακολούθηση αιτημάτων προς φορείς και υπάρχει ταυτόχρονος κεντρικός έλεγχος.
Ø  Καθίσταται εφικτή η μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών επικοινωνία για την διευκόλυνση της διεκπεραίωσης των αιτημάτων.
Ø  Διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες του κράτους από όπου κι αν βρίσκονται.
Βεβαίως λόγω της ιδιαίτερης φύσης του μέσου και της υπερσυγκέντρωσης των πληροφοριών δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών. Γι αυτό τον λόγο η αρχιτεκτονική του όλου συστήματος είναι τέτοια ώστε διαχωρίζεται πλήρως,  κι άρα απομονώνεται,  το κεντρικό σύστημα από τα επιμέρους. Η αμφίδρομη ενημέρωση των συστημάτων γίνεται ασύγχρονα και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ενώ στα επιμέρους συστήματα η πρόσβαση στην πληροφορία ισχύει αποκλειστικά για τα δεδομένα που υπάρχει εξουσιοδότηση χωρίς οποιαδήποτε δυνατότητα πρόσβασης σε άλλη μη εγκεκριμένη πληροφορία.
Τι πετυχαίνουμε με ένα τέτοιο σύστημα!
Σε επίπεδο πολίτη:
ü  Ο πολίτης γνωρίζει μέσω των ιστοσελίδων των υπηρεσιών τα πάντα που αφορούν την υπόθεσή του. Πχ. ποιά δικαιολογητικά χρειάζεται κλπ. Εννοείται ότι όλα τα έγγραφα θα είναι σε ηλεκτρονική μορφή.
ü  Ελέγχεται από τον πολίτη  κάθε στιγμή το στάδιο που βρίσκεται το αίτημά του και πιθανώς να έχει και μια ένδειξη απαιτούμενου χρόνου.
ü  Στις περισσότερες των περιπτώσεων η συναλλαγή με τις κρατικές υπηρεσίες γίνεται ηλεκτρονικά.
Αν χρησιμοποιούσα μία λέξη για να περιγράψω την αίσθηση του πολίτη θα ήταν: Ευκολία!
Σε επίπεδο υπηρεσίας:
ü  Οι υπάλληλοι θα εξυπηρετούν λιγότερους πολίτες μέσα στις υπηρεσίες.
ü  Θα ελέγχεται με ευκολία η αποδοτικότητά τους.
ü  Το αρχείο των υπηρεσιών θα είναι ψηφιακό, κοινό και θα βρίσκεται κεντρικά.
ü  Η πιθανή συγκέντρωση πιστοποιητικών ή/και εγγράφων από άλλες υπηρεσίες θα γίνεται αυτοματοποιημένα.
Η λέξη που περιγράφει  μια τέτοια υπηρεσία είναι: Αποτελεσματικότητα!
Σε επίπεδο Κράτους:
ü  Ασκείται έλεγχος τόσο ως προς τις υπηρεσίες όσο και προς τους πολίτες γρήγορα κι εύκολα.
ü  Είναι παρόν σε όλο το εύρος της ελληνικής επικράτειας αλλά και προσβάσιμο από τους αποδήμους τους οποίους φέρνει πιο κοντά!
ü  Βοηθάει δραστικά στην αποκέντρωση σε πρώτη φάση τουλάχιστον των κρατικών υπηρεσιών!
ü  Τονώνει την επιχειρηματικότητα καθώς θα περιορίσει την γραφειοκρατία.
ü  Περιορίζει, μέσω της ελαχιστοποίησης και σε πολλές περιπτώσεις απάλειψης της επαφής των πολιτών με τους κρατικούς λειτουργούς αλλά και τον αυτοματοποιημένο έλεγχο, την διαφθορά που τόσο ταλανίζει τη χώρα μας!
ü  Επιτυγχάνει οικονομία κλίμακος χωρίς όμως εκπτώσεις, αντιθέτως όπως είδαμε αύξηση, στην προσφερόμενη ποιότητα υπηρεσιών.
ü  Τέλος, θα δώσει την δυνατότητα να επιμορφωθούν οι υπάλληλοι αλλά ταυτοχρόνως να μετακινηθούν σε υπηρεσίες οι οποίες απαιτούν περισσότερο από το ήδη υπάρχον προσωπικό.
Εν κατακλείδι, στη Νέα ΜΕΡΑ οραματιζόμαστε αλλά ΚΑΙ στοχεύουμε σε ένα ευέλικτο κράτος το οποίο θα είναι φιλικό και ταυτόχρονα αρωγός του πολίτη σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις!
Σας ευχαριστώ