23 Απρ 2015

Ποιοι Αθηναίοι νοικιάζουν τα σπίτια τους στους τουρίστες και πόσα κερδίζουν

Της Στεφανίας Σούκη
Ο τυπικός ''οικοδεσπότης'' της Airbnb, της πιο γνωστής πλατφόρμας ενοικίασης κατοικιών στον κόσμο, αυτή την στιγμή στην Αθήνα κερδίζει 4.290 ευρώ το χρόνο, νοικιάζοντας τον χώρο του σε τουρίστες για ...
περίπου 68 διανυκτερεύσεις το χρόνο. Πανελλαδικά, αυτή την στιγμή οι καταχωρήσεις της Airbnb αντιστοιχούν σε 11.500 και από αυτές οι 2.500 είναι αυτή την στιγμή για σπίτια στην Αθήνα.
Τα νούμερα αυτά προκύπτουν με βάση την έρευνα για τις επιπτώσεις από τις δραστηριότητες της Airbnb στην τοπική οικονομία της Αθήνας, με βάση το δείγμα των επισκεπτών αλλά και των Αθηναίων οικοδεσποτών κατά την περίοδο από τον Οκτώβριο του 2013 έως τον Οκτώβριο του 2014. Η έρευνα διαπίστωσε ότι η κοινότητα της Airbnb στην Αθήνα, συνεισέφερε συνολικά στην εθνική οικονομία 69 εκατ. ευρώ μέσα σε ένα χρόνο και υποστήριξε περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, με ανοικτό ωστόσο το μεγάλο θέμα της φοροδιαφυγής από πλευράς των ιδιοκτητών που μισθώνουν τα σπίτια τους και φυσικά της σχετικής άδειας από τον ΕΟΤ: Τόσο στην Ελλάδα όσο και στις περισσότερες χώρες του κόσμου, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της οικονομίας του διαμοιρασμού (sharing economy) θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο δεν έχουν προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η τεχνολογία.
«Οι νόμοι για τον τουρισμό έχουν σχεδιασθεί για τους επαγγελματίες του τουρισμού σε όλες τις χώρες του κόσμου και γι’ αυτό χρειάζεται να ενημερώνουμε τις αρχές για το πώς λειτουργεί η πλατφόρμα και το ίδιο σκοπεύουμε να κάνουμε και στην Ελλάδα. Υπάρχει πράγματι μία γκρίζα ζώνη σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο, ωστόσο δηλώνουμε παραπάνω από ανοικτοί στη συζήτηση και στην Ελλάδα για τη συγκέντρωση φόρων, όπως έχει γίνει σε άλλες χώρες. Ακόμη όμως και αυτό είναι μία μακρά διαδικασία και απαιτούνται αλλαγές του θεσμικού πλαισίου», ανέφερε χαρακτηριστικά χθές ο κ. Patrick Robinson, επικεφαλής Public Policy της Airbnb για την πειροχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και Αφρική. Ο κ. Robinson βρέθηκε στην Ελλάδα στο πλαίσιο της παρουσίασης των δραστηριοτήτων της εταιρείας, η οποία ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2008 στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνιας και πλέον δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 35.000 πόλεις και 191 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με πάνω από 1 εκατ. καταχωρήσεις ενοικιαζόμενων σπιτιών, ενώ στα 30 εκατ. ανέρχεται το σύνολο των επισκεπτών- τουριστών στα σπίτια της πλατφόρμας από το 2008 έως σήμερα.
Ως προς το γενικότερο θεσμικό πλαίσιο, σύμφωνα με τον κ. Robinson πρόοδος έχει επιτευχθεί σε αγορές όπως η Λισαβώνα, το Λονδίνο, το Παρίσι, το Αμβούργο, ενώ «οι συζητήσεις έχουν προχωρήσει και σε άλλες δημοφιλείς πόλεις όπως το Μιλάνο και η Βαρκελώνη».
Η Airbnb στην Αθήνα
Οσον αφορά τώρα την έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία στην Αθήνα: Από τον Οκτώβριο του 2013 μέχρι τον Οκτώβριο του 2014, 720 οικοδεσπότες στην Αθήνα νοίκιασαν τα σπίτια τους σε τουρίστες και επισκέπτες της πόλης. Ο μέσος όρος ηλικίας των οικοδεσποτών είναι τα 39 χρόνια, με ένα μεγάλο ποσοστό να ασχολείται με επαγγέλματα που σχετίζονται με την τέχνη, το σχέδιο ή τις δημιουργικές υπηρεσίες. Σύμφωνα με την έρευνα της εταιρείας, οι οικοδεσπότες της Airbnb έχουν ανώτερη μόρφωση με το 91% να έχουν πτυχίο κολλεγίου ή πανεπιστημίου ενώ πάνω από τους μισούς έχουν εισόδημα μικρότερο από το μέσο όρο.
Airbnb1
Ο συνηθισμένος τύπος καταλυμάτων στην Αθήνα είναι ολόκληρα σπίτια ή διαμερίσματα, ενώ από το 2009 έως σήμερα η κοινότητα των οικοδεσποτών της ελληνικής πρωτεύουσας έχει διπλασιαστεί.
Από το 2009, έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα περισσότεροι από 74.500 επισκέπτες με την Airbnb. Ο αριθμός των επισκεπτών που χρησιμοποιεί την Airbnb αυξάνεται σταθερά από το 2009, με τις επισκέψεις να έχουν διπλασιαστεί μεταξύ του 2012 και του 2013. Το 44% των επισκεπτών της Airbnb στην Αθήνα προέρχεται από χώρες εκτός Ευρώπης.
Η οικονομική επίδραση
Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας, το εισόδημα των οικοδεσποτών και τα χρήματα που ξοδεύουν οι επισκέπτες κατά τη διάρκεια της ημέρας έχει σημαντική επίδραση στην οικονομία. Τα παρακάτω νούμερα συμπεριλαμβάνουν όλες τις άμεσες, έμμεσες και άλλες δαπάνες που πραγματοποιούνται στην Αθήνα και υπολογίστηκαν από τον οικονομολόγο και Επίκουρο Καθηγητή κ. Χρήστο Γκενάκο.
Tα 69 εκατ. ευρώ από τη συνολική οικονομική επίδραση περιλαμβάνουν άμεσες, έμμεσες και άλλες δαπάνες. Το ποσό των άμεσων δαπανών στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις της Αθήνας από τον Οκτώβριο του 2013 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2014 είναι πολύ σημαντικό.
-Σε 3,3 εκατ. ευρώ εκτιμώνται τα έσοδα φιλοξενίας για τους Αθηναίους οικοδεσπότες
-Στα 20,2 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι άμεσες δαπάνες επισκεπτών στις αθηναϊκές επιχειρήσεις.
Οι επισκέπτες της Airbnb διανυκτερεύουν κατά μέσο όρο 3,6 νύχτες και ξοδεύουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους 551 ευρώ. Το 26% δήλωσε ότι δεν θα επισκεπτόταν ή δεν θα έμενε τόσο πολύ στην Αθήνα χωρίς την Airbnb. Το 91% των επισκεπτών θα συνιστούσαν το Airbnb κατάλυμα, στο οποίο διέμειναν στην Αθήνα, σε φίλους και στην οικογένειά τους. Στα 128 ευρώ ανέρχεται η ημερήσια δαπάνη ανά επισκέπτη, στα 25 ευρώ η ημερήσια δαπάνη ανά επισκέπτη για διαμονή και στα 153 ευρώ οι συνολικές ημερήσιες δαπάνες ανά επισκέπτη.
Επιδράσεις στην τουριστική βιομηχανία
Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, η Airbnb προσελκύει νέους επισκέπτες, οι οποίοι μένουν περισσότερo χρονικό διάστημα, ξοδεύουν περισσότερο και έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να επιστρέψουν στην Αθήνα, ενδυναμώνοντας ουσιαστικά την τουριστική βιομηχανία και δημιουργώντας επιπλέον ευκαιρίες για ανάπτυξη χωρίς την ανάγκη νέων επενδύσεων ή υποδομής από την ίδια την πόλη.
Airbnb2
Όπως επισημαίνει η ίδια, η Airbnb συμπληρώνει την υφιστάμενη τουριστική βιομηχανία και κατανέμει τα οικονομικά οφέλη του τουρισμού σε όλη τη Αθήνα σε νέες κοινότητες και μικρές επιχειρήσεις. Οι ιδιοκτησίες της Airbnb εκτείνονται σε 25 γειτονιές της Αθήνας, εκ των οποίων το 69% βρίσκονται εκτός των περιοχών που τυπικά βρίσκει κανείς ξενοδοχείο. Σχεδόν τα μισά χρήματα των επισκεπτών (47%) ξοδεύονται στις γειτονιές στις οποίες διαμένουν.
H Airbnb προσελκύει νέους επισκέπτες στην Αθήνα. To 71% των επισκεπτών επισκέφτηκε την Αθήνα για πρώτη φορά, ενώ το 67% δήλωσε ότι είναι πιθανό να επιστρέψουν στην Αθήνα λόγω της εμπειρίας τους με την Airbnb.
Οι επισκέπτες ψάχνουν αυθεντικές εμπειρίες. Το 75% δήλωσε ότι ήθελαν να μείνουν σε μια συγκεκριμένη γειτονιά με το 98% των οικοδεσποτών να προτείνουν τα αγαπημένα μέρη της γειτονιάς τους, ή να τους προτείνουν την εξερεύνηση εναλλακτικών γειτονιών. Το 70% των οικοδεσποτών προσφέρουν στους επισκέπτες τους τοπικά προϊόντα.
http://www.newmoney.gr/