15 Ιαν 2016

Νέα «τορπίλη» από τον Θ. Δρίτσα στον διαγωνισμό 67% πώλησης του ΟΛΠ

Νέα «τορπίλη» από τον Θ. Δρίτσα στον διαγωνισμό 67% πώλησης του ΟΛΠ

Του Γιώργου Μανέττα
Νέα εμπόδια στην πώληση του ΟΛΠ υψώνονται μια «ανάσα» πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας και ενόσω βρίσκονται σε εξέλιξη οι κρίσιμες διαπραγματεύσεις του ΤΑΙΠΕΔ με
την Cosco για τη βελτίωση της δεσμευτικής προσφοράς που κατέθεσε η κινεζική εταιρεία. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ αποφασίσθηκε -χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ- να συσταθεί ειδική επιτροπή που θα επανεξετάσει τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ΟΛΠ, η οποία αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, παρότι η σύμβαση είχε εξασφαλίσει το «πράσινο φως» από τα συναρμόδια υπουργεία και ετοιμαζόταν να πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή για την τελική έγκριση. Όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν πράγματα και καταστάσεις, η κίνηση αυτή έχει σκοπό να καθυστερήσει και άλλο την πώληση του Οργανισμού και αφήνουν να εννοηθεί ότι πίσω της κρύβεται ο υπουργός Ναυτιλίας, ο οποίος, όπως λένε, δεν είναι η πρώτη φορά που λειτουργεί με τρόπο υπονομευτικό. Η τελευταία ήταν προχθές, όταν μόλις μια ημέρα μετά την αποσφράγιση των δεσμευτικών προσφορών, με συνέντευξή του στην ΕΡΤ δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για την κατάληξη του διαγωνισμού και έσπευσε να πάρει αποστάσεις από την τακτική του ΤΑΙΠΕΔ.
«Για έναν διεθνή διαγωνισμό, με επίδικο το πρώτο λιμάνι της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης, με τόσο μεγάλες προοπτικές, δεν είναι το καλύτερο, η τελική φάση του διαγωνισμού, να οδηγεί στο να υπάρχει μόνο μια προσφορά», σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας. Κάποιοι πάντως «βλέπουν» πολιτικά κίνητρα πίσω από την παρελκυστική τακτική του υπουργού, ο οποίος με τον τρόπο αυτό θέλει να εμφανίζεται πως υπηρετεί τα συμφέροντα του Δημοσίου, μένοντας πιστός στις θέση του.
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ δεν κρύβουν την ενόχλησή τους για την τροπή που παίρνουν τα πράγματα και τονίζουν πως το αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί γύρω από την πώληση του ΟΛΠ, με ευθύνη και του υπουργού Ναυτιλίας «τορπιλίζει» την προσπάθεια που καταβάλλει το Ταμείο και προσωπικά ο πρόεδρός του, Σ. Πιτσιόρλας, να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή προσφορά από τους Κινέζους έως την ερχόμενη εβδομάδα. «Όλο αυτό το κλίμα δίνει επιχειρήματα στην Cosco να μην ανεβάσει στα επιθυμητά για την ελληνική πλευρά επίπεδα την προσφορά της», υπογραμμίζουν, και τονίζουν πως προτεραιότητα του Ταμείου παραμένει η επίτευξη τιμήματος που να αντιστοιχεί με τις προοπτικές και τις δυνατότητες του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα 
Παράγοντες της αγοράς πάντως κρατούν «μικρό καλάθι» για το τίμημα που μπορεί να εξασφαλίσει το Ταμείο, δεδομένου του κλίματος που έχει δημιουργηθεί και αφήνουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για την κατάληξη του διαγωνισμού, χωρίς να αποκλείουν ακόμη και την ακύρωσή του. Όπως εξηγούν οι ίδιοι, στην περίπτωση που η σύμβαση παραχώρησης αλλάξει προς το χειρότερο για τα συμφέροντα της Cosco, για παράδειγμα εξαιρεθούν και άλλα περιουσιακά στοιχεία από τον ΟΛΠ, όπως έγινε με την έκταση στη Δραπετσώνα και ζητηθούν πρόσθετες δεσμεύσεις πέραν των προγραμματισμένων επενδύσεων είναι σχεδόν βέβαιο ότι η κινέζικη πλευρά, η οποία στις διαπραγματεύσεις εκπροσωπείται από το νούμερο τρία της Cosco, την κ. Sun Yueying θα αυξήσει ελάχιστα τη νέα προσφορά της, ενώ δεν αποκλείουν ακόμη και το ενδεχόμενο αποχώρησης των Κινέζων, εάν οι απαιτήσεις της ελληνικής πλευράς κριθούν ως υπέρογκες. Η αποχώρηση της APM Terminals, της θυγατρικής του κολοσσού Mearsk, προσθέτουν, δεν επιτρέπει εφησυχασμό.
Από την άλλη πλευρά, εκτιμούν ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να φέρει στη Βουλή τη σύμβαση, εάν αυτή δεν συνοδεύεται από ένα καλό τίμημα για την πώληση του 67% του ΟΛΠ (κάτω των 350 εκατ. ευρώ), καθώς υπάρχει πάντα ο κίνδυνος κάποιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να μη δώσουν τη συγκατάθεσή τους. Να σημειωθεί ότι η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ θα ορίζει, μεταξύ άλλων, τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος.
ημερησια