Η αναπροσαρμογή πρέπει να γίνει για το διάστημα από 1η Αυγούστου 2012 έως την 1η Ιανουαρίου 2017, ενώ πρέπει να καταβληθούν οι διαφορές αποδοχών και συντάξεων που προκύπτουν.
Σε περίπτωση κατά την οποία η Κυβέρνηση δεν συμμορφωθεί μέσα στο διάστημα αυτό των οκτώ μηνών, τότε θα επιβληθεί χρηματική διοικητική κύρωση (πρόστιμο) το οποίο θα καθοριστεί από το ΣτΕ.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει Ομοσπονδίες στρατιωτικών, αστυνομικών, και άλλων ενστόλων είχαν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας παραπονούμενες για την μη συμμόρφωση της Κυβέρνησης στις προγενέστερες αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου των ετών 2014 και 2016 με τις οποίες είχε κριθεί αντισυνταγματική η περικοπή των αποδοχών και των συντάξεων των ενστόλων.
Οι συνδικαλιστικές Οργανώσεις των ενστόλων ζητούσαν την άμεση συμμόρφωση της Κυβέρνησης προς τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ.
Τελικά, η τριμελής Επιτροπή Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπό τον πρόεδρο του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου Νικόλαο Σακελλάριου και με εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Παναγιώτα Καρλή, εξέδωσε τις υπ΄ αριθμ. 3 και 4/2018 αποφάσεις αναφέρει ότι σύμφωνα με το άρθρο 95 παράγραφος 5 του Συντάγματος η Πολιτεία πρέπει να συμμορφώνεται άμεσα και πλήρως προς τις αποφάσεις του ΣτΕ και «δεν δύναται να αδρανεί επικαλούμενη λόγους οι οποίοι δεν εδράζονται σε συνταγματικές διατάξεις, διότι άλλως αναιρείται ο σκοπός της θεσπίσεως της διατάξεως του άρθρου 95 παρ. 5 του Συντάγματος».
Υπενθυμίζεται ότι με υπουργική απόφαση που εκδόθηκε στο πλαίσιο του νόμου 4093/2012 για το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016» έγιναν περικοπές των αποδοχών των Ένστολων εν ενεργεία και συνταξιούχων και υποχρεώθηκαν παράλληλα να επιστρέψουν τις αποδοχές που τους είχαν ήδη καταβληθεί αναδρομικά από τη 1η Αυγούστου 2012.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας υπογραμμίζουν ακόμη ότι όπως προκύπτει η διοίκηση, παρά την παρέλευση χρονικού διαστήματος μείζονος του έτους από τη δημοσίευση των τελευταίων αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ (13.5.2016) «σε ουδεμία ενέργεια προς υλοποίησή της προέβη».
Και ναι μεν, συνεχίζουν οι δικαστές, υπάρχουν εγγενείς δυσχέρειες που συνδέονται με την εφαρμογή των αποφάσεων της Ολομέλειας οι οποίες έχουν σημαντικές δημοσιονομικής φύσεως συνέπειες και «οι οποίες πρέπει, πράγματι, να αποτελέσουν αντικείμενο επισταμένης μελέτης εκ μέρους των αρμοδίων υπηρεσιών, δεν θα μπορούσε να απαιτηθεί από τη διοίκηση η άμεση λήψη όλων των αναγκαίων για την υλοποίηση της αποφάσεως αυτής μέτρων και, μάλιστα, εντός σύντομου χρονικού διαστήματος».
Σύμφωνα με το ΣτΕ η διοίκηση, λόγω και της παρέλευσης μακρού χρονικού διαστήματος, θα έπρεπε να έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία αυτή και να έχει, τουλάχιστον, καταλήξει σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις ως προς τον τρόπο αντιμετωπίσεως των δυσμενών δημοσιονομικών επιπτώσεών της με σκοπό την μελλοντική και ενδεχομένως και τμηματική, καταβολή των αποδοχών τις οποίες οι ένστολοι στερήθηκαν λόγω της μερικής αποκαταστάσεως του μισθολογίου τους με το άρθρο 86 του ν. 4307/2014.
Παράλληλα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με άλλες δύο αποφάσεις της (258 και 259/2018) έκρινε ότι οι αποφάσεις με τις οποίες δικαιώθηκαν οι ένστολοι για τις μισθολογικές και συνταξιοδοτικές μειώσεις τους, καταλαμβάνει και όσους δεν είναι μέλη των στρατιωτικών Ομοσπονδιών και Ενώσεων.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις υπ΄ αριθμ. 258-259/2018αποφάσεις της, με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Παναγιώτα Καρλή, επισημαίνει ότι οι αποφάσεις της για τους ενστόλους αφορά όλους ανεξαιρέτως τους αποστράτους στρατιωτικούς και όλους τους εν ενεργεία στρατιωτικούς των Ενόπλων Δυνάμεων.