21 Μαρ 2018

Η Ευρωπη μας καταγγελει για τα εργα με ΣΔΙΤ και ο ΔΗΜΟΣ της ΑΘΗΝΑΣ θελει να κανει εργο στον φωτισμο με ΣΔΙΤ....!!!

ΔΕΙΤΕ τι καταγγελουν οι εργαζομενοι με ανακοινωση τους...ΑΥΞΗΜΕΝΟ ΚΟΣΤΟΣ για την εγκατασταση των νεων φωτιστικων!!!
οπως στους αυτοκινητοδρομους θελουν να το κανουν???


ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΟΥ
ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ                                                           
Αθήνα, 13 Μαρτίου 2018

ΘΕΜΑ : Ενημέρωση σχετικά με την «υπαγωγή έργου ΣΔΙΤ, αναβάθμιση και βελτιστοποίηση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού κοινοχρήστων χώρων του Δήμου Αθηναίων».
Σχετικά με την υπαγωγή του έργου σε ΣΔΙΤ κατόπιν ’’αγνώστου ταυτότητος - μελέτη- πρόταση’’ που μας υποβλήθηκε και αφορά την ολική αντικατάσταση παλαιών φωτιστικών σωμάτων με νέας τεχνολογίας LED όπως και τη συντήρηση αυτών από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) για 12-15 έτη με προβλεπόμενο κόστος 38 -42 εκατομμύρια ευρώ πλέον ΦΠΑ στο δίκτυο ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Αθηναίων, σας παραθέτουμε τους παρακάτω προβληματισμούς – επισημάνσεις - ενστάσεις :
       Να ξεκαθαρίσουμε εξ αρχής ότι δεν διαφωνούμε με την αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων παλαιάς τεχνολογίας με φωτιστικά LED. Δεν χρειάζεται να μακρηγορούμε ούτε με τα περί εξοικονομήσεως ενέργειας, ούτε με τα περί περιβαλλοντικών αποτυπωμάτων. Άλλωστε στον Δήμο Αθηναίων υπάρχουν τέτοια φωτιστικά σε λειτουργία, ενώ ήδη υπάρχουν σε εξέλιξη (στο στάδιο της έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο) έργα και προμήθειες φωτιστικών τόσο LED όσο ατμών νατρίου. Αναλυτικότερα η Υπηρεσία μας θα προμηθευτεί 1.800 φωτιστικά LED, τελευταίας τεχνολογίας τηλεχειριζόμενα, με δυνατότητα αυτόνομης ρύθμισης φωτεινότητας, θα τοποθετήσει μέσω εργολαβίας άλλα 1.539 φωτιστικά LED, ενώ την τελευταία σχεδόν δεκαετία, έχουν ήδη τοποθετηθεί περί τα 4.500 φωτιστικά σώματα (LED και ατμών νατρίου, υψηλών δηλαδή προδιαγραφών). Μόνον τα προαναφερόμενα φωτιστικά ανέρχονται σε 7.839, για τα οποία δεν συντρέχει κανένας λόγος αντικατάστασής τους.
       Διαφωνούμε ,ωστόσο, κάθετα και κατηγορηματικά στην εξ ολοκλήρου αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων (εγχείρημα το οποίο εξ όσων γνωρίζουμε δεν έχει επιχειρηθεί σε καμία ευρωπαϊκή πόλη) λόγω εξελισσόμενης τεχνολογίας και υψηλού κόστους στα LED προτιμούν πιλοτικές εφαρμογές μικρού- μεσαίου βεληνεκούς κάτι το οποίο ήδη πράττει η Υπηρεσία μας. *Πηγή Philips, Osram, Lightning.
       Ενδεικτικά επίσης να αναφέρουμε πως σε τρεις πλατείες όπου πρόσφατα αντικαταστάθηκαν τα παλαιού τύπου φωτιστικά σώματα με LED, ο αριθμός των φωτιστικών σωμάτων τελικώς αυξήθηκε κατά 100%. Για παράδειγμα, στην πλατεία Μάχης Αναλάτου πριν την ανάπλαση υπήρχαν 9 ιστοί των 250 W συνολικής κατανάλωσης 2.250 W και τοποθετήθηκαν 26 ιστοί με φωτιστικά LED με συνολική κατανάλωση 1.812 W άρα εξοικονόμηση 438 W .Εύκολα μπορεί να καταλάβει κάποιος τη  διαφορά σε σχέση με τα παλαιά με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς υποδομών (επιπλέον κολώνες, δίκτυο καλωδιώσεων κλπ.) ότι το αποτέλεσμα του έργου  δεν θα κάνει απόσβεση μέσω εξοικονόμησης ενέργειας ποτέ. Επιπλέον,στο έργο αναμόρφωσης της πλατείας Αγίου Παντελεήμονος Αχαρνών που εκτελείται αυτή τη στιγμή μέσω εργολαβίας ο φωτισμός που επελέγη από την αρμόδια  Διεύθυνση είναι αυτός των ατμών νατρίου λόγω υψηλής αποδοτικότητας στην ένταση φωτισμού ,κάτι που απαιτείται στη συγκεκριμένη γειτονιά.
       Εκτιμούμε μάλιστα πως ένα μέρος αντικατάστασης των φωτιστικών σωμάτων, θα μπορούσε να είχε ενταχθεί στην Ολοκληρωμένη Χωρική Παρέμβαση (ΟΧΕ), Άξονας για Έξυπνη και Βιώσιμη Διαχείριση του αστικού περιβάλλοντος της Αθήνας με εγκεκριμένα π/υ 25.865.448 ευρώ, σελίδες 14 και 15,στον οποίο άξονα, περιλαμβάνεται η ανάπτυξη υποδομών και η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. Άλλωστε στην σελίδα 15, αναφέρεται ότι «το προτεινόμενο έργο εντάσσεται στις παρεμβάσεις του Δήμου Αθηναίων για την βελτίωση των υποδομών της πόλης καθώς και την βελτίωση των ενεργειακών αποδόσεων αυτών». Εφόσον λοιπόν το έργο εντάσσεται στην εγκεκριμένη ΟΧΕ ,την ώρα που αναμένεται η εκχώρηση πόρων από την Περιφερειάρχη Κα Δούρου , για ποιο λόγο επιλέγεται άλλη διαδικασία;;;;
       Για ποιο λόγο η συνταχθείσα  από την Υπηρεσία μελέτη ένταξης του συγκεκριμένου έργου στο ΕΣΠΑ παραμένει στα συρτάρια της Υπηρεσίας από το 2015;;;;
       Για ποιο λόγο δεν προτιμάται η λύση εκπόνησης μελέτης από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) που ως ο μοναδικός δημόσιος φορέας εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων;;;;
       Ο Δήμος Αθηναίων έχει εισπράξει την τελευταία επταετία πλέον των 600.000.000 ευρώ από ανταποδοτικά τέλη, τα οποία ως όφειλε έπρεπε να αποδοθούν στους δημότες ως παροχή υπηρεσίας για καθαριότητα και φωτισμό. Πόσα χρήματα διατέθηκαν στη Διεύθυνση Ηλεκτρολογικού;;;;; 2.000.000 ετησίως αρκούσαν να λύσουν το όποιο θέμα και αυτήν τη στιγμή το έργο θα βρίσκονταν σε λειτουργία.
       Στην σελίδα 60 της πρότασης υπαγωγής του έργου σε ΣΔΙΤ, γίνεται αναφορά στην αδυναμία του προσωπικού της Δ/νσης Ηλεκτρολογικού, να συντηρήσει ένα τέτοιο δίκτυο τόσο λόγω της έλλειψης προσωπικού, όσο και της σε βάθος αποχώρησης λόγω συνταξιοδοτήσεων.
1.Την τελευταία δεκαετία στην Δ/νση Ηλεκτρολογικού εντάχθηκαν 55 εργαζόμενοι (μετακίνηση κυρίως από άλλες Δ/νσεις) και αποχώρησαν 89 (συνταξιοδοτήσεις, μετακινήσεις σε άλλες Δ/νσεις, θάνατοι), αρνητικό ισοζύγιο δηλαδή 34 εργαζόμενοι, ενώ στην πρόσφατη προκήρυξη πρόσληψης μονίμου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, 850 εργαζομένων για τον Δήμο Αθηναίων (άρα ψευδώς στη ’’μελέτη’’ αναφέρεται ότι δεν μπορούν να γίνουν προσλήψεις, διότι το Ηλεκτρολογικό είναι ανταποδοτική Υπηρεσία) δεν υπάρχει πρόβλεψη ούτε για έναν εργαζόμενο με ειδικότητα εναερίτη ηλεκτρολόγου.
2.Με αυτό λοιπόν το προσωπικό, και σύμφωνα με επίσημα στοιχεία καταχωρημένα σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων του Τμήματος Εξυπηρέτησης Πολιτών (CRM),για την τετραετία 2014 – 2017, η Δ/νση Ηλεκτρολογικού, δέχθηκε 67.509 αιτήματα, και ολοκλήρωσε 66.366 εξ αυτών, ποσοστό δηλαδή 98,30%. Και επειδή κάποιος θα ισχυριστεί ότι πολλά εξ αυτών είναι σημεία που επεμβαίνουμε για δεύτερη φορά σύμφωνα με την ίδια βάση δεδομένων, τα δελτία σε επαναπροώθηση είναι μόλις 246, ποσοστό δηλαδή 0,36%. Να σημειώσουμε δε, πως πλην των με ηλεκτρονικό τρόπο καταχωρημένα  αιτήματα , καθημερινά δεχόμαστε είτε μέσω fax, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, είτε δια τηλεφώνου, δεκάδες άλλα αιτήματα τα οποία δεν αποτυπώνονται σε βάση καταχώρησης δεδομένων.
3.Οι αριθμοί βέβαια μπορεί να μην λέμε πάντα την αλήθεια, εμείς ωστόσο παραθέτουμε συνημμένα και τον ετήσιο απολογισμό δράσης της Διεύθυνσης, καθώς πλην της αλλαγής λαμπτήρων, πραγματοποιούνται καθημερινά παράλληλα, πλήθος άλλων εργασιών, μεταξύ δε άλλων και ο χριστουγεννιάτικος στολισμός της πόλης, ο οποίος από μόνος του θεωρείται τεράστιο έργο.
4.Οι παραπάνω εργασίες, πραγματοποιήθηκαν λοιπόν με αυτό το «γερασμένο» και ελλιπές προσωπικό,το οποίο παρά την πρόβλεψη της ’’μελέτης’’ επιλέγει να παραμείνει και δεν πρόκειται να αποχωρήσει τόσο σύντομα λόγω μνημονίων, αυξήσεων, ορίων ηλικίας και χαμηλών συντάξεων. Πραγματοποιήθηκαν χωρίς τα απαραίτητα υλικά (η προμήθεια ηλεκτρολογικού υλικού αξίας 4.000.000 ευρώ ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί), με γερασμένο στόλο οχημάτων, με ελλιπείς κτιριακές υποδομές (η μία εξ’ αυτών ήδη χαρακτηρισμένη επισήμως ως επικίνδυνη από διετίας  Σαλαμινίας- Ντέξιον και  άλλη μία χωρίς καμία σχεδόν προδιαγραφή – όπισθεν Σαρακάκη, Λεωφ. Αθηνών).
       Τόσο η  Δ/νση Ηλεκτρολογικού, όσο και το προσωπικό αυτής ουδέποτε ερωτήθηκαν αν μπορούν με ίδια μέσα να ανταπεξέλθουν σε ένα τέτοιο εγχείρημα (μελέτη- εγκατάσταση- συντήρηση) και είμαστε σίγουροι, σύμφωνα  με τα όσα προαναφέρουμε ότι και μπορούμε και το έχουμε αποδείξει περίτρανα όλα τα προηγούμενα χρόνια.
       Στην ’’πρόταση’’ υπαγωγής έργου ΣΔΙΤ, αναφέρεται κόστος αγοράς και εγκατάστασης ανά φωτιστικό σώμα LED, 425 ευρώ. Σύμφωνα με τελευταία μελέτη της Δ/νσης Ηλεκτρολογικού, η τιμή ενός φωτιστικού LED, είναι 213  ευρώ για φωτιστικό βραχίονα, 259 ευρώ για αξονικό, και 267 ευρώ για κορυφής, μέσος όρος δηλαδή 246 ευρώ, και τοποθετημένο περίπου 300 ευρώ, δηλαδή 30% χαμηλότερα από την τιμή πρότασης ΣΔΙΤ. Φυσικά, και οι προδιαγραφές αυτών των φωτιστικών σωμάτων οι οποίες τέθηκαν από την Διεύθυνσή μας, προκαθορίστηκαν με τεχνική ακρίβεια και ήταν σύμφωνες με τα διεθνή πρότυπα, επομένως η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου που προτείνεται επειδή «οι τεχνικές προδιαγραφές δεν είναι δυνατόν να προκαθοριστούν με επαρκή ακρίβεια από την Αναθέτουσα αρχή» δεν μπορούμε να πούμε πως είναι και η πιο σωστή μέθοδος. Αυτό ισχύει μόνο σε μικρούς Δήμους που δεν διαθέτουν το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό και όχι στο Δήμο της Αθήνας που διαθέτει άριστους μηχανικούς.
       Σύμφωνα με την ’’πρόταση’’ για ΣΔΙΤ τη συντήρηση και λειτουργία του αναβαθμισθέντος δικτύου αστικού φωτισμού για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης, θα αναλάβει ο ΙΦΣ, σελ.17 καθώς και την πλήρη διαχείριση και συντήρηση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού κατά τη διάρκεια της σύμβασης σύμπραξης. Κάτι τέτοιο όμως,αφενός μεν, αφαιρεί το κυριότερο αντικείμενο της Διεύθυνσης Ηλεκτρολογικού, δηλαδή τον έλεγχο του δημοτικού φωτισμού, αφετέρου δε, ελλοχεύει κινδύνους δια τι φωτισμό της πόλης και την ασφάλεια των δημοτών αφού με δεδομένη τη ρευστή κατάσταση στο επιχειρηματικό τοπίο, αν κλείσει η εταιρία, ή αλλάξει το καταστατικό της, τότε ο Δήμος δε θα μπορέσει να διαχειριστεί το δίκτυο οδοφωτισμού του. Γιατί θα συμβεί αυτό;;; Γιατί σύμφωνα με την πρόταση ο Δήμος  θα έχει τη διαχείριση και λειτουργία του δικτύου του μετά το πέρας της σύμβασης, ενώ το προσωπικό του, ενδέχεται να εκπαιδευτεί στο πρόγραμμα διαχείρισης, στο τέλος της σύμβασης,όπως αναφέρεται στο περιεχόμενο της σύμβασης,στη σελίδα 36: «τυχόν υποχρεώσεις εκπαίδευσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας του Ιδιωτικού Φορέα στο Δημόσιο Φορέα».
       Στην σελίδα 63, «Ενέργειες ωρίμανσης και χρονοδιαγράμματα», αναφέρεται πως «πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις έντασης φωτισμού και λαμπρότητας σε φωτιστικά σώματα τα οποία είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση και μπορούν να χαρακτηριστούν ως αντιπροσωπευτική ένδειξη αποτελεσμάτων(πχ να είναι σε άριστη κατάσταση τόσο το φωτιστικό όσο και τα κάτοπτρα / διαχύτες του)». Αποτυπώθηκε ,δηλαδή, η καλύτερη δυνατή κατάσταση και όχι ένας μέσος όρος, αφού δεν συμπεριελήφθησαν όχι μόνο η χαμηλότερη φωτεινή ένταση, αλλά ούτε καν η μέση, ενώ σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην σελίδα 4, «το 18% των υφιστάμενων φ.σ. είναι μερικώς ή εντελώς κατεστραμμένα, και στο σύνολό τους τα φ.σ. έχουν σημαντική μείωση της απόδοσής τους».

       Το ετήσιο κόστος κατανάλωσης των φωτιστικών σωμάτων ανέρχεται  στο ύψος που αναφέρεται στο σχέδιο ΣΔΙΤ, δηλαδή των 6.128.377 ευρώ. ΟΥΔΕΝ ΑΝΑΛΗΘΕΣΤΕΡΟΝ ΤΟΥΤΟΥ. Βάσει του υπολογισμού της Διεύθυνσης, αυτό είναι περίπου 2.600.000 ευρώ, χαμηλότερο δηλαδή κατά περίπου 60%, τεράστια επομένως διαφορά. Βάση λοιπόν και μόνον αυτού του μεγέθους η όλη ’’πρόταση’’ ανατρέπεται, καθώς τα έσοδα του ΙΦΣ έχουν άμεση σχέση με τα αποδιδόμενα από το Δήμο Αθηναίων ανταποδοτικά τέλη και ο ΙΦΣ πρόκειται να εισπράξει 45.500.000 ευρώ !!! (Συνημμένο έγγραφο- απάντηση στον Κύριο Γενικό Γραμματέα).
       Επίσης να αναφέρουμε ότι η εξάλειψη του υδραργύρου (κάτι που προβλέπεται από στην ευρωπαϊκή νομοθεσία από το 2015)  από την υφιστάμενη βάση των φωτιστικών του Δήμου που αυτή τη στιγμή είναι περίπου 23% έχει μειωθεί στο 15% λόγω αντικατάστασης με λαμπτήρες 110-210 W ατμών νατρίου και με την προμήθεια που αναμένεται υπάρχει η δυνατότητα μηδενισμού τους σε δύο μόλις μήνες.
       Προσοχή θα πρέπει να δοθεί  πως ναι μεν υπάρχει η πρόθεση για αντικατάσταση με LED ωστόσο η υποδομή για τη λειτουργία των εν λόγω φωτιστικών σωμάτων, δηλαδή οι ιστοί και το δίκτυο καλωδιώσεων παραμένει στην πλειονότητά του άνω των 25 ετών.
       Συνεπώς, βάσει των προαναφερθέντων διερωτώμεθα….Υπάρχει λογικός άνθρωπος που δεν μπορεί να δει ότι κάτι επιλήψιμο υπάρχει σε συνδυασμό με τον χρόνο και τον τρόπο που υποβάλλεται μία τέτοια ’’πρόταση’’;;;; Σε κάθε περίπτωση η ’’πρόταση’’ βρίθει αναληθειών και λαθών και δεν μπορεί να αποτελέσει εργαλείο ’’ δουλειάς’’ για ένα τέτοιο εγχείρημα.
       Θεωρούμε λοιπόν ότι η Υπηρεσία μας μπορεί με τις υπάρχουσες διαδικασίες ή να προμηθευτεί ακόμη και τα 45.666 φ.σ. LED προκειμένου να τα τοποθετήσει με τα συνεργεία αυτεπιστασίας που διαθέτει με αποτέλεσμα να εξοικονομήσει πολλά περισσότερα ή και να κάνει χρήση εργολαβίας όπου αυτό απαιτείται.
Τέλος θέλουμε να επισημάνουμε ότι η συγκεκριμένη πρόταση της Δημοτικής Αρχής, έχει δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στους εργαζόμενους της Δ/νσης Ηλεκτρολογικού, οι οποίοι θεωρούν εαυτούς «παραγκωνισμένους, υποβιβασμένους και εν τέλει ανίκανους» παρά την μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν με τα περιορισμένα μέσα που διαθέτουν και παρά τα «πολλά συγχαρητήρια» που κατά καιρούς έχουν δεχθεί για την απόδοσή τους.
Παραμένουμε στην διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση ή επιπλέον πληροφορία.

                                                                 ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ Σ.Ε.Η.Δ.Α.