Η έγκυος Κέντρα Σκοτ, με τον σύζυγό της άνεργο και το μωρό να καταφθάνει έπρεπε να βρει έναν τρόπο να βγάλει χρήματα. Την ώρα που ξεκουραζόταν στο σπίτι της στο Όστιν του Τέξας,
περιμένοντας τη γέννηση του πρώτου της παιδιού, άρχισε να σχεδιάζει κοσμήματα σε ένα άδειο υπνοδωμάτιο.
Αυτό συνέβη το 2002, όταν η τότε 28χρονη Κέντρα είχε αποταμιεύσεις μόλις 500 δολαρίων, με τα οποία θα προσπαθούσε να ξεκινήσει την επιχείρησή της. Μόλις γεννήθηκε ο γιος της, αποφάσισε πως έπρεπε να βγει στο δρόμο για να πουλήσει τα σκουλαρίκια της και άλλα αντικείμενα. «Μόλις δημιούργησα την πρώτη μου συλλογή, έβαλα το βρέφος στο μάρσιπο και τοποθέτησα τα δείγματα κοσμημάτων μου σε ένα κουτί για τσάι» είπε η πλέον 44χρονη Σκοτ.
«Στη συνέχεια, πήγαμε από πόρτα σε πόρτα στις μπουτίκ του Όστιν, πουλώντας τα κομμάτια μου. Ξεπούλησα την πρώτη μέρα. Από τότε, ξεκίνησε η επιχείρησή μου»
Σήμερα, η επώνυμη εταιρεία της Kendra Scott εκτιμάται σε περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο δολάρια και ο προσωπικός της πλούτος υπολογίζεται στα 500 εκατομμύρια δολάρια.
Στο περιοδικό Forbes του 2017 με τις πλουσιότερες αυτοδημιούργητες γυναίκες στις ΗΠΑ, ήταν στην 36η θέση, πάνω από τους τραγουδίστριες Τέιλορ Σουίφτ και Μπιγιονσέ.
Γεννημένη στο Ουισκόνσιν, η Σκοτ πήγε στο πανεπιστήμιο του Τέξας, αλλά ένα χρόνο αργότερα εγκατέλειψε τις σπουδές της για να «ακολουθήσει ένα αγόρι» και κατέληξε να ζει στην πρωτεύουσα του Τέξας, το Όστιν.
Στη συνέχεια ίδρυσε και άρχισε μια επιχείρηση για δύο χρόνια, φτιάχνοντας καπέλα για γυναίκες που είχαν κάνει χημειοθεραπεία. Η έμπνευση προήλθε από την μάχη του πατριού της με τον καρκίνο και έδωσε μέρος των κερδών σε τοπικά νοσοκομεία.
Η ιδέα για την κατασκευή κοσμημάτων ήρθε όταν συνειδητοποίησε πως υπήρχε ένα μεγάλο χάσμα στην αγορά – τα περισσότερα κοσμήματα ήταν είτε πολύ ακριβά είτε πολύ φτηνά, με ελάχιστα στο ενδιάμεσο. Έτσι, το σχέδιό της ήταν να προσπαθήσει να παράγει ποιοτικά κομμάτια με πολύτιμους λίθους που θα ήθελε να φορέσει η ίδια αλλά και άλλες γυναίκες, σε πιο προσιτή τιμή. «Κάθε γυναίκα, ανεξάρτητα από τα οικονομικά της, θέλει να νιώθει σίγουρη και όμορφη» λέει.
Αρχικά πωλούσε μόνο χονδρικής – προμηθεύοντας άλλα καταστήματα αντί να ανοίξει τα δικά της και η εταιρεία της Kendra Scott Design άρχισε να αναπτύσσεται αργά αλλά σταθερά.
Η Σκοτ λέει ότι μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας της έπαιξε η πρόσληψη καλών ανθρώπων, οι οποίοι τη βοήθησαν να αναπτύξει την επιχειρηματική δραστηριότητα παρά της προκλήσεις της προσωπικής της ζωής – ο πρώτος της γάμος διαλύθηκε μετά τη γέννηση του δεύτερου παιδιού της. «Επικεντρώθηκα στη δημιουργία μιας ομάδας ταλαντούχων ανθρώπων για να με βοηθήσουν να μεγαλώσω την επιχείρηση και εφτά από τις πρώτες υπαλλήλους μου – όλες γυναίκες – είναι ακόμη μαζί μου» λέει.
Το 2010 η εταιρεία της έκανε τη μετάβαση στο λιανικό εμπόριο, ανοίγοντας το πρώτο της υποκατάστημα στο Όστιν. Σύμφωνα με την ίδια, ήταν μια κρίσιμη στιγμή για την επιχείρηση και ήταν αποφασισμένη πως τα καταστήματά της θα ήταν διαφορετικά από τα συνηθισμένα.
«Τα κοσμηματοπωλεία είναι συνήθως πολύ κυριλέ, με βελούδινα σχοινιά και κλειστές θήκες» λέει η Σκοτ. «Ήθελα να δημιουργήσω μια εμπειρία που να είναι ζεστή, διαδραστική και πάνω από όλα διασκεδαστική».
Ως αποτέλεσμα, οι πελάτες στα καταστήματα Kendra Scott ενθαρρύνονται να πάρουν και να δοκιμάσουν τα κοσμήματα. Οι αγοραστές μπορούν επίσης, να σχεδιάσουν τα δικά τους κομμάτια στα καταστήματα, αναμειγνύοντας διαφορετικούς πολύτιμους λίθους με διαφορετικά σκουλαρίκια, κολιέ και δαχτυλίδια.
Σήμερα, η επιχείρησή της έχει 80 καταστήματα στις ΗΠΑ , καθώς και μια ιστοσελίδα για αγορές σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία απασχολεί περίπου 2.000 εργαζόμενους, το 96 των οποίων είναι γυναίκες. Κι ενώ υποστηρίζεται από εταιρείες επενδύσεων, η Σκοτ παραμένει ο πλειοψηφικός ιδιοκτήτης.
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Accessories Council, ένα εμπορικό όργανο που αντιπροσωπεύει τις εταιρείες αξεσουάρ, Κάρεν Γκίμπερσο «Η Σκοτ αψηφά τις τάσεις. Αναρωτιέται κανείς γιατί αυτή η εταιρεία πάει τόσο καλά ενώ άλλες ψυχορραγούν». Σύμφωνα με την ίδια, βασικός λόγος της επιτυχίας της Κέντρα είναι ότι η σχεδιάστρια είναι «το κλειδί» - ήταν μια νεαρή μητέρα που δούλεψε πολύ σκληρά για να φτάσει εκεί που είναι τώρα. «Εκτός από όλα αυτά, είναι πολύ καλή κι αυτό αντικατοπτρίζεται στην εταιρεία της, δίνει την αίσθηση μιας κοινότητας που απολαμβάνουν οι πελάτες».
Όσον αφορά στα κοσμήματα, η Κέντρα πέτυχε να προσφέρει στους πελάτες αυτό ακριβώς που θέλουν στη σωστή τιμή. Η Γκίμπερσον προσθέτει πως οι πελάτες εντυπωσιάζονται επίσης από το φιλανθρωπικό έργο της εταιρείας. Πέρυσι, δώρισε 5 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και χιλιάδες κοσμήματα σε διάφορες φιλανθρωπικές οργανώσεις, κυρίως για γυναίκες και παιδιά.
Ένα παράδειγμα της φιλανθρωπίας της εταιρείας είναι το πρόγραμμα Kendra Cares, σύμφωνα με το οποίο οι ασθενείς σε παιδικά νοσοκομεία μπορούν να κάνουν κοσμήματα Kendra Scott - δωρεάν - για τον εαυτό τους ή για γονείς ή άλλους φροντιστές.
Η ίδια η Σκοτ λέει ότι η εταιρεία έχει δεσμευτεί να συνεχίσει να κάνει όλο αυτό το φιλανθρωπικό έργο επειδή στήριξε την επιχείρηση σε τρεις βασικούς πυλώνες - «οικογένεια, μόδα και φιλανθρωπία» που «καθοδηγούν όλα όσα κάνουμε».
Για να ανταποκριθεί στον «οικογενειακό» πυλώνα, η εταιρεία προσφέρει γενναιόδωρη γονική άδεια τόσο για τους εργαζόμενους πλήρους όσο και για τους μερικώς απασχολούμενους, την υιοθεσία και τη χρηματοδοτική βοήθεια για τη στειρότητα και ένα ταμείο που στηρίζει τις οικογένειες σε περιόδους κρίσης. Το προσωπικό μπορεί επίσης να πάρει τα μωρά και τα μικρά παιδιά στο χώρο εργασίας.
«Ενώ τα κοσμήματα και η μόδα μπορεί να φαίνονται σαν μια επιφανειακή βιομηχανία, το βλέπω πολύ πιο σημαντικό ως μια ευκαιρία να κάνουμε καλό στις κοινότητές μας», λέει η Scott, που είναι πλέον παντρεμένη με τρία παιδιά.
iefimerida.gr