Με αμείωτους ρυθμούς «τρέχει» η κατασκευή του TAP, με το 70% της μηχανικής κατασκευής να έχει πλέον ολοκληρωθεί στις 3 χώρες που φιλοξενούν τον αγωγό:
την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία.
Το ελληνικό τμήμα δε, παρουσιάζει πλέον πολύ μεγάλη πρόοδο, εφόσον έχει καθαριστεί και διαμορφωθεί το σύνολο σχεδόν της Ζώνης Εργασίας του αγωγού (540 χλμ. από τα συνολικά 550 χλμ. της όδευσης), ενώ εργασίες συνεχίζονται και στις 3 Περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας.
Η Διευθύντρια του Έργου για την Ελλάδα, κα Κατερίνα Παπαλεξανδρή, μιλώντας πρόσφατα στο συνέδριο που διοργάνωσε το διεθνές οικονομικό και πολιτικό περιοδικό “The Economist”, υπογράμμισε την στρατηγική σημασία του υπό κατασκευή αγωγού για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έκανε λόγο για την ιδιαίτερη προσοχή και τον σεβασμό με τον οποίο αντιμετωπίζεται η γη, στο πλαίσιο της κατασκευής του αγωγού, πριν επιστραφεί στους ιδιοκτήτες και χρήστες της.
Η κα Παπαλεξανδρή πιο συγκεκριμένα, ανέφερε ότι:
– Σε πάνω από 360 χλμ. της διαδρομής γίνεται ήδη αποκατάσταση της γης στην αρχική της κατάσταση,
– 2.500 περίπου αγροτεμάχια, από τα συνολικά 10.000 τα οποία χρειάστηκε ο TAP, έχουν ήδη επιστραφεί και
– Στο πλαίσιο πρωτοβουλίας αναδάσωσης, θα φυτευτούν περί τα 400.000 δένδρα και θάμνοι σε δασική γη.
Η κα Παπαλεξανδρή ολοκλήρωσε της παρουσίασή της με μία σύντομη αναφορά στα ποικίλα οφέλη που φέρνει ο ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα και τις 144 κοινότητες που επηρεάζονται από το έργο, στη χώρα συνολικά αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
– Σε πάνω από 360 χλμ. της διαδρομής γίνεται ήδη αποκατάσταση της γης στην αρχική της κατάσταση,
– 2.500 περίπου αγροτεμάχια, από τα συνολικά 10.000 τα οποία χρειάστηκε ο TAP, έχουν ήδη επιστραφεί και
– Στο πλαίσιο πρωτοβουλίας αναδάσωσης, θα φυτευτούν περί τα 400.000 δένδρα και θάμνοι σε δασική γη.
Η κα Παπαλεξανδρή ολοκλήρωσε της παρουσίασή της με μία σύντομη αναφορά στα ποικίλα οφέλη που φέρνει ο ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα και τις 144 κοινότητες που επηρεάζονται από το έργο, στη χώρα συνολικά αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ο TAP
Ο TAP, ένα έργο αξίας με συνολικό κόστος κατασκευής που αγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ, αποτελεί τμήμα του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, όντας ένα από τα ενεργειακά έργα προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το έργο προβλέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz 2 του Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου.
Ο TAP θα έχει συνολικό μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ. και Ιταλία 8 χλμ.). Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου τον χρόνο με πρόβλεψη επέκτασής της σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ., με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά επιπρόσθετων ποσοτήτων ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας.
Η μετοχική βάση του TAP αποτελείται από τις εταιρείες ενέργειας SOCAR (20%), Snam (20%), BP (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).
Ypodomes