11 Οκτ 2019

Μας «σπρώχνουν» Rafale οι Γάλλοι: Έρχονται ανταλλακτικά για τα Mirage και προμήθεια NH-90

Τη στιγμή που οι ΤΕΔ του Ερντογάν σφυροκοπούν τους Κούρδους στη βόρεια Συρία και τα τύμπανα πολέμου ηχούν δυνατά σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο, η Ελλάδα στρέφεται στο Παρίσι για ..
επίσπευση της αγοράς των δύο φραγατών τύπου Belharra, αλλά και την προμήθεια ελικοπτέρων NH-90 και ανταλλακτικών για τα Mirage 2000.

Η κρίσιμη επίσκεψη του υπουργού Άμυνας στη Γαλλία έδωσε το «σύνθημα» για να δρομολογηθούν ευνοϊκές εξελίξεις για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ τέθηκε και το θέμα προμήθειας Rafale.
Μπορεί το ταξίδι του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου να είχε ως κύριο σκοπό την υπογραφή των δυο φρεγατών τύπου «Belhara», όμως φαίνεται ότι ο υπουργός ζήτησε από την ομόλογό του κυρία Παρλί, να τελειώνει εδώ και τώρα το θέμα των Mirage 2000-5 και των ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς ΝΗ-90.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος έθεσε επιτακτικό θέμα για τα «Δελταπτέρυγα» της Πολεμικής Αεροπορίας, το πολύτιμο εργαλείο των αεροπόρων στον καθημερινό αγώνα κατά της Τουρκικής παραβατικότητας.

«Σπρώχνουν» Rafale οι Γάλλοι

Οι ίδιες πηγές μάλιστα έλεγαν ότι πάνω στο ίδιο θέμα η κυρία Παρλί άδραξε την ευκαιρία να επαναφέρει τη Γαλλική πρόταση από τα τέλη της δεκαετίας του 2000. Δηλαδή αντί να προχωρήσουμε το θέμα των Mirage, γιατί να μην δούμε με θετικό μάτι την πιθανότητα απόκτησης ενός ακόμη πιο νέου αεροσκάφους, του γνωστού Rafale.

Εκτός όμως του σύγχρονου Γαλλικού αεροσκάφους, στη συζήτηση – πάντα όπως λένε οι ίδιες πηγές – έπεσε ακόμη μια «πιο οικονομική» πρόταση, αυτή της αναβάθμισης των Mirage 2000-5 που διαθέτει η 331 Μοίρα «Θησέας».
Με αυτούς τους τρόπους ουσιαστικά η Γαλλίδα υπουργός έδειξε την πρόθεση ότι μετά τις Belhara, το Παρίσι ανοίγει διάπλατα τις πόρτες του για τον «Έλληνα αγοραστή» (δίχως χρήματα όμως, αλλά με δανεικά) που υφίσταται – για ορισμένες περιπτώσεις – το δόγμα «Ελλάς- Γαλλία- Συμμαχία». Η Γαλλία θέλει να φέρει στον εξοπλιστικό γαλλικό δρόμο την χώρα μας.
Η Ελληνική αποστολή πάντως, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν γι’ αυτές τις δυο προτάσεις μελλοντικές συζητήσεις, ωστόσο επέμεινε πως η Ελλάδα χρειάζεται «εδώ και τώρα» ανταλλακτικά για τα Mirage 2000.
Μάλιστα με σκωπτικό ύφος μέλος της Ελληνικής αποστολής έλεγε πως ίσως δεν έχει υπάρξει παρόμοια περίπτωση, η χώρα μας να έχει έτοιμο τον κουμπαρά με όλο το ποσό και ο πωλητής να μην παίρνει αμέσως τα χρήματα για να στείλει τα υλικά.
Σ’ ότι αφορά τις συζητήσεις σε τεχνικό επίπεδο, αν όλα πάνε καλά την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να φτάσει η νέα σύμβαση για τα FOS των Γαλλικών αεροσκαφών. Ήδη μπήκαμε στον Οκτώβριο, με την Ελληνική πλευρά να έχει ετοιμάσει τα πάντα, ενώ το αγγλικό κείμενο συμφωνήθηκε από τις δυο πλευρές. Κι εκεί που όλα τελείωσαν, από την Γαλλική πλευρά κοιτάζουν εκ νέου στα νομικά, το κατά πόσο είναι συμβατά ανάμεσα στα δίκαια Ελλάδας και Γαλλίας.
Πάντως όλο αυτό το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί με τα γαλλικά αεροσκάφη, είναι ένα πολύ καλό μελλοντικό μάθημα, εφόσον προχωρήσει η υπόθεση των Belharra που θα τις «παντρευτεί» το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό για τα επόμενα τουλάχιστον σαράντα χρόνια.
Σύμφωνα μάλιστα με αεροπορικές πηγές, το ποσοστό διαθεσιμότητας των γαλλικών Mirage είναι κάτω του μισού, αναδεικνύοντας το μέγα πρόβλημα της υποστήριξης των αεροσκαφών αυτών.
Μπορεί η Ελλάδα να στηρίχτηκε στο Γαλλικό μοντέλο των στρατηγικών όπλων, ωστόσο η πάροδος των ετών και η αδιαφορία (όταν έπρεπε να γίνουν οι αναβαθμίσεις) των κυβερνήσεων που πέρασαν τόσες δεκαετίες, άφησαν στην τύχη τους τα Mirage 2000, που όταν έβγαιναν στο Αιγαίο, οι Τούρκοι ιπτάμενοι έχαναν το χρώμα τους.

Λύση και για τα ΝΗ-90

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δεν αρκέστηκε μόνο στο μέγα πρόβλημα των Mirage 2000. Ο υπουργός ξεκαθάρισε στην Γαλλίδα ομόλογό του ότι μόλις ανέλαβε και ενημερώθηκε κατάλαβε το πρόβλημα των ΝΗ-90 κι αυτός ήταν ο λόγος που πήρε άμεση υπογραφή η υποστήριξη και δόθηκαν χρήματα.
Όμως εδώ η Ελληνική πλευρά φαίνεται ότι ζήτησε να προχωρήσουν οι διαδικασίες και η προμήθεια των έξι υπόλοιπων ελικοπτέρων χωρίς τις ρήτρες που έχει θέσει η εταιρία, καθώς το κόστος εκτοξεύεται και ήδη οι ανάγκες είναι πολλές για την επαύξηση της ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η κυρία Παρλί έδειξε θετική στις Ελληνικές θέσεις, μένει να δούμε και τη συνέχεια αυτής της υπόθεσης, με την Γαλλία να χτυπά φιλικά την πλάτη στην Ελλάδα επιχειρώντας με κάθε τρόπο να φέρει πιο κοντά την χώρα μας ιδίως σε μια περίοδο ιδιαίτερα ρευστή, στην Αν. Μεσόγειο που και οι δυο χώρες έχουν ρόλο κι όχι μόνο.