27 Ιαν 2020

Ο «πόλεμος» των εργολάβων έχει θύμα το… μετρό – Οι προσφυγές καθυστερούν τα έργα

Οι δύο προσφυγές που κατατέθηκαν προ ημερών από τους δύο διεκδικητές του μεγαλύτερου διαγωνισμού δημόσιου έργου των τελευταίων ετών, 
για την κατασκευή του πρώτου τμήματος (Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός) της νέας γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, δείχνουν νέες καθυστερήσεις. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, στον οποίο έχουν παραμείνει δύο κοινοπραξίες, η μία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ και η άλλη με επικεφαλής την ΑΒΑΞ, υποτίθεται πως θα επιταχύνονταν, με στόχο να ξεκολλήσει κάποιο έργο από τον βάλτο των προσφυγών.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Φώτη Κόλλια, δυστυχώς, οι νέες προσφυγές δείχνουν πως θα χαθεί και άλλος χρόνος, ενώ στόχος παραμένει να ανατεθεί ο διαγωνισμός μέσα στο έτος. Το έργο είναι προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ (με τον ΦΠΑ). Εξαιτίας προσφυγών, ακυρώθηκε και ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες (μετακίνηση δημόσιων δικτύων κ.ά.) στο ίδιο τμήμα της γραμμής 4. Σε απλά ελληνικά, οι όποιες εργασίες για την κατασκευή του τμήματος Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός αναμένονται από το 2021 και βλέπουμε! Έτσι, στην ντουλάπα της Αττικό Μετρό, εκτός από τις στοιχειωμένες εργολαβίες του μετρό Θεσσαλονίκης και του τμήματος Χαϊδάρι – Πειραιά στην Αθήνα, προστίθεται και ο στοιχειωμένος διαγωνισμός για τη γραμμή 4!

Στην αγορά κατασκευών προσθέτουν πως οι προσφυγές, «που έχουν πυκνώσει γιατί η φτώχεια φέρνει γκρίνια», υπάρχει και ένα ζήτημα ουσίας, το οποίο δεν φαίνεται να συζητούν στο υπουργείο. Η δεινή οικονομική θέση στην οποία βρίσκονται μερικοί από τους ισχυρούς εργολάβους δεν τους επιτρέπει να προχωρήσουν κάποιο μεγάλο έργο, ακόμα κι αν το αναλάβουν σήμερα! Χρειάζονται κεφάλαια και ρευστότητα για να ανοίξουν μεγάλης κλίμακας εργοτάξια, όπως π.χ. στο μετρό. Δυστυχώς, σήμερα δεν τα διαθέτουν και θα χρειαστεί να βάλουν πλάτη οι τράπεζες προκειμένου να ξεκινήσουν κάποια μεγάλα έργα. Ετσι, με τις προσφυγές κερδίζουν και χρόνο, με στόχο να βελτιωθεί περαιτέρω το κλίμα στην οικονομία. Πιθανώς δίνεται χρόνος και για ζυμώσεις μεταξύ των ισχυρών ομίλων, ώστε μέσω συνεργασιών να μοιραστούν το βάρος που συνοδεύει την ανάληψη κάποιου μεγάλου έργου.
Πάντως στην κυβέρνηση βλέπουν πως θα καθυστερήσει και ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, για τον οποίο πέρασαν ολόκληρη νομοθετική ρύθμιση, ώστε να απεμπλακεί από παλαιότερες προσφυγές! Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση επιχειρήθηκε να λυθεί ο γόρδιος δεσμός που είχε δημιουργηθεί στο πλαίσιο της συμφωνίας συμβιβασμού μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ισχυρών ομίλων το 2017. Το βουνό προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) οδηγεί στην ακύρωση πολλών άλλων διαγωνισμών και στο υπουργείο Υποδομών ήθελαν να προχωρήσει τουλάχιστον ένα μεγάλο έργο.