7 Απρ 2020

Ο Covid-19 «πάγωσε» επενδύσεις και διαγωνισμούς! Άγνωστο (προς το παρόν) τι πρόκειται να γίνει

Οι φόβοι πως πολλά σχέδια για την κατασκευή ξενοδοχείων στην Αθήνα και άλλες περιοχές της χώρας θα μείνουν στα χαρτιά, και ορισμένα στα μπετά, είναι μόνο ένα μικρό τμήμα του κύματος ..
αναβολών που σαρώνει τις επενδύσεις στη χώρα μας λόγω του κορωνοϊού.
Οι φόβοι πως θα χρειαστούν πολλοί μήνες μέχρι να ισορροπήσει η τουριστική αγορά, ακόμα και με βάση το θετικότερο σενάριο, οδηγούν προς τα πίσω συμφωνίες εκατομμυρίων για τουριστικά ακίνητα, ενώ αναβάλλουν διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για πώληση περιουσιακών στοιχείων που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν «φιλέτα», όπως η εταιρία διαχείρισης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ταυτόχρονα «παγώνουν» την υπογραφή συμβάσεων για μεγάλες επενδύσεις, ενώ οδηγούν προς τα πίσω κρίσιμους διαγωνισμούς για έργα.
    Πολλές συμφωνίες αναβάλλονται για πρακτικούς λόγους, κάποιες άλλες επειδή στην κυβέρνηση έχουν επικεντρωθεί στην αντιμετώπιση της πανδημίας και δεν υπογράφουν τις υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται και ορισμένες επειδή τα ελληνικά δικαστήρια έχουν σταματήσει να συζητούν υποθέσεις.
    Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός – Γουδή) και η άδεια καζίνο στο Ελληνικό. Οι προσφυγές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το έργο των 1,8 δισ. ευρώ είχαν προγραμματιστεί να συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) την περασμένη Δευτέρα, καθώς στο υπουργείο Υποδομών ήθελαν να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία.
    Τώρα η διαδικασία θα καθυστερήσει, με αποτέλεσμα να απειλείται ο στόχος του υπουργείου για υπογραφή σύμβασης έως το τέλος του 2020. Στον διαγωνισμό για την άδεια καζίνο στο Ελληνικό η αμερικανική Hard Rock, που αποκλείστηκε, είχε συγκεκριμένη προθεσμία ώστε να καταθέσει αίτηση στο ΣτΕ κατά απόφασης της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) με την οποία απορρίφθηκε προσφυγή των Αμερικανών. Και εκεί καταγράφονται πλέον καθυστερήσεις.

    Μόνο υποθέσεις που συνδέονται με τον κορωνοϊό

    Σε μια άλλη περίπτωση, δεν θα υπογραφεί τελικά η σύμβαση παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου στον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, γιατί δεν εκδόθηκε η απαιτούμενη Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου με την οποία θα εξουσιοδοτούνταν οι υπουργοί Οικονομικών και Τουρισμού να την υπογράψουν. Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ αναλαμβάνει τη διαχείριση της μαρίνας Αλίμου για 40 χρόνια, με δυνατότητα δεκαετούς παράτασης, σε μια επένδυση που προσεγγίζει τα 100.000.000 ευρώ και τώρα πάει προς τα πίσω.
    Στην κυβέρνηση έχουν ξεκαθαρίσει πως αυτές τις ημέρες δεν πρόκειται να προχωρήσουν υποθέσεις που δεν συνδέονται με την πανδημία του κορωνοϊού και τη στήριξη όσων πλήττονται.
    Τα ίδια κυβερνητικά στελέχη ξεκαθαρίζουν «όπως τον Μάρτιο, έτσι και τον Απρίλιο δεν πρόκειται να προχωρήσει κάποιος κρίσιμος διαγωνισμός ιδιωτικοποίησης». Προσθέτουν πως σε πολλούς διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ υπάρχουν εκκρεμή ζητήματα που συνδέονται με αποφάσεις του Δημοσίου που δεν μπορούν να εκδοθούν αυτό τον καιρό.
    Για παράδειγμα, εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων για τις σήραγγες της Εγνατίας Οδού ή τις γέφυρες στον ίδιο οδικό άξονα. Ο χρόνος έχει σταματήσει στα υπουργεία και στις κρατικές υπηρεσίες, με εξαίρεση όσα πρέπει να γίνουν για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
    Μεγάλο ερώτημα είναι τι θα συμβεί με συμφωνίες που έχουν ήδη υπογραφεί και βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν αρχίσουν οι επενδύσεις, π.χ. σε τουριστικά ακίνητα που παραχώρησε ή πώλησε το ΤΑΙΠΕΔ, οι επενδύσεις για νέα κτίρια γραφείων, που είχαν ξεκινήσει με πρόβλεψη για σημαντική άνοδο τιμών στα ακίνητα, αλλά και συμφωνίες για εξαγορά ελληνικών επιχειρήσεων ή αναδιάρθρωση ομίλων που σχεδιάστηκαν χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η επιδημία.
    Ο υπουργός Μεταφορών και υποδομών Κώστας Καραμανλής μίλησε για έργα ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ την επόμενη μέρα, μετά τη φυγή του κορωνοϊού. Θα υπάρχουν κονδύλια όμως τότε και ποια έργα από όλα αυτά που είχαν προγραμματιστεί θα γίνουν τελικά;
    https://www.newsbreak.gr/