Την ώρα που οι εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης προσεγγίζουν τις 400.000 και το κόστος έχει εκτοξευτεί στα 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ, η κυβέρνηση ασθμαίνοντας τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου ψήφισε σειρά διατάξεων, με την προσδοκία να προχωρήσει στην εκκαθάρισή τους.
Οπως τονίζει ο Σύλλογος Ασφαλιστικών Ταμείων (ΕΤΕΑΕΠ, ΤΑΥΤΕΚΩ, ΕΤΑΠ ΜΜΕ):
«Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με φανφάρες και τυμπανοκρουσίες εμφάνισε ότι με τη δημιουργία του ηλεκτρονικού ΕΦΚΑ τον Ιούνιο του 2020 θα έβγαιναν οι συντάξεις σε μία μέρα, με το πάτημα ενός κουμπιού! Είναι απορίας άξιον ότι δεν γνώριζαν την κατάσταση στον ΕΦΚΑ και στα ασφαλιστικά ταμεία, και ότι η μετονομασία του δεν θα έλυνε τα χρονίζοντα προβλήματα».
Ο σύλλογος με σειρά ερωτημάτων που απευθύνει προχωρά σε σημαντικές καταγγελίες για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ, όπως θέλει να τον ονομάζει ο υπουργός Εργασίας), όπως:
«Δεν γνώριζαν την τρομακτική υποστελέχωση των ασφαλιστικών ταμείων και τη δραματική μείωση του προσωπικού τους; Δεν γνώριζαν την άθλια έως ανύπαρκτη υλικοτεχνική υποδομή του ΕΦΚΑ; Δεν γνώριζαν ότι χιλιάδες εργαζόμενοι στον ΕΦΚΑ δεν έχουν ούτε καν πρόσβαση στο internet, δεν έχουν υπηρεσιακά mails;
Οτι μοιράζονται έναν παμπάλαιο υπολογιστή τρεις τέσσερις εργαζόμενοι; Δεν γνώριζαν ότι ο ασφαλιστικός βίος δεν είναι ψηφιοποιημένος και τα φυσικά αρχεία για να αντληθούν στοιχεία αναζητούνται μέσω “ερυθρού σταυρού”; Δεν γνώριζαν ότι για να βγει μία σύνταξη (λόγω της πολυνομίας κ.λπ.) απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις, χρόνος και μεγάλη προσπάθεια; Δεν γνώριζαν ότι η ολοσχερής έλλειψη υπαλλήλων του ΕΦΚΑ στις συντάξεις του Δημοσίου και το ανακάτεμα με τη συγχώνευση του ΕΤΕΑΕΠ χωρίς αρχή, μέση και τέλος υπαλλήλων από διαφορετικά αντικείμενα και σταματώντας την έκδοση επικουρικών συντάξεων θα δημιουργούσε μια χαοτική κατάσταση;
Δεν γνώριζαν ότι το σταμάτημα της φυσικής παρουσίας των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων στις υπηρεσίες μας προϋποθέτει πλήρη ανάπτυξη μηχανογραφικών συστημάτων και όχι χαρτούρα και ξανά χαρτούρα, και μια περιπέτεια, για να καταθέσεις μία αίτηση για σύνταξη π.χ. στην επικουρική σύνταξη (πλην ΕΤΕΑΜ) και το εφάπαξ δεν υπάρχει καν η δυνατότητα ηλεκτρονικής αίτησης;
Δεν γνώριζαν ότι στο μοναδικό τηλεφωνικό κέντρο για όλη την Ελλάδα δεν δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης των ελάχιστων υπηρετούντων σε στοιχεία, ώστε να δίνουν πληροφορίες στις χιλιάδες κλήσεις που δέχονται καθημερινά»;
Το απόλυτο χάος και η… αμνησία
Τα τραγικά λάθη στη διαδικασία επανυπολογισμού των συντάξεων είναι άλλη μία ένδειξη του απόλυτου χάους που επικρατεί στο υπουργείο Εργασίας.
Αν και θα έπρεπε, βάσει των ψηφισμένων μνημονιακών νόμων, οι νέες συντάξεις να είναι μικρότερες από τις παλιές, γίνεται το ακριβώς αντίθετο. Αυτό συνέβη γιατί στο υπουργείο Εργασίας κατά τον επανυπολογισμό των συντάξεων του φθινοπώρου του 2019 «ξέχασαν» να συμπεριλάβουν σημαντικό κομμάτι των εισφορών που είχαν καταβάλει επί δεκαετίες οι ασφαλισμένοι.
Έτσι, οι διαφορές των παλαιών με τις νέες συντάξεις είναι κατά μέσον όρο 78 ευρώ, δηλαδή συνολικά 1 δισ. ευρώ, ενώ αν προστεθεί και το άθροισμα των «προσωπικών διαφορών» το ποσόν εκτοξεύεται στο δυσθεώρητο ποσό των 2,3 δισ. ευρώ ετησίως, το οποίο παρανόμως δεν αποδίδει η κυβέρνηση σε όσους βγήκαν στη σύνταξη πριν από τον Μάιο του 2016.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΗΔΙΚΑ, ο συνολικός αριθμός των συντάξεων του ΙΚΑ ΤΕΑΜ ανέρχεται στις 1.168.200 και από αυτές οι 951.235 είναι παλαιές (προ του νόμου Κατρούγκαλου), ενώ οι 216.965 είναι οι νέες με τον νόμο 4387/2016, δηλαδή μετά τον Μάιο του 2016.
Και ενώ οι παλαιές συντάξεις λόγω των προσωπικών διαφορών θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερες, συμβαίνει το αντίθετο. Ο μέσος όρος των παλαιών συντάξεων είναι 640 ευρώ, ενώ των νέων 718 ευρώ.
Στον πίνακα 1 αποτυπώνονται τα στοιχεία όπως αυτά καταγράφονται στην ΗΔΙΚΑ. Για να είναι, όμως, ορθή η σύγκριση μεταξύ παλαιών και νέων συντάξεων, θα πρέπει να μοιραστούν κατά ίδιο ποσοστό και οι νέες συντάξεις, καθώς σε αυτές οι συντάξεις θανάτου είναι αυξημένες (ανέρχονται σε 39% επί του συνόλου, ενώ οι παλαιές είναι το 24% του συνόλου).
Έτσι, ισοσκελίζουμε (βλέπε πίνακα 2) τις συντάξεις θανάτου, ώστε να είναι το ίδιο ποσοστό επί του συνόλου και αποκαλύπτονται οι πραγματικές διαφορές. Αφαιρούμε, δηλαδή, από τις νέες συντάξεις όσες απαιτούνται (40.000) για να έρθουν στα ίδια επίπεδα με τις παλαιές (στο 25%) καθώς και τα αντίστοιχα ποσά που αναλογούν σε 13.000.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τον Κώστα Νικολάου, μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ, οι διαφορές εστιάζονται σε δύο κατηγορίες:
- δεν υπολογίστηκαν οι εισφορές του 13ου – 14ου μισθού,
- οι επιπλέον εισφορές δεν υπολογίστηκαν ορθά και επί των πραγματικών παραστατικών.
- Σε ό,τι αφορά την πρώτη κατηγορία, στις νέες συντάξεις για όσους έχουν 14 μισθούς οι αποδοχές πολλαπλασιάζονται επί 14 ενώ διαιρούνται διά του 12 και έτσι ο τελικός μισθός προσαυξάνεται κατά 16,7%, το ίδιο και η ανταποδοτική σύνταξη.
Παράδειγμα: έστω μισθωτός των 2.000 ευρώ και 35 ετών ασφάλισης, αντί για (2.000Χ33,81%) 676 ευρώ, λαμβάνει 2000Χ14/12=2.333€ και 2.333Χ33,81%= 789 ευρώ, διαφορά 113 ευρώ!
Για τις παλαιές συντάξεις παρανόμως ο κανόνας αυτός δεν τηρήθηκε. Αφενός δεν υπολογίστηκαν όπως οι νέες, αφετέρου ούτε εφαρμόστηκε το άρθρο 30 του Νόμου Κατρούγκαλου, το οποίο προβλέπει ειδική προσαύξηση (0,075%) για όσους κατέβαλαν επιπλέον εισφορές, δηλαδή (14/12Χ20) 3,3% ανά έτος, όσο αντιστοιχούν οι δύο επιπλέον (13ος -14ος) μισθοί.
Έτσι, οι παλαιές συντάξεις υπολείπονται των νέων κατά 16,7% του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης.
Παράδειγμα: εάν το ποσό της ανταποδοτικής είναι 350 ευρώ, του παρακρατούν (350Χ16,7%) 58 ευρώ! Εάν όμως είναι 600 ευρώ, του παρακρατούν (600Χ16,7%) 100 ευρώ! Ενώ εάν η ανταποδοτική είναι 1.000 ευρώ του παρακρατούν (1.000Χ16,7%) 167 ευρώ! Να σημειωθεί ότι κατά τον αρχικό υπολογισμό των παλαιών συντάξεων οι αποδοχές του 13ου – 14ου μισθού (ν. 2084/1992) δεν είχαν συμπεριληφθεί.
- Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη κατηγορία, δηλαδή τον υπολογισμό των επιπλέον εισφορών, από το άρθρο 30 του ν. 4387/2016, για τις επιπλέον εισφορές (πάνω από 20%) για καθεμία επιπλέον μονάδα, προβλέπεται προσαύξηση 0,075%. Στα βαρέα (όταν συνταξιοδοτούνται με τις κοινές διατάξεις) για κάθε 1 έτος (3,6Χ0,075) 0,27%.
Με παράλληλη ασφάλιση, για κάθε ένα έτος (20Χ0,075) 1,5%, ενώ των ΔΕΚΟ σε αυτούς που από το 1993 είχαν επιπλέον εισφορές έως 19% οι προσαυξήσεις ποικίλλουν. Εάν για παράδειγμα είχαν 16% για κάθε ένα έτος δικαιούνται (16Χ0,075) 1,2%.
Για τις παλαιές συντάξεις ούτε ο νόμος ούτε η Υπουργική Απόφαση 26083/887 και συγκεκριμένα το άρθρο 6 τηρήθηκαν ορθά. Αυθαίρετα έκοψαν σχεδόν τον μισό χρόνο των επιπλέον εισφορών, που σύμφωνα με στοιχεία έχει ως εξής:
Από τα βαρέα: αφαιρέθηκαν οι πρώτες 3.000 ημέρες και υπολογίστηκαν μόνο οι πάνω από αυτές, επιβάλλοντας μειώσεις έως (3.000/300Χ0,27) 2,7% (2.375Χ2,7) 64 ευρώ. Ενώ σε άλλους δεν υπολογίστηκαν καθόλου με μειώσεις έως (10.500 300Χ0,27) 9,45% (2.375Χ9,45) 224 ευρώ!
Παράλληλη ασφάλιση: εξαιρέθηκαν και δεν υπολογίστηκαν όσων δεν συμπλήρωσαν τις 4.800 ημέρες, επιβάλλοντας έτσι μειώσεις της τάξης, ενδεικτικά (έστω με 2.000 ημέρες) έως (2.000/300Χ1,5) 10% (2.375Χ10) 237 ευρώ!
ΔΕΚΟ: σωρεία «λαθών» τόσο ως προς τον συντάξιμο μισθό (έως και 500 ευρώ χαμηλότερα) όσο και ως προς το επιπλέον ποσοστό (έως και 10% χαμηλότερα), για παράδειγμα: αντί για ανταποδοτική (3.000Χ33,81+25%) 1.764 ευρώ, εμφάνισαν (2.500 Χ33,81% +15%) 1.220 ευρώ, δηλαδή 544 ευρώ λιγότερα.
https://www.newsbreak.gr/