Στα… ανθισμένα «λεφτόδεντρα» του Δημοσίου απευθύνεται ο Δήμος Αθηναίων για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του ποδοσφαιρικού γηπέδου που θα χρησιμοποιεί ο Παναθηναϊκός στον Βοτανικό. Στη σημερινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου θα τεθεί εκτάκτως προς έγκριση ....(εκτός ημερήσιας διάταξης) η υποβολή αιτήματος από πλευράς Δήμου Αθηναίων προς το... υπουργείο Περιβάλλοντος για εκταμίευση 89 εκατ. ευρώ κρατικών πόρων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) προκειμένου να καλυφθεί το κόστος του συγκεκριμένου έργου.
Το ποδοσφαιρικό γήπεδο στον Βοτανικό (χωρητικότητας έως 40.000 θέσεις) προβλέπεται να κατασκευαστεί στο πλαίσιο του πρότζεκτ της «Διπλής Ανάπλασης». Συγκριτικά με τα υπόλοιπα έργα, το γήπεδο απορροφά το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού του πρότζεκτ, το οποίο, σύμφωνα με το μνημόνιο που υπεγράφη μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών (Ελληνικό Δημόσιο, Δήμος Αθηναίων, ΠΑΕ ΠΑΟ, Ερασιτέχνης Παναθηναϊκός και ΑΕΠ –Alpha Επενδυτικής Περιουσίας– Ελαιώνα), έχει συνολικό ενδεικτικό προϋπολογισμό περί τα 258,5 εκατ. ευρώ.
Εξαρχής ο Δήμος Αθηναίων είχε κάνει γνωστό ότι για την κατασκευή του ποδοσφαιρικού γηπέδου θα αναζητούνταν κρατικοί πόροι. Αυτός όμως που εν τέλει θα κληθεί να ανοίξει το «πορτοφόλι» του, είναι ο… μεγάλος απών από την υπογραφή του σχετικού μνημονίου.
Στο μνημόνιο συναντίληψης που είχε υπογραφεί στις 20 Νοεμβρίου 2020, το Ελληνικό Δημόσιο είχε εκπροσωπηθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη. Δεν συμμετείχε στις υπογραφές το υπουργείο Περιβάλλοντος –του οποίου υπουργός ήταν τότε ο Κωστής Χατζηδάκης–, κάτι που συζητήθηκε ευρέως, με το σκεπτικό ότι δεν μπορεί να απουσιάζει από ένα έργο που αποτελεί πολεοδομική παρέμβαση μεγάλης κλίμακας για την πρωτεύουσα και εμφανίζεται ως η «πολεοδομική εξυγίανση» της περιοχής του Ελαιώνα. Αν και ο Δήμος Αθηναίων ανέφερε προ μηνών ότι οι απαιτούμενοι πόροι για το γήπεδο θα «εξευρεθούν από τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης», εν τέλει απευθύνεται στο υπουργείο Περιβάλλοντος (με σημερινό υπουργό τον Κώστα Σκρέκα).
Οι πόροι θα παρασχεθούν στον Δήμο Αθηναίων, με τη χρονική κατανομή των 88.915.440 ευρώ να περιγράφεται στα εισηγητικά έγγραφα του δήμου ως εξής:
● 1.000.000 ευρώ το 2021
● 40.000.0000 ευρώ το 2022
● 40.000.000 ευρώ το 2023
● 7.915.440 ευρώ το 2024.
Η κατασκευή του ποδοσφαιρικού γηπέδου στον Βοτανικό προωθείται λίγο-πολύ ως δημοτικό έργο, το οποίο θα παραχωρηθεί άνευ ανταλλάγματος στον Παναθηναϊκό για τα επόμενα 99 χρόνια.
Το Ελληνικό Δημόσιο έρχεται να υιοθετήσει στη συγκεκριμένη περίπτωση χαρακτηριστικά ενός ρόλου «κράτους-επιχειρηματία» (τον οποίο θεωρητικά αποστρέφεται κάθε νεοφιλελεύθερο μοντέλο) και να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη προσδοκώντας κάποια στιγμή να κάνει μια κάποια απόσβεση. Σύμφωνα με το μνημόνιο που υπεγράφη τον περασμένο Νοέμβρη «τα έσοδα από κάθε μορφής εμπορικές δραστηριότητες του γηπέδου κατανέμονται μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Δήμου Αθηναίων κατά 65% και 35% αντιστοίχως».
Γιατί η κατασκευή του ποδοσφαιρικού γηπέδου πρέπει να χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από κρατικούς πόρους; Σύμφωνα με το σχέδιο του Τεχνικού Δελτίου που υπογράφεται από τον υπηρεσιακό γραμματέα του υπουργείου Περιβάλλοντος «το έργο προτείνεται στο Εθνικό ΠΔΕ προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα η υλοποίηση του Προγράμματος της Διπλής Ανάπλασης, το οποίο προϋποθέτει την τήρηση αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων. (...)
Επιπλέον, η αναγκαιότητα χρηματοδότησης της κατασκευής του γηπέδου από το ΠΔΕ προκύπτει από το γεγονός ότι τα υπόλοιπα έργα του προγράμματος της Διπλής Ανάπλασης θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και το γήπεδο συνιστά αναπόσπαστο τμήμα της συνολικής παρέμβασης». Να σημειωθεί ότι στο αναρτημένο σχέδιο ετήσιας δράσης του υπουργείου Περιβάλλοντος για το 2021 ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 760 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, το ποσό αντιστοιχεί στο 12% του ετήσιου υπουργικού πρϋπολογισμού.
Ολα αυτά, στη χώρα όπου η κυβέρνηση μάς έχει εξηγήσει ότι για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας και την αποτροπή απολύσεων εργαζομένων στην τρέχουσα υγειονομική και οικονομική κρίση «δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα», καθώς και ότι για την αποτροπή της διασποράς του κορονοϊού «δεν μπορούμε να γεννήσουμε λεωφορεία»...
Στέργιος Ζιαμπάκας, Άρης Χατζηγεωργίου
efsyn.gr