Στο λιμάνι του Πειραιά είναι μαζεμένοι 250 νέοι της μόλις μεταπολεμικής Ελλάδος, συγγραφείς, διανοούμενοι, επιστήμονες. Ο αφρός της Ελλάδος με τα μπαγάζια τους έτοιμοι να ξενητευτούν στο Παρίσι. Η Ελλάδα δεν έχει χώρο γι' αυτούς, οι οποίοι είναι περισσότερο Έλληνες απ' εκείνους που δεν θα ταξιδεύσουν με το πλοίο “Ματαρόα”.
Ο φιλόσοφος Κορνήλιος Καστοριάδης, ο ιστορικός Νίκος Σβορώνος, ο μαέστρος Δημήτρης Χωραφάς, η συγγραφέας Έλλη Αλεξίου, ο φιλόλογος Εμμανουήλ Κριαράς, ο γλύπτης Μέμος Μακρής, ο ζωγράφος Νίκος Βυζάντιος, ο φιλόσοφος Κώστας Αξελός, ο πολεοδόμος Αριστομένης Προβελέγγιος, ο γλύπτης Κώστας Κουλεντιανός, ο σκηνοθέτης Μάνος Ζαχαρίας. Ένα σωρό. Διαλεκτοί Έλληνες. Όπως πρόσφατα στον καιρό μας, στα χρόνια της κομματικής αλητείας και κοινωνικής παρακμής, αλλά και της οικονομικής κρίσης, η Ελλάδα δεν θέλει, δεν μπορεί να κρατήσει την ελίτ της. Και τη νεολαία της.
Το ''Ματαόρα'' στο ταξίδι ‘’Σωτηρίας’’ πριν ξεσπάσει ο εμφύλιος στην Ελλάδα. Το ανθρώπινο φορτίο του, μέσα και Έλληνες φοιτητές ανάμεσα στους καλλιτέχνες και επιστήμονες, κατέβηκε στην Ιταλία κι απ' εκεί οι ταξιδιώτες, με τραίνο που κουβαλούσε ζώα, έφθασαν στο Παρίσι, μια εβδομάδα μετά. Εκείνη την “έξοδο” από τον Πειραιά στο Παρίσι των επώνυμων Ελλήνων είχε οργανώσει ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα Οκτάβιος Μερλιέ και ο γραμματέας του Ροζέ Μιλιέξ. Το ιστορικό του ομαδικού φευγιού με το “Ματαρόα”, μ' αυτό τον τίτλο, Η Γυναίκα με τα Μαύρα, το 2014, έγινε θεατρική παράσταση στο Παρίσι, με βάση το βιβλίο της Νέλλης Ανδρικοπούλου.
Στη φώτο, το Ματαόρα, και η αυτοπροσωπογραφία του Ντίκου Βυζάντιου, ο οποίος ήταν κι αυτός ανάμεσα στους ταξιδιώτες.
https://www.apodytiriakias.gr/