Θα συνεχίσουν τις προσφορές ακόμα και μετά το τέλος της εκπτωτικής περιόδου περίπου εφτά στις δέκα (71%) εμπορικές επιχειρήσεις, αφού η κίνηση στην αγορά κατά τις χειμερινές εκπτώσεις δεν ήταν η προσδοκώμενη. Την ίδια στιγμή, η «θηλιά« σφίγγει περαιτέρω στο «λαιμό» των εμπόρων, αφού το 73% αναγκάζεται να αγοράζει προϊόντα σε τιμές υψηλότερες μέχρι και 30%.
Παράλληλα, οι επιχειρήσεις που είχαν... δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν.
Τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας για την κίνηση των πωλήσεων κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων σε πανελλαδικό δείγμα επιχειρήσεων που διεξάγει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕE).
Ειδικότερα και σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας:
Για το 32% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με πέρσι, για το 29% στα ίδια επίπεδα, ενώ στο 39% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2021.
Τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται με βάση: α) τον κλάδο δραστηριότητας, β) την περιοχή και γ) το μέγεθος της επιχείρησης.
Σε κλαδικό επίπεδο χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού (το 52% των επιχειρήσεων κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με πέρσι). Αντίθετα, καλύτερη εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος αθλητικού εξοπλισμού και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία/παιχνίδια κα), όπου το 48% των επιχειρήσεων παρουσίασε άνοδο των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις από τη γενική κατανομή.
Σε δυσμενέστερη θέση οι μικρότερες επιχειρήσεις
Σε επίπεδο μεγέθους της επιχείρησης, σε όρους κύκλου εργασιών, σε δυσμενέστερη θέση βρίσκονται οι μικρότερες, καθώς το 40% σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις. Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι επιδόσεις είναι πιο ενθαρρυντικές με το 37% των επιχειρήσεων να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα φέτος έναντι της περυσινής αντίστοιχης περιόδου.
Επίσης, οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις (34%) σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Να σημειωθεί ότι από τις επιχειρήσεις που πωλούν προϊόντα και εκτός φυσικού καταστήματος, το 28% απέκτησε αυτήν τη δυνατότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων αναδείχθηκε η πρώτη περίοδος τον Ιανουάριο για το 38% των επιχειρήσεων, έπειτα ακολούθησε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου (24%), ενώ για σημαντικό μερίδιο επιχειρηματιών δεν σημειώθηκε κάποια διαφορά μεταξύ των περιόδων.
Συγκρατημένοι οι καταναλωτές
Πιο συγκρατημένους στις αγορές τους χαρακτήρισε τους καταναλωτές το 94% των επιχειρήσεων, ποσοστό που είναι αυξημένο κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. Ιδίως για τα προϊόντα που παραδοσιακά δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση, την κατάσταση έκαναν ακόμα πιο δύσκολη οι πρόσφατες ανατιμήσεις.
Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η αγορά θα πρέπει να διανύσει μεγάλη απόσταση για να επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς και χρειάζεται ισχυρή στήριξη γι’ αυτό. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τη σύγκριση της φετινής εκπτωτικής περιόδου με αυτήν του χειμώνα του 2019, δηλαδή την περίοδο προ της πανδημίας. Ενδεικτικά η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι το 89% των επιχειρήσεων εμφάνισαν χαμηλότερες επιδόσεις σε σύγκριση με το 2019.
«Καίει» το ενεργειακό κόστος
Ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων έχει προκαλέσει η υψηλή αύξηση του ενεργειακού κόστους. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 80% από αυτές ο αρνητικός αντίκτυπος αξιολογείται από πολύ έως πάρα πολύ ισχυρός, όταν δυο μήνες νωρίτερα το αντίστοιχο ποσοστό έφτανε στο 61%. Αυτό, σε συνδυασμό, με το ότι οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν πολύ χαμηλό βαθμό ικανοποίησης σε σχέση με τα μέτρα στήριξης για τις ανατιμήσεις και τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, συνηγορεί στην συνεχή πίεση του επιχειρηματικού κόσμου...
ethnos.gr