28 Φεβ 2022

The Spectator> Ρωσία-Κίνα επιχειρούν την αναμόρφωση της παγκόσμιας τάξης στον πυρήνα της. Το φιάσκο Biden με τον EastMEd

 


ΒREAKING*> H Eλλάδα εμπλέκεται στον πόλεμο της Ουκρανίας με αποστολή στρατιωτικού υλικού. Ο Χαρδαλιάς θα είναι επικεφαλής της αποστολής

Η εισβολή της Ρωσίας δεν είναι απλώς μια προσπάθεια...

ανακατάληψης αυτού που κάποτε ήταν μέρος της Σοβιετικής Ένωσης. Είναι μια ώθηση για χρήση στρατιωτικής δύναμης για την ανατροπή της μεταψυχροπολεμικής διευθέτησης. Στην πραγματικότητα, η εισβολή δεν μπορεί να γίνει κατανοητή χωρίς να ανατρέξουμε ιστορικά ώστε να γνωρίζουμε πώς έμοιαζε  η περιοχή πριν και γιατί η Ρωσία θέλει να την ανατρέψει, παρά το υψηλό κόστος.

Βy Charles Lipson/The Spectator

[Απόδοση> Κουρδιστό Πορτοκάλι]

Στη δεκαετία του 1980, όταν ο Vladimir Putin ήταν πράκτορας της KGB στην Ανατολική Γερμανία, η Σοβιετική Ένωση είχε γίνει ένα αρτηριοσκληρωτικό κράτος. Δεν μπόρεσε να συμβαδίσει με τις ΗΠΑ στα όπλα υψηλής τεχνολογίας, ανίκανη να νομιμοποιήσει την κυριαρχία της με τη μαρξιστική-λενινιστική ιδεολογία και ανίκανη να αντέξει το κόστος της διατήρησης της αυτοκρατορίας της στην Ανατολική Ευρώπη.

Όταν οι υποτελείς της εταίροι στην Ανατολική Ευρώπη αντιμετώπιζαν σποραδικά εξεγέρσεις, η Μόσχα πάντα έστελνε στρατεύματα για να αποκαταστήσει τα καθεστώτα-μαριονέτα της. Επί Mikhail Gorbachev, το Κρεμλίνο αποφάσισε ότι δεν είχε πλέον την οικονομική δυνατότητα να στείλει τον Κόκκινο Στρατό. Αυτή η απόφαση σήμαινε ότι οι εξεγέρσεις στην Ανατολική Ευρώπη πέτυχαν, τα κομμουνιστικά καθεστώτα ανατράπηκαν και η Σοβιετική Ένωση δεν κυριαρχούσε πλέον στους γείτονές της. Δύο χρόνια αργότερα, η ίδια η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε. Περιοχή με περιοχή εντός της ΕΣΣΔ ξεφλουδίστηκε και ανακήρυξε το ανεξάρτητο κράτος της. Κρίσιμο για τη σημερινή πολιτική, αυτό σήμαινε ανεξαρτησία για εδάφη που κάποτε είχαν ενσωματωθεί πλήρως στην ΕΣΣΔ: Ουκρανία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Γεωργία, Λευκορωσία, Μολδαβία και τα «stans» στην Κεντρική Ασία.

Ορισμένα από αυτά τα νέα κράτη διατήρησαν στενές σχέσεις με τη Μόσχα. Άλλοι στράφηκαν προς τη Δύση, πολιτιστικά, οικονομικά και στρατιωτικά. Η Ανατολική Γερμανία συγχωνεύτηκε στη Δυτική Γερμανία και το συνδυασμένο κράτος παρέμεινε εντός του ΝΑΤΟ. Η δυτική συμμαχία επέκτεινε επίσης την έκτασή της ανατολικότερα. Αυτό περιελάμβανε την Πολωνία, κάποτε μέλος του Συμφώνου της Βαρσοβίας, και τα κράτη της Βαλτικής, τα οποία κατέλαβε η Σοβιετική Ένωση μετά τη μυστική συμφωνία του Στάλιν με τον Χίτλερ. Για αυτά τα κράτη, η ένταξη στο ΝΑΤΟ ήταν ταυτόχρονα σύμβολο εκδυτικισμού και εγγύηση ασφάλειας, με τη ζωτική διάταξη ότι μια επίθεση σε ένα μέλος του ΝΑΤΟ ήταν επίθεση εναντίον όλων.

Η επέκταση του ΝΑΤΟ υπό τη διακυβέρνηση Clinton ήταν λιγότερο μια καλά μελετημένη στρατηγική παρά μια προσπάθεια χαμηλού κόστους για την ένταξη των εκδημοκρατιζόμενων κρατών στη διατλαντική παγκόσμια τάξη πραγμάτων.

Θεωρήθηκε σχεδόν χωρίς κόστος, επειδή κανείς δεν πίστευε ότι η Ρωσία εξακολουθούσε να αποτελεί απειλή για την ασφάλεια ή ότι θα θεωρούσε απειλητική την επέκταση του ΝΑΤΟ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέκτεινε ταυτόχρονα την ένταξη στις ίδιες χώρες. Εν ολίγοις, η Δύση και η υπό την ηγεσία των ΗΠΑ παγκόσμια τάξη επεκτεινόταν γεωγραφικά, όχι με τη βία αλλά με πρόσκληση.

Η Ρωσία δεν συμπεριλήφθηκε ποτέ σε αυτή την επέκταση, αν και θα μπορούσε να είχε εξεταστεί αργότερα εάν είχε εκδημοκρατιστεί, είχε μεταμορφώσει την οικονομία της και είχε επιδείξει ειρηνικές προθέσεις προς τους γείτονές της. Αντίθετα, προσφέρθηκε στη Ρωσία μια συμφωνία συνεργασίας με το ΝΑΤΟ, αλλά ποτέ δεν εξετάστηκε η πλήρης ένταξη.

Η Μόσχα ισχυρίστηκε αργότερα ότι η κυβέρνηση George H.W. Bush είχε ιδιωτικά συμφωνήσει ότι το ΝΑΤΟ δεν θα επεκταθεί ποτέ προς τα ανατολικά. Ούτε μια ίντσα. Η κυβέρνηση Bush το αρνείται. Σε κάθε περίπτωση, το θέμα δεν συζητήθηκε ποτέ μεταξύ του Προέδρου Bush και των Ρώσων ομολόγων του, ούτε ενσωματώθηκε σε οποιαδήποτε γραπτή συμφωνία, επίσημη ή άτυπη, όπως θα περίμενε κανείς από ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα. Αργότερα, η Ρωσία θα ισχυριζόταν ότι η επέκταση του ΝΑΤΟ ήταν ταυτόχρονα προδοσία και απειλή. Ούτε προσφέρθηκε στη Ρωσία ένταξη στην ΕΕ, κάτι που θα απαιτούσε επιτυχή εκδημοκρατισμό, καθώς και ριζικό μετασχηματισμό της οικονομίας της.


Το ΝΑΤΟ και η ΕΕ αποτελούσαν απειλή για τη Ρωσία, αλλά όχι στρατιωτική. Η κύρια απειλή ήταν ότι οι ακμάζουσες, ευημερούσες δημοκρατίες στο κατώφλι της Ρωσίας ήταν μια διαρκής επίπληξη για τις δικές της αποτυχίες. Αυτή η επίπληξη υπονόμευσε τη νομιμότητα του ρωσικού καθεστώτος και, ενδεχομένως, τη σταθερότητά του.

Η διπλή αποτυχία των προσπαθειών της Ρωσίας για εκδημοκρατισμό και εκσυγχρονισμό της οικονομίας της άφησε το Κρεμλίνο με μεγάλα προβλήματα. Για να νομιμοποιήσει την κυριαρχία του, το μετασοβιετικό καθεστώς στηρίχθηκε στον παραδοσιακό ρωσικό εθνικισμό. Ο Putin άρπαξε αυτό το σκεπτικό και το τροφοδότησε με την οργή του για την απώλεια εδάφους της χώρας του και το καθεστώς της Μεγάλης Δύναμης. Η Ρωσία, όπως την έβλεπε, ήταν ένα μεγάλο έθνος που ταπεινώθηκε από τη Δύση. Και ήθελε να τελειώσει αυτή η ντροπή και να επαναφέρει τη Ρωσία στη θέση που της αξίζει. (Το κομμουνιστικό καθεστώς της Κίνας έχει σχεδόν πανομοιότυπη άποψη για το παρελθόν και το μέλλον του.)

Πέρα από τα σύνορά της, η Ρωσία του Putin δεν έχει ήπια δύναμη: τη δύναμη της έλξης. Αυτό ήταν πιο ξεκάθαρο το 2014, όταν η Ουκρανία ένιωσε το δέλεαρ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Μόσχα απάντησε αναγκάζοντας την κυβέρνηση της Ουκρανίας να εγκαταλείψει τα σχέδιά της για στενότερους δεσμούς με την ΕΕ. Ο ηγέτης της Ουκρανίας, Viktor Yanukovych, ήταν κοντά στη Μόσχα και υποκλίθηκε αμέσως σε αυτές τις απαιτήσεις. Τα νέα του σχέδια έριξαν την ΕΕ και πρότειναν στενότερους δεσμούς με τη Ρωσία. Σχεδόν αμέσως, ο ουκρανικός λαός ξεσηκώθηκε στην επανάσταση του Maidan του Φεβρουαρίου του 2014 και ανάγκασε τον Yanukovych να φύγει για να σώσει τη ζωή του.

Η διάδοχη κυβέρνηση ήταν δημοκρατική, φιλοδυτική και διεφθαρμένη.

Από το Maidan, ο Πούτιν προσπαθεί να επαναβεβαιώσει τη ρωσική κυριαρχία στην Ουκρανία. Χωρίς κυβέρνηση μαριονέτα ή ήπια δύναμη, το μόνο του εργαλείο ήταν ο στρατός. Δεν ήταν απρόθυμος να χρησιμοποιήσει αυτό το εργαλείο. Ο στρατός του κατέλαβε την Κριμαία το 2014 και χρησιμοποίησε ασήμαντες δυνάμεις για να ελέγξει τμήματα δύο άλλων ουκρανικών επαρχιών, του Luhansk και Donetsk που συνορεύουν με τη Ρωσία. Από τότε έχουν γίνει αιματηρές μάχες σε αυτές τις παραμεθόριες περιοχές.

Η μεγαλύτερη απόφαση που αντιμετωπίζει ο Πούτιν είναι αν θα κατακτήσει και θα καταλάβει ολόκληρη την Ουκρανία. Ο στρατός του είναι σίγουρα αρκετά ισχυρός για να το κάνει και εξαπολύει επιθέσεις σε όλη τη χώρα. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει, όπως έμαθαν οι ΗΠΑ στο Ιράκ και οι ΗΠΑ και η ΕΣΣΔ στο Αφγανιστάν, είναι ότι είναι πολύ πιο εύκολο για έναν ισχυρό στρατό να κατακτήσει μια περιοχή και να καταστρέψει μια υπάρχουσα κυβέρνηση παρά να εγκαταστήσει μια αξιόπιστη διάδοχη κυβέρνηση.

Ένα καθεστώς μαριονέτας στο Κίεβο δεν θα είναι σε θέση να καταστείλει τη λαϊκή αντίσταση από μόνο του. Θα χρειαστεί ρωσικά στρατεύματα, πολλά από αυτά, γιατί οι Ουκρανοί δεν θα υποταχθούν ειρηνικά στον ρωσικό έλεγχο. Μπορούν να προκαλέσουν ένα σταθερό αριθμό απωλειών σε οποιαδήποτε κατοχική δύναμη. Αυτό σημαίνει πένθος – και θυμωμένες – ρωσικές οικογένειες. Το ερώτημα είναι αν ο Putin πιστεύει ότι το πολιτικό τίμημα αξίζει τον κόπο. Αυτό εξαρτάται από το πόσο μεγάλος είναι ο απολογισμός, πόσο αντιδημοφιλής αποδεικνύεται ένας μακροχρόνιος πόλεμος και πόσο αυστηρά ελέγχει τον στρατό, κάτι που είναι απαραίτητο για την αποφυγή πραξικοπήματος και τη συντριβή των λαϊκών διαδηλώσεων.

Είναι σαφές τώρα ότι η στρατηγική αποτροπής της κυβέρνησης Βiden απέτυχε. Το ίδιο έκαναν και οι διπλωματικές προσπάθειες από τις μεγαλύτερες δυνάμεις της Ευρώπης. Η εφεδρική πολιτική της Ουάσιγκτον είναι μια σταδιακή αύξηση των κυρώσεων, που επιτείνονται κάθε φορά που ο Putin παρατείνει τον πόλεμοΟ Βiden εφάρμοσε τη δεύτερη δόση την Πέμπτη, παρακρατώντας τις πιο σοβαρές τραπεζικές κυρώσεις και λέγοντας ότι έπρεπε να περιμένουμε εβδομάδες για να μάθουμε αν λειτουργούσαν. Αυτή η στρατηγική, επίσης, είναι πιθανό να αποτύχει.

Από την άποψη της Ουάσιγκτον, μπορεί να φαίνεται ότι ο Putin θα μάθει ότι όσο περισσότερο προχωρά στρατιωτικά, τόσο περισσότερο θα προσθέτουμε στην τιμωρία. Αυτή η στρατηγική, γνωστή ως κυριαρχία κλιμάκωσης, δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στο Βιετνάμ. Απέτυχε. Και δεν θα λειτουργήσει ούτε με τη Ρωσία. Πρώτον, επειδή ο Putin έχει προετοιμαστεί για κυρώσεις και έχει μια σημαντική εναλλακτική αγορά στην Κίνα. Δεύτερον, αυτό που μοιάζει με «κλιμακούμενη κυριαρχία» στην Ουάσιγκτον μπορεί να μοιάζει με «συσταλτική πολιτική» για τον εχθρό, ο οποίος θα ρωτήσει «Γιατί δεν με χτυπούν πιο δυνατά;» Και θα συμπεράνει ότι ίσως δεν μπορούν. Η Ουάσιγκτον δεν φανταζόταν ποτέ ότι το Ανόι θα μπορούσε να σκεφτεί έτσι. Αλλά το έκαναν — και αποδείχτηκε ότι είχαν δίκιο.

Η αποτυχία της Ουάσιγκτον να αποτρέψει την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία θα οδηγήσει σίγουρα σε αντεγκλήσεις στις ΗΠΑ. Οι Ρεπουμπλικάνοι και ορισμένοι Δημοκρατικοί θα θέλουν να μάθουν γιατί δεν στείλαμε πολλά περισσότερα μικρά όπλα και αντιαρματικούς πυραύλους στην Ουκρανία. Γιατί δεν τους δώσαμε και αντιαεροπορικά ή αντιπλοϊκά;

Οι τιμές της ενέργειας θα είναι άλλη μια ανοιχτή πληγή στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Οι τιμές ήταν ήδη υψηλές. Μέρος του προβλήματος έγκειται στους κανονισμούς του Biden για την πράσινη ενέργεια και στους περιορισμούς του στις γεωτρήσεις και τους αγωγούς. Η κυβέρνησή του άσκησε επίσης βέτο σε μια κοινή προσπάθεια του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου να προμηθεύουν μεσογειακό αέριο στην Ευρώπη.

Ο Biden δεν έχει δείξει καμία προθυμία να αλλάξει αυτές τις περιβαλλοντικές πολιτικές, κάτι που θα σήμαινε ότι θα βρισκόταν αντιμέτωπος με μία ζωτικής σημασίας πτέρυγα του Δημοκρατικού κόμματος. Φαίνεται να πιστεύει ότι είναι λιγότερο πολιτικά δαπανηρό να επιβάλεις πόνο στους απλούς καταναλωτές παρά να περικόψεις τις πράσινες δεσμεύσεις. Θα συνεχιστεί αυτό; Και πώς θα απαντήσει στις ευρωπαϊκές χώρες που βασίστηκαν στη ρωσική ενέργεια και χρειάζονται πλέον υποκατάστατα από την Αμερική και τη Μέση Ανατολή; Η Αμερική μπορεί να προσφέρει μεγάλο μέρος αυτής της ζήτησης, αλλά μόνο εάν απελευθερωθούν οι παραγωγοί της ενέργειας.

Πέρα από αυτά τα άμεσα προβλήματα βρίσκεται ένα ακόμη μεγαλύτερο.

Η στρατιωτική επιθετικότητα του Putin και η άνοδος της Κίνας αποτελούν μια συντονισμένη προσπάθεια για την αναμόρφωση της παγκόσμιας τάξης, όχι στο περιθώριο αλλά στον πυρήνα. Οι ΗΠΑ σταδιακά αναγνωρίζουν ότι οι μεγάλες ελπίδες τους για την Κίνα έχουν αποτύχει.

Η ελπίδα όταν η Αμερική επέτρεπε την είσοδο της Λαϊκής Δημοκρατίας στο παγκόσμιο εμπορικό σύστημα ήταν ότι η αυξανόμενη ευημερία θα ενθάρρυνε την ειρηνική, δημοκρατική άνοδο της Κίνας. Δεν το έκανε. Στερέωσαν μια αυταρχική κομμουνιστική κυβέρνηση, η οποία παίζει με τους δικούς της εμπορικούς κανόνες, κλέβει συστηματικά τη δυτική πνευματική ιδιοκτησία, χρησιμοποιεί τον πλούτο της για να χρηματοδοτήσει μια φιλόδοξη στρατιωτική μηχανή, προσπαθεί να διεκδικήσει μονομερή έλεγχο στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και απειλεί τακτικά την Ταϊβάν. Όσο περισσότερο η Κίνα και η Ρωσία αντιμετώπισαν τη δυτική αντίθεση, τόσο περισσότερο συνενώθηκαν. Τώρα, αμφισβητούν την παγκόσμια τάξη πραγμάτων υπό τη Δύση. Και η εισβολή στην Ουκρανία δείχνει ότι είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν βία για να το κάνουν.
Εάν οι ΗΠΑ θέλουν να διατηρήσουν την κλονισμένη φιλελεύθερη τάξη, η οποία έχει διατηρήσει την ειρήνη και την ευημερία για δεκαετίες, χρειάζονται πρόθυμους εταίρους στην Ευρώπη και την Ασία — και πρέπει να αυξήσουν τον δικό τους στρατιωτικό προϋπολογισμό. Οι μεγαλύτερες οικονομίες του ΝΑΤΟ, οι οποίες έχουν περάσει πολλά χρόνια απολαμβάνοντας το αγαθό της ελευθερίας, θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θέλουν να αυξήσουν σημαντικά τις αμυντικές τους δαπάνες για να αντιμετωπίσουν τη ρωσική επιθετικότητα. Εάν δεν είναι πρόθυμοι να κάνουν αυτές τις θυσίες, δύσκολα μπορούν να περιμένουν από τους Αμερικανούς να το κάνουν για αυτούς.

Το μέλλον της παγκόσμιας τάξης εξαρτάται από αυτές τις αποφάσεις.

>
Γράφτηκε από τον Charles Lipson

Ο Charles Lipson είναι ομότιμος καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Peter B. Ritzma στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, όπου ίδρυσε το πρόγραμμα για τη Διεθνή Πολιτική, Οικονομικά και Ασφάλεια

*ΒREAKING>

H Eλλάδα εμπλέκεται στον πόλεμο της Ουκρανίας με αποστολή στρατιωτικού υλικού. Ο Χαρδαλιάς θα είναι επικεφαλής της αποστολής

Σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου με τη συμμετοχή του Υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου και του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνου Φλώρου.

Ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε για τη στρατιωτική εικόνα στην Ουκρανία. Με απόφασή του, η Ελλάδα ανταποκρινόμενη στο αίτημα της Ουκρανίας, σε συνεννόηση με τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ, τους εταίρους της στην Ε.Ε. και δείχνοντας την έμπρακτη αλληλεγγύη της στον δοκιμαζόμενο Ουκρανικό λαό, αποστέλλει εντός της ημέρας, αμυντικό υλικό με δύο C-130 τα οποία θα αναχωρήσουν για την Πολωνία. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της Καθημερινής, το ελληνικό αμυντικό υλικό περιλαμβάνει πυρομαχικά, τυφέκια τύπου «καλάσνικοφ» και εκτοξευτές.

Επίσης εντός της ημέρας θα αποσταλεί σημαντική ανθρωπιστική βοήθεια την οποία θα συνοδεύσει ο Υφυπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Χαρδαλιάς. 

Στη σύσκεψη μετείχαν επίσης ο Γενικός Γραμματέας του Πρωθυπουργού Γρηγόρης Δημητριάδης και η Πρέσβης Άννα-Μαρία Μπούρα.
https://kourdistoportocali.com/