Νόμος του κράτους είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας που φέρνει ριζικές αλλαγές στην δομή και την λειτουργία του ΟΑΕΔ.
Το νέο πολυσυζητημένο νομοσχέδιο ..
«Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις», δια χειρός Κωστή Χατζηδάκη, κατά την διήμερη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, δέχτηκε σφοδρή κριτική από σύσσωμη την αντιπολίτευση για αρκετές του διατάξεις, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν «νεοφιλελεύθερης κοπής».Την ίδια ώρα όμως, ο υπουργός Εργασίας κάνει λόγο για «εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ, με νέα ψηφιακά εργαλεία με τα οποία επιδιώκεται, με σύγχρονες μεθόδους, να στηριχθεί το εργατικό δυναμικό της χώρας, με τη νέα δομή που αποκτά ο Οργανισμός και με τον εκσυγχρονισμό της στεγαστικής πολιτικής της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης». Την μεταρρύθμιση υπερασπίστηκε από το βήμα της Βουλής και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Από την άλλη, αντίθετοι στις προωθούμενες αλλαγές στον ΟΑΕΔ είναι οι εργαζόμενοι του Οργανισμού οι οποίοι την Τρίτη προχώρησαν και σε απεργία παρά την δικαστική απαγόρευση.
Μάλιστα, κατά την απεργιακή τους κινητοποίηση δέχτηκαν και την επίθεση των ΜΑΤ που επιχείρησαν να απαγορεύσουν την είσοδο των απεργών στο κτίριο της διοίκησης.
Όπως σημειώνει η Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ το νομοσχέδιο «περιλαμβάνει τις αντικοινωνικές διατάξεις με τις ποινές των ανέργων, την υπερδοσολογία κατάρτισης, την καθιέρωση κυβερνητικής πλειοψηφίας στο ΔΣ του ΟΑΕΔ , τη μετονομασία του και την εισαγωγή golden boys στον οργανισμό».
Υπουργείο Εργασίας: «Νέα εργαλεία» υπέρ των ανέργων
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, με το νέο νομοσχέδιο θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία (ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), που αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
Προβλέπεται ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων του επαγγελματικού δυναμικού, μέσα από τον «Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης» (ΕΛΕΚ), τον οποίο θα διαχειρίζεται νομικό πρόσωπο που θα συγκροτήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας:
- Θεσπίζεται για πρώτη φορά επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, οι οποίοι εκτός από τον μισθό τους θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία.
- Παρέχεται για πρώτη φορά μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια (πάνω από 5 χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
- Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κ.λπ., που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ. Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης, που εντοπίστηκαν μετά από διασταυρώσεις, οι οποίες αποκάλυψαν περιπτώσεις προσώπων με υψηλά εισοδήματα που παρέμεναν επί χρόνια εγγεγραμμένα στο Μητρώο. Αυτά τα κριτήρια είναι εκείνα που εφαρμόζονται για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και δεν επηρεάζουν το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, ούτε το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Επίσης, δεν αλλάζει το καθεστώς που διέπει τη χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.
- Προβλέπεται διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, όπως επίσης διαγραφή από το Μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης. Κατάλληλη θέση εργασίας θεωρείται εκείνη που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία, στην προηγούμενη απασχόληση και στις αποδοχές του ανέργου.
- Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
- Θεσπίζεται ο «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων», ένα ψηφιακό εργαλείο στα χέρια του πολίτη, όπου θα καταγράφονται οι δεξιότητες, οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ή και δικαιούται ο καταρτιζόμενος.
- Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές με τα αποτελέσματα. Ειδικότερα:
- Ορίζεται ότι δεν επιτρέπεται η καταβολή προς τον πάροχο άνω του 40% της αμοιβής ανά ωφελούμενο αν ο ωφελούμενος δεν έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση του προγράμματος, και άνω του 70% αν ο ωφελούμενος δεν έχει πιστοποιηθεί επιτυχώς για την περάτωση του προγράμματος.
- Ιδρύεται Ψηφιακή Πύλη για τις Δεξιότητες στον ιστότοπο skills.gov.gr, ώστε με το πάτημα ενός κουμπιού πολίτες και φορείς να ενημερώνονται για θέματα δεξιοτήτων και κατάρτισης.
Το νομοσχέδιο προωθεί επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΔΥΠΑ (Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, όπως μετονομάζεται ο ΟΑΕΔ), έτσι ώστε να καλύπτει γενικά και τις στεγαστικές ανάγκες των νέων.
Επίσης, προβλέπει ότι καταργείται, από 1-1-2023, ο «Ενιαίος Λογαριασµός για την Εφαρµογή Κοινωνικών Πολιτικών» (ΕΛΕΚΠ), ορίζεται ο τρόπος διάθεσης των πόρων του, και προβλέπεται η σύσταση ειδικού λογαριασµού µε την επωνυµία «Ειδικός Λογαριασµός Επαγγελµατικής Κατάρτισης» (ΕΛΕΚ).
Πριν την ψήφιση δούλεψε και ο… κοινωνικός αυτοματισμός
Η αλήθεια είναι ότι η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και προσωπικά ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης προετοίμαζαν αρκετό καιρό το έδαφος για την παρουσίαση και εν τέλει την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Στόχος οι λιγότερες δυνατές αντιδράσεις.
Δεν έλειψαν λοιπόν το προηγούμενο διάστημα δημοσιεύματα σε έντυπο και ηλεκτρικό τύπο για περιπτώσεις «απατεώνων» ανέργων με υπέρογκα εισοδήματα και αμύθητη περιουσία, στοιχεία που έδινε το ίδιο το υπουργείο.
Δεν είναι λίγοι λοιπόν εκείνοι που ισχυρίζονται ότι πίσω από το «φανταχτερό» μεταρρυθμιστικό νομοθέτημα Χατζηδάκη κρύβονται καλά κάποιοι απώτεροι στόχοι που μόνο υπέρ των ανέργων δεν είναι…
«Mεταρρυθμιστικές» αλλαγές σε βάρος των… ανέργων
Αρχικά – αλλά πολύ βασικό– το νομοσχέδιο αλλάζει άρδην η δομή του ΟΑΕΔ, ο οποίος και μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ). Μεταξύ άλλων ο διοικητής καταργεί τους –προερχόμενους από τους «κοινωνικούς εταίρους–, αντιπροέδρους του ΟΑΕΔ και διορίζει τρεις υποδιοικητές, οι οποίοι θα συμμετέχουν ως μέλη στο ΔΣ του οργανισμού. Παράλληλα, απομακρύνονται από το ΔΣ οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των εργαζομένων, και δημιουργείται 11μελές όργανο εντελώς «οριοθετημένο» από το υπουργείο Εργασίας.
Παράλληλα, προβλέπονται κυρώσεις –και μάλιστα πολύ αυστηρές– καθώς και διαγραφές ανέργων.
Πιο αναλυτικά, για πρώτη φορά επίσης ενεργοποιείται η διαγραφή από το μητρώο ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας! Ως προϋπόθεση τίθενται οι τρεις αρνήσεις «κατάλληλων θέσεων εργασίας».
Δηλαδή αν ένας άνεργος κρίνει ότι οι θέσεις εργασίας που του προτείνονται είναι απαράδεκτες μισθολογικά ή από άποψη συνθηκών εργασίας και αρνηθεί, έρχεται το ίδιο το κράτος να τον τιμωρήσει!
Η «τιμωρία» περιλαμβάνει επίσης και διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης! Στο σχετικό άρθρο τίθενται κριτήρια για τις «κατάλληλες» θέσεις εργασίας (σχετική ειδικότητα, τόπος εργασίας κ.α.) αλλά ο άνεργος δεν έχει δικαίωμα να κρίνει εάν επιθυμεί να εργαστεί σε παρόμοια θέση π.χ. με 500-600 ευρώ εάν στην προηγούμενη εργασία του λάμβανε περισσότερα.
Τέλος, προβλέπεται και η εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων για την είσπραξη όχι μόνο των επιδομάτων αλλά για όλα τα «ωφελήματα». Για τις δωρεάν μετακινήσεις, τον δωρεάν κοινωνικό τουρισμό, την προνομιακή πρόσβαση για πρόσληψη με έξτρα μοριοδότηση, την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. «Οπως ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες», όπως τονίζει και ο Κωστής Χατζηδάκης.
Έχουμε γίνει Ευρώπη και ευρωπαίοι εργαζόμενοι και δεν το έχουμε καταλάβει…
Και τα «τυράκια»…
Παράλληλα, προβλέπονται επίσης και κάποια «τυράκια» με την καθιέρωση «Επιδόματος Εργασίας», που αντιστοιχεί στο 50% του επιδόματος ανεργίας και θα καταβάλλεται σε όσους ανέργους βρίσκουν δουλειά κατά την περίοδο καταβολής του κανονικού επιδόματος ανεργίας, έως και τη λήξη της. Ενώ προβλέπεται και «πριμ» 300 ευρώ για τους μακροχρόνια ανέργους, με περισσότερα από πέντε έτη στην ανεργία, που κάνουν… σελφ-σέρβις, δηλαδή καταρτίζουν μόνοι τους «Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης».
Εύκολα λοιπόν θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα συγκεκριμένα μέτρα –και ειδικά η διαγραφή των ανέργων από τα μητρώα του ΟΑΕΔ– αποσκοπούν στην τεχνητή μείωση του αριθμού των ανέργων στα «θεμιτά» επίπεδα των ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat που παρουσιάζουν μια εικόνα «μαγική» με μόλις 500.000 έως 600.000 ανέργους. Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο 2021, ο ΟΑΕΔ δίνει εγγεγραμμένους ανέργους που αναζητούν εργασία 1.100.099 άτομα, εκ των οποίων 579.400 (ποσοστό 52,67%) είναι άνεργοι για πάνω από 12 μήνες, με επιδοτούμενους μόλις 219.039. Αλλά η ΕΛΣΤΑΤ δίνει μόλις 596.067 ανέργους και 12,8% ενώ η Eurostat 593.000 ανέργους και 13%.
Παράλληλα βέβαια επιβάλουν στους ανέργους να δεχτούν οποιαδήποτε δουλειά τους προταθεί, χωρίς να έχουν λόγο ούτε για το μισθό αλλά ούτε για τις συνθήκες εργασίας. Σαν δοκιμαστικός σωλήνας που οδηγεί στην «ζούγκλα της αγοράς εργασίας». Αλλά με ακόμα λιγότερες –ως μηδενικές εργατικές αντιστάσεις. Εκεί στον ΣΕΒ πρέπει να τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση.
https://www.topontiki.gr