Η μεγάλη μείωση που καταγράφηκε πέρυσι στις διεθνείς οδικές αφίξεις προς τη χώρα μας ίσως συνεχίσει και φέτος λόγω και των επιπτώσεων του πολέμου.
Σε δύσκολη εξίσωση εξελίσσεται το θέμα του οδικού τουρισμού από το εξωτερικό προς τη χώρα μας, μετά και την «βύθιση» που παρατηρήθηκε το 2021.
Ο οδικός τουρισμός υπολογίζεται σε περίπου 1/3 του συνόλου που υποδέχεται η χώρα μας, με τα στοιχεία του 2019 να καταγράφουν σχεδόν 10 εκατομμύρια αφίξεις τουριστών που προέρχονταν κυρίως από τις χώρες των Βαλκανίων. Όπως φαίνεται η εισβολή στην Ουκρανία και η παρατεταμένη διάρκεια του πολέμου έχει επηρεάσει και συνεχίζει να επηρεάζει όλες τις βαλκανικές χώρες, με αποτέλεσμα να εκφράζονται σοβαροί φόβοι για το αν θα υπάρξει η συνηθισμένη ροή τουριστών από αυτές. Το προσφυγικό είναι ένα θέμα που ήδη αντιμετωπίζουν έντονα, ενώ η αύξηση του ενεργειακού κόστους και οι επιπτώσεις που έχει φέρει, επηρεάζουν τις ευαίσθητες οικονομίες τους.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος έχει δηλώσει ότι ο οδικός τουρισμός για τη φετινή σεζόν είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό και αν και είναι νωρίς για εκτιμήσεις, αφού ξεκινά αργά, περίπου στα μέσα Ιουνίου, τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά. «Είναι γεγονός ότι ο πόλεμος έχει επηρεάσει τους λαούς των Βαλκανίων και ίσως και την Πολωνία», σημειώνει ο κ. Ρέτσος.
Τι θα σημαίνει η απώλεια του οδικού τουρισμού για τη χώρα μας
Οι βασικές χώρες από τις προέρχονται οι επισκέπτες του οδικού τουρισμού είναι η Ρουμανία, η Σερβία, η Βουλγαρία, η Αλβανία, η Τουρκία και η Βόρεια Μακεδονία, οι οποίοι την τελευταία χρονιά πριν την πανδημία πραγματοποίησαν στην Ελλάδα πάνω από 38 εκατ. διανυκτερεύεις, ξοδεύοντας 1,8 εκατ. ευρώ και συνεισφέροντας περίπου στο 10% των συνολικών εσόδων της χώρας μας. Η διαφορά ανάμεσα σε αφίξεις και έσοδα δείχνει ξεκάθαρα την χαμηλή μέση κατά κεφαλή δαπάνη αυτών των τουριστών, όμως χιλιάδες επιχειρήσεις κυρίως στη βόρεια Ελλάδα στηρίζονται ίσως και αποκλειστικά από αυτές τις αγορές.
Το 2021 καταγράφηκε μεγάλη πτώση της τάξεως του 67,5% στις διεθνείς οδικές αφίξεις και 62,9% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις. Μόνο η Βουλγαρία που κατέγραψε και τη μεγαλύτερη μείωση, υπολείπονταν πέρυσι κατά 2,8 εκατομμύρια τουρίστες σε σχέση με το 2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2021 καταγράφηκαν 2,8 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 8,6 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Αυγούστου 2019. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021 ο διεθνής οδικός τουρισμός κατέγραφε δραματική μείωση, με μόνο τον Αύγουστο να σημειώνει για πρώτη φορά πάνω από 1 εκατ. οδικές αφίξεις, παρόλο που ο ρυθμός ανάκαμψης επιβραδύνθηκε κατά -57,7%. Την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2021 μείωση καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδικότερα, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από την Βουλγαρία κατά -2,8 εκατ. ενώ η μεγαλύτερη μείωση σε ποσοστιαίες διαφορές καταγράφεται από την Τουρκία κατά 639.000 και μείωση κατά 83,7 %. Η μείωση από την Αλβανία ανήλθε σε 952.000, ενώ και από την αγορά της Βόρειας Μακεδονίας οι αφίξεις μειώθηκαν κατά 1,5 εκατ.
Πόσα ξοδεύουν και που πάνε οι τουρίστες που έρχονται οδικώς από τα Βαλκάνια
Ο οδικός τουρισμός αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για την Βόρεια Ελλάδα και τις περιοχές της Θράκης, της Μακεδονία και της Ηπείρου. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ ο οδικός τουρισμός χαρακτηρίζεται από σχετικά χαμηλή Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη, με 185 ευρώ έναντι 731 ευρώ για τον υπόλοιπο τουρισμό και 564 ευρώ για το σύνολο του εισερχόμενου τουρισμού, ως απόρροια της χαμηλής Μέσης Διάρκειας Παραμονής (4,0 διανυκτερεύσεις έναντι 8,9 και 7,4 αντίστοιχα) αλλά και της χαμηλής Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση (47 ευρώ έναντι 82 ευρώ και 76 ευρώ αντίστοιχα).
Επίσης, υπάρχει ισχυρή εποχικότητα και μεγάλη συγκέντρωση στο τρίτο τρίμηνο του έτους. Ειδικότερα, το 67% των συνολικών εσόδων του οδικού τουρισμού εισρέουν στη χώρα στο τρίτο τρίμηνο, έναντι 58% του υπόλοιπου τουρισμού και 59% του συνόλου.
News247.gr