Η κρίση και η ακρίβεια είναι που κάνει τους καταναλωτές όλο και πιο φειδωλούς στις αγορές τους ή τους ωθεί να συσσωρεύουν αγαθά πρώτης ανάγκης
Γεωπολιτικές απειλές, οικονομικές κρίσεις και πληθωρισμός αλλάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά...
των ανθρώπων: είτε τους ωθούν σε αγορές πανικού για τη συσσώρευση αγαθών είτε/και επιλέγοντας φθηνότερα προϊόντα.Η προϊούσα κρίση έχει όλα τα χαρακτηριστικά της «τέλειας καταιγίδας». Είναι και γεωπολιτική και οικονομική και πληθωριστική. Επόμενο είναι οι καταναλωτές – ιδιαίτερα οι Ευρωπαίοι που βρίσκονται στη δίνη του κυκλώνα διότι στην Ευρώπη μαίνεται ο πόλεμος Δύσης-Ρωσίας – να αντιδρούν αναλόγως.
Τις νέες καταναλωτικές τάσεις κατέγραψαν οι μάνατζερ που συμμετείχαν στο στρογγυλό τραπέζι που διοργανώνει κάθε χρόνο μετά το πέρας των καλοκαιρινών διακοπών η Ομοσπονδία Γάλλων Εργοδοτών Medef.
«Κύριο μέλημα των καταναλωτών που επιστρέφουν από τις διακοπές είναι να πληροφορηθούν για τις εκτιμήσεις των ειδικών. Κυρίως πότε προβλέπουν οι οικονομολόγοι ότι θα κορυφωθεί ο πληθωρισμός. Η ακρίβεια είναι που τους κάνει όλο και πιο φειδωλούς στις αγορές τους ή τους ωθεί να συσσωρεύουν αγαθά πρώτης ανάγκης. Ετσι, αντί για μοσχάρι αγοράζουν φθηνό χοιρινό. Προσπερνούν τα ράφια με τα ψάρια. Προσπερνούν τα ράφια με τα οργανικά προϊόντα βιολογικών καλλιεργειών» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας σουπερμάρκετ Carrefour Αλεξάντρ Μπομπάρ.
Χθες το Ινστιτούτο μελετών Insee ανακοίνωσε ότι ο πληθωρισμός στη Γαλλία υποχώρησε ελαφρώς τον Αύγουστο στο 6,5% από 6,8% που ήταν τον Ιούλιο, ενώ στην ΕΕ συνολικά ενισχύθηκε από 8,9% σε 9,1%. «Ο μάνατζερ των Carrefour και οι ανταγωνιστές των άλλων γαλλικών σουπερμάρκετ προσαρμόζονται στις νέες, πιο φειδωλές σκέψεις των πελατών τους, προχωρώντας σε εκστρατείες προσφορών και σε πάγωμα των τιμών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης» σημειώνει το Reuters.
Κυνηγοί προσφορών
Μιλώντας στους ρεπόρτερ του βρετανικού πρακτορείου έξω από ένα σουπερμάρκετ του Παρισιού μια μητέρα δύο εφήβων αποκάλυψε ότι μείωσε κατά τι την κατανάλωση κρέατος και έγινε πολύ πιο προσεκτική όταν διαλέγει φρούτα και λαχανικά. «Κυρίως έπαψα να ψωνίζω από ένα μόνο σουπερμάρκετ, κάνω έρευνα της αγοράς διότι κάθε επωνυμία έχει τις δικές της προσφορές. Επίσης, σταμάτησα να αγοράζω έτοιμα σνακ και προσπαθώ να τα ετοιμάζω μόνη μου» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πέρα από το κυνήγι των ευκαιριών, οι γάλλοι (και όχι μόνο) καταναλωτές αυξάνουν και τα οικιακά αποθέματά τους σε τρόφιμα. «Οσοι σαρώνουν τα μπουκάλια με το ηλιέλαιο και τα πακέτα με τα μακαρόνια δεν είναι παράλογοι. Υπάρχουν λογικές που στρέφουν τους καταναλωτές σε στρατηγικές επιβίωσης.
Πολλά νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα σπεύδουν να εφοδιαστούν ένα προϊόν που θεωρούν ότι, λόγω της γεωπολιτικής αναταραχής και της συνεπαγόμενης αισχροκέρδειας, θα ακριβύνει σε σύντομο χρονικό διάστημα» εξηγεί στην εφημερίδα «Le Figaro» η κοινωνική ανθρωπολόγος Φανί Παρίζ. Ε, όταν οι Βρυξέλλες συνιστούν στις κυβερνήσεις των «27» να γεμίσουν τις δεξαμενές φυσικού αερίου σε ποσοστό 80% έως την 1η Νοεμβρίου, να μη φουλάρει μια μητέρα με μακαρόνια το ντουλάπι της κουζίνας της – όταν μάλιστα τα βρει σε προσφορά;