5 Οκτ 2022

Γιατί πέφτουν έξω οι δημοσκοπήσεις: Το παράδειγμα Μπολσονάρο στη Βραζιλία

 


Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα από εκλογικές αναμετρήσεις στον κόσμο, το αποτέλεσμα των οποίων όχι μόνο δεν επιβεβαίωσε τις δημοσκοπήσεις που προηγήθηκαν, αλλά έπεσαν τραγικά έξω.

Και η περίπτωση των εκλογών..

στη Βραζιλία δεν είναι η μοναδική που επιβεβαιώνει ότι οι δημοσκοπήσεις συχνά αποτυγχάνουν να προβλέψουν σωστά το αποτέλεσμα.

Στη Βραζιλία, ο πρώτος γύρος των προεδρικών εκλογών στη Βραζιλία δεν ήταν μια σαρωτική νίκη για την αριστερά, καθώς ο ακροδεξιός πρόεδρος της χώρας Ζαΐρ Μπολσονάρο ξεπέρασε σημαντικά τις προβλέψεις.

Με καταμετρημένο σχεδόν το σύνολο των ψήφων την περασμένη Δευτέρα (3/10), ο βετεράνος αριστερός Λουίζ Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα είχε εξασφαλίσει 48,3%, ενώ ο λαϊκιστής ακροδεξιός Ζαΐρ Μπολσονάρο ήταν μόλις πέντε ποσοστιαίες μονάδες πίσω με 43,3%. Επρόκειτο δηλαδή για μία πολύ μικρότερη διαφορά από τις περισσότερες προεκλογικές εκτιμήσεις.

Οι δύο τελευταίες δημοσκοπήσεις που κυκλοφόρησαν το Σάββατο από μερικούς από τους πιο αξιόλογους δημοσκόπους της Βραζιλίας, την Ipec και την DataFolha, έδειξαν τον Λούλα σημαντικά κοντά στο να αποφύγει τον δεύτερο γύρο με 50% ή περισσότερο των ψήφων του πρώτου γύρου, εξαιρουμένων των λευκών και των άκυρων.

Και οι δύο προέβλεψαν ότι ο Λούλα θα εμφανιζόταν με διαφορά 13 ή 14% έναντι του Μπολσονάρο, ο οποίος προβλεπόταν να κερδίσει μόλις το 36% ή το 37% των ψήφων. Άλλες δημοσκοπήσεις έθεσαν επίσης τον αριστερό υποψήφιο να κινείται στο περιθώριο λάθους για την απόλυτη νίκη στον πρώτο γύρο.

Τι πήγε στραβά λοιπόν; Την απάντηση στο ερώτημα και την ανάλυση των λόγων που οι δημοσκοπήσεις πέφτουν έξω δίνει ο Guardian.

Στην πραγματικότητα λίγες έρευνες απείχαν περισσότερο από δύο μονάδες στην προβολή του ποσοστού του Λούλα. Αλλά πολλοί ήταν πολύ μακριά με τον Μπολσονάρο. Γιατί τόσοι πολλοί δημοσκόποι απέτυχαν να συλλάβουν το επίπεδο της υποστήριξης του ακροδεξιού προέδρου;

Οι πολιτικές δημοσκοπήσεις είναι, ως γνωστόν, μια αβέβαιη υπόθεση. Οι αξιοσημείωτες πρόσφατες αποτυχίες περιλαμβάνουν τις βουλευτικές εκλογές του 2015 στη Βρετανία, όταν σχεδόν το 50% όλων των δημοσκοπήσεων της εκστρατείας των έξι εβδομάδων έδειξαν ότι οι Εργατικοί προηγούνται, αλλά οι Συντηρητικοί κέρδισαν με 7 μονάδες.

Το επόμενο έτος, ενώ οι μισές από όλες τις δημοσκοπήσεις της εκστρατείας για το Brexit έβλεπαν την πλειοψηφία να τάσσεται υπέρ της αποχώρησης, κανένα από τα επτά μέλη του Βρετανικού Συμβουλίου Δημοσκοπήσεων δεν προέβλεψε σωστά το τελικό αποτέλεσμα (αν και αρκετές ήταν εντός του περιθωρίου λάθους). Το Remain ήταν σταθερά υπερεκτιμημένο.

Οι επιτυχίες των δημοσκόπων

Επίσης το 2016, οι αμερικανοί δημοσκόποι ήταν πολύ εντός των περιθωρίων λάθους τους – αλλά απέτυχαν να προβλέψουν με ακρίβεια τις ψήφους των αμφίρροπων πολιτειών που θα κατέληγαν να ωθήσουν τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Υπήρξαν επίσης αξιοσημείωτες επιτυχίες. Το 2017, γάλλοι δημοσκόποι προέβλεψαν ότι οι τέσσερις πρώτοι υποψήφιοι στον πρώτο γύρο των προεδρικών εκλογών θα συγκέντρωναν 24%, 22%, 20% και 19%. Αποδείχθηκαν ακριβείς σε λιγότερο από μία ποσοστιαία μονάδα, για το καθένα.

Και πιο πρόσφατα, οι δημοσκόποι της Ιταλίας σημείωσαν αξιοσημείωτη απόδοση, υποτιμώντας το τελικό σκορ 26% της νίκης της Giorgia Meloni, λίγο περισσότερο –κατά μέσο όρο– από μία ποσοστιαία μονάδα.

Πού γίνονται τα λάθη στις δημοσκοπήσεις

Είναι οι αποτυχίες, ωστόσο, που θυμάται ο κόσμος. Οι δημοσκόποι εργάζονται χρησιμοποιώντας δείγματα ψηφοφόρων των οποίων οι ακατέργαστες απαντήσεις σταθμίζονται για να γίνουν όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικές. Επομένως, τυχόν σφάλματα τείνουν να βρίσκονται στη μέθοδο επιλογής δείγματος ή στις στατιστικές προσαρμογές που εφαρμόστηκαν στη συνέχεια ή και στα δύο.

«Περιστασιακά υπάρχει ένας συγκεκριμένος λόγος, όπως μια πολύ χαμηλή συμμετοχή ή μια πολύ καθυστερημένη μεταστροφή», δήλωσε ο Άντονι Γουέλς, επικεφαλής ευρωπαϊκής πολιτικής και κοινωνικής έρευνας στη δημοσκοπική εταιρεία YouGov. «Σχεδόν πάντα, ωστόσο, αν υπάρχει ένα μεγάλο σφάλμα, αυτό έχει να κάνει με το δείγμα».

Συνήθως, είπε ο Wells, αυτό ισοδυναμεί με «μη έλεγχο των δημογραφικών στοιχείων που έχουν καταστεί σημαντικά για αυτές τις εκλογές». Όλα τα δείγματα «περιέχουν κάποια λοξότητα», είπε. Τα πιο προφανή – ηλικία, φύλο, κοινωνική τάξη – ελέγχονται τακτικά.

«Τα προβλήματα προκύπτουν όταν το δείγμα είναι λοξό με τρόπο που δεν περιμέναμε και δεν έχουμε προσαρμοστεί», είπε. Στο δημοψήφισμα για το Brexit, για παράδειγμα, οι βρετανοί δημοσκόποι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι έκαναν λάθος σε μεγάλο βαθμό επειδή απέτυχαν να σταθμίσουν επαρκώς την εκπαίδευση.

Οι αμερικανοί δημοσκόποι κατέληξαν ουσιαστικά στο ίδιο συμπέρασμα με τις εκλογές του 2016, συνειδητοποιώντας ότι οι ψηφοφόροι χωρίς πτυχία κολεγίου -που κατέληξαν να συμμετάσχουν υπέρ του Τραμπ σε τεράστιους αριθμούς- είχαν υποεκπροσωπηθεί ιδιαίτερα στις δημοσκοπήσεις.

Στις εκλογές της Βραζιλίας, ο Andrei Roman της εταιρείας δημοσκοπήσεων AtlasIntel είπε στο Bloomberg, ότι πολλά δείγματα υπερεκπροσωπούσαν τους φτωχούς ψηφοφόρους, οι οποίοι γενικά υποστηρίζουν τον Λούλα. Εν μέρει, αυτό συνέβη επειδή η Βραζιλία δεν έχει πραγματοποιήσει απογραφή από το 2010.

Επιπλέον, ενώ οι εταιρείες δημοσκοπήσεων προσαρμόζονται σε «ντροπαλούς» ακροδεξιούς υποστηρικτές που δεν θέλουν να πουν την αλήθεια για τις προθέσεις ψήφου τους, πολλοί ψηφοφόροι του Μπολσονάρο, όπως πολλοί ψηφοφόροι Τραμπ, μπορεί απλώς να αρνήθηκαν να απαντήσουν, βλέποντας τις δημοσκοπήσεις ως μέρος ενός «κατεστημένου ψευδών ειδήσεων» και αφήνοντας τους δημοσκόπους να μην μπορούν να προσεγγίσουν ένα μεγάλο μέρος του εκλογικού σώματος.

Τελικά, τονίζουν οι δημοσκόποι, οι δημοσκοπήσεις παραμένουν τόσο τέχνη όσο και επιστήμη, απαιτώντας αυστηρές κρίσεις όχι μόνο για το πώς ανταποκρίνονται διαφορετικά είδη ανθρώπων στις δημοσκοπήσεις, αλλά και για το πώς θα καταλήξουν να ψηφίσουν. «Τρέχουμε συνεχώς για να προλάβουμε», είπε ο Γουέλς. «Κάθε εκλογική διαδικασία θα είναι κάτι διαφορετικό».