Οι ελληνικές Αρχές αναφέρουν, σύμφωνα με το Bloomberg, ότι τα περιθώρια παρέμβασής τους είναι περιορισμένα, επειδή η δραστηριότητα συμβαίνει εκτός ορίου, σε απόσταση έξι μιλίων από τα χωρικά ύδατα της χώρας.
Το κόλπο των traders
Οι traders πετρελαίου και οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν βρει πολλούς τρόπους για να εξασφαλίσουν απρόσκοπτα τη ροή του ρωσικού πετρελαίου, με το παράδειγμα της Καλαμάτας να είναι το πιο πρόσφατο.
Και δεν είναι μόνο η περίπτωση της Ελλάδας, με το Bloomberg να αναφέρει ότι παρόμοια δραστηριότητα υπήρξε κοντά στη Θέουτα, μία αυτόνομη κοινότητα στη βόρεια ακτή της Αφρικής, που ανήκει στην Ισπανία.
Οι εναλλαγές φορτίου στη θάλασσα, δηλαδή η μεταφορά από πλοίο σε πλοίο, απαιτεί πολλές βασικές υπηρεσίες προκειμένου να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια. Οι εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπεται να παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες μόνο εάν το φορτίο επί του πλοίου αγοράζεται με ανώτατο όριο τιμής της Ομάδας των Επτά ή κάτω από αυτό. Η κυβέρνηση δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη να σχολιάσει τους ελέγχους που έχει κάνει.
Ο επικεφαλής εμπορίου της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις είπε ότι το μπλοκ θα παρακολουθεί την εφαρμογή των κυρώσεων και θα συνεργαστεί με χώρες όπου παρατηρούνται ασυνήθιστα εμπορικά πρότυπα.
«Για να είναι αποτελεσματικές οι κυρώσεις, ένα πράγμα είναι φυσικά να λαμβάνουμε ισχυρές πολιτικές αποφάσεις, αλλά ένα άλλο είναι να παρακολουθούμε την εφαρμογή των κυρώσεων, ώστε να εφαρμόζονται αποτελεσματικά», είπε σε μια ευρεία απάντηση σε ερώτηση σχετικά με τη δραστηριότητα κοντά στην Ελλάδα. Δεν κατονόμασε τη χώρα στην απάντησή του.
Με προορισμό την Ασία
Μόλις αντικατασταθούν τα φορτία, τα δεξαμενόπλοια στη συνέχεια θα μεταφέρουν το πετρέλαιο χιλιάδες μίλια μακριά σε αγοραστές στην Ασία.
Η Ελλάδα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο πετρελαιοφόρων στον κόσμο και όταν η ΕΕ διαπραγματευόταν ένα ανώτατο όριο στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου, η χώρα ήταν μεταξύ εκείνων που πίεζαν για υψηλότερα όρια. Η χώρα ήταν επίσης μεταξύ εκείνων που πίεζαν για μικρότερους περιορισμούς στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου όταν συζητούνταν τα σχετικά μέτρα.
Πολλά από τα εμπλεκόμενα πλοία είναι παλιά και το ασφαλιστικό τους καθεστώς είναι ασαφές. Η μέση ηλικία των δεξαμενόπλοιων που συμμετέχουν στις μεταφορές πετρελαίου από την Ελλάδα είναι τα 18 έτη. Το παλαιότερο εμπλεκόμενο κατασκευάστηκε το 1997. Αυτό συγκρίνεται με έναν ευρύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων του οποίου η μέση ηλικία είναι περίπου 12 χρόνια για το μέγεθος του σκάφους που χρησιμοποιείται πιο συχνά για τη μεταφορά ρωσικού αργού.
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο δεν θεωρούνται επικίνδυνες, αλλά περιλαμβάνουν δύο πλοία που επιπλέουν στη θάλασσα και αντλούν ένα δυνητικά ρυπογόνο φορτίο από το ένα στο άλλο.
Η περίπτωση της Ισπανίας
Νωρίτερα αυτό το έτος, αφού αποκαλύφθηκε ότι η δραστηριότητα από πλοίο σε πλοίο συνέβαινε κοντά στη Θέουτα, οι ισπανικές αρχές έστειλαν επιστολή σε τοπικές ναυτιλιακές εταιρείες υπενθυμίζοντας τους την απαγόρευση παροχής φτερών για STS, εάν αυτό αφορούσε ρωσικό πετρέλαιο ή την υποψία ρωσικής πετρέλαιο, ακόμη και σε διεθνή ύδατα. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κάλεσε την κυβέρνηση να σταματήσει τη δραστηριότητα.
Οι κανόνες της ΕΕ ορίζουν ότι οι εταιρείες πρέπει να πραγματοποιούν τη δέουσα επιμέλεια, καθώς και να ελέγχουν και να συλλέγουν τις βεβαιώσεις που αποδεικνύουν ότι τα φορτία πετρελαίου αγοράζονται κάτω από το ανώτατο όριο τιμών. Οι αρχές θα πρέπει επίσης να διενεργούν ελέγχους και ελέγχους στις εταιρείες.