28 Φεβ 2023

Ο μετροπόντικας κάθεται, το Δημόσιο πληρώνει...


 Η κυβέρνηση δεν χάνει ευκαιρία να διαφημίζει την πρόοδο των εργασιών για τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, αλλά από την άλλη ετοιμάζεται να πληρώσει τουλάχιστον 500.000 ευρώ για να μένει ο ένας από τους δύο μετροπόντικες αποθηκευμένος στη Γερμανία μέχρι το ερχόμενο... καλοκαίρι ● Αιτία, οι συνεχείς καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου, καθώς βάσει της σύμβασης το μηχάνημα θα έπρεπε να είχε μεταφερθεί στην Ελλάδα τον... Οκτώβριο του 2022.

Από τη μια διαφημίζουν σε κάθε ευκαιρία την πρόοδο των εργασιών για τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα (Αλσος Βεΐκου-Γουδή) και το πόσο «έξυπνα» θα σκάψουν το υπέδαφος της Αττικής και από την άλλη ετοιμάζονται να πληρώσουν τουλάχιστον 500.000 ευρώ για να μένει ο ένας από τους δυο μετροπόντικες αποθηκευμένος στη Γερμανία μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι.

Η «Εφ.Συν.» έχει δημοσιεύσει επανειλημμένως ρεπορτάζ για τις καθυστερήσεις στο κατασκευαστικό έργο της Γραμμής 4 από την Αττικό Μετρό, χωρίς ουδέποτε να διαψευστεί. Σύμφωνα με τη σύμβαση που υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021, οι εργασίες διάνοιξης των σηράγγων έπρεπε να ξεκινήσουν μετά το καλοκαίρι του 2022 και από τα δύο άκρα της γραμμής. Στο Αλσος Βεΐκου θα έπρεπε να έχει τοποθετηθεί και να σκάβει το μηχάνημα ολομέτωπης κοπής ΤΒΜ-1 και από την άλλη πλευρά το ΤΒΜ-2.

Αυτή τη στιγμή και με καθυστέρηση αρκετών μηνών γίνεται η τοποθέτηση του ΤΒΜ-2 από το Φρέαρ Κατεχάκη και οι εργασίες διαφημίζονται σε κάθε ευκαιρία με διθυραμβικά ρεπορτάζ και βίντεο από τον υφυπουργό Υποδομών Γ. Καραγιάννη αυτοπροσώπως. Συνήθως, στα ρεπορτάζ αυτά υπάρχει και μια φευγαλέα αναφορά στον άλλο μετροπόντικα που θα κάνει την εμφάνισή του «σε λίγους μήνες»...

Σύμφωνα όμως με ασφαλείς πληροφορίες, αυτή η καθυστέρηση θα έχει κόστος ακόμη και για την απλή παραμονή και αποθήκευσή του ΤΒΜ-1 στο εργοστάσιο Herrenknecht όπου κατασκευάστηκε, πολύ κοντά στα γαλλογερμανικά σύνορα. Οπως είχαμε γράψει προ 5 μηνών («Καθυστερήσεις με το καλημέρα για τους μετροπόντικες»-1/10/2022), το μηχάνημα αυτό είχε συναρμολογηθεί και δοκιμαστεί με επιτυχία στο γερμανικό εργοστάσιο τον Αύγουστο του 2022. Βάσει της σύμβασης θα έπρεπε να είχε αποσυναρμολογηθεί, μεταφερθεί στην Ελλάδα και επανασυναρμολογηθεί ώς τον Οκτώβριο του 2022. Ομως, τον Οκτώβριο εκείνον, μόλις που ξεκινούσαν οι εργασίες διάνοιξης στο Φρέαρ Βεΐκου, λόγω σοβαρών αστοχιών σε επίπεδο σχεδιασμού για τις οποίες οι διάφοροι εμπλεκόμενοι πετούσαν ο ένας στον άλλον τις ευθύνες. Ετσι, το ταξίδι του μετροπόντικα αναβλήθηκε επ’ αόριστον.

Προφανώς, οι Γερμανοί κατασκευαστές δεν θα μπορούσαν να αφήσουν τον μετροπόντικα να στέκεται και να αγναντεύει τα νερά του Ρήνου μέχρι να δηλώσει έτοιμη η ελληνική κυβέρνηση για τη μεταφορά του. Τον αποσυναρμολόγησαν, τον αποθήκευσαν και τώρα στέλνουν τον λογαριασμό στην «Αττικό Μετρό» και φυσικά στους Ελληνες φορολογούμενους. Εννοείται ότι προηγουμένως είχαν εξασφαλίσει από τον κρατικό φορέα μια εντολή για «μακράς διάρκειας αποθήκευση και συντήρηση» τουλάχιστον για έξι μήνες με δυνατότητα επέκτασης.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το πρόσθετο κόστος για την αποθήκευση και την καθυστερημένη μεταφορά ξεπερνά τις 500.000 ευρώ και το ποσόν αυτό θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο εάν δεν επιτευχθεί τελικώς η έλευσή του στην Ελλάδα ώς τον Ιούλιο του 2023.

Σε άλλο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» τον Δεκέμβριο του 2022 («Το κοντέρ γράφει ήδη έναν χρόνο παράταση»-10/12/2022) δημοσιεύαμε ότι οι παρατάσεις που ζητούσε η κατασκευάστρια κοινοπραξία (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM) φτάνουν ήδη τις 327 μέρες και το μεγαλύτερο πρόβλημα που γεννά την καθυστέρηση αφορά ακριβώς το Φρέαρ Βεΐκου από το οποίο θα μπει το ΤΒΜ-1. Οι εργασίες κατασκευής του φρέατος θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2022, αλλά όλα έδειχναν τότε ότι θα ξεκινούσαν τελικά τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου, μεταθέτοντας το όλο έργο κατά σχεδόν έναν χρόνο. Με βάση εκείνο το αίτημα, οι εργασίες διάνοιξης από την πλευρά του Αλσους Βεΐκου έπαιρναν μετάθεση για τον Δεκέμβριο του 2023, παρά τα ρεπορτάζ που λένε ότι ο άλλος μετροπόντικας θα εμφανιστεί «σε λίγους μήνες».

Υπενθυμίζεται ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου της Γραμμής 4 του Μετρό ξεπερνά το 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Με δεδομένη τη σοβαρή καθυστέρηση στο Αλσος Βεΐκου, το πραγματικό μέρος του κατασκευαστικού έργου που έχει εκτελεστεί έως τώρα περιορίζεται κάτω του 2%. Ομως, η κατασκευάστρια κοινοπραξία έχει εξασφαλίσει εισπράξεις και προκαταβολές που ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Μέρος αυτών είναι και το... πανωπροίκι - «πριμ έγκαιρης παράδοσης», ύψους σχεδόν 60 εκατομμυρίων ευρώ, που εξασφάλισε με τη δήλωσή της ότι δεν θα κάνει χρήση της εξάμηνης παράτασης λόγω ενεργειακής κρίσης η οποία προβλέφθηκε με νυχτερινή τροπολογία της κυβέρνησης στον νόμο 4938, τον Ιούνιο του 2022.

Άρης Χατζηγεωργίου

https://www.efsyn.gr/