Με σοβαρότατες ελλείψεις προσωπικού, εξαντλητικές υπερωρίες και τεχνολογικά συστήματα παρωχημένης τεχνολογίας λειτουργούν και οι «σταθμάρχες του αέρα». Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, αεροελεγκτές και.. τηλεπικοινωνιακοί υπάλληλοι που είναι αρμόδιοι για την κυκλοφορία των αεροσκαφών σε μεγάλα και μικρά αεροδρόμια εργάζονται σε κλίμα φόβου, βλέποντας το βάρος των ευθυνών που επωμίζεται ο σταθμάρχης της Λάρισας...
Με αφορμή το δυστύχημα, τόσο η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΕΚ) όσο και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιακών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) προχώρησαν σε κινήσεις για να δηλώσουν την αγωνία τους και να ζητήσουν από την κυβέρνηση συγκεκριμένα μέτρα. Ομως, μεμονωμένοι υπάλληλοι της ΥΠΑ που βρίσκονται σε τέτοιες θέσεις μεγάλης ευθύνης επικοινωνούν με την «Εφ.Συν.» και εκφράζουν την ανησυχία τους που δεν ξεπληρώνεται με κανένα μπόνους. Μάλιστα, οι τηλεπικοινωνιακοί της ΥΠΑ έστειλαν επιστολή στον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γ. Γεραπετρίτη και προειδοποιούν για ένα «δύσκολο καλοκαίρι». Μεταξύ άλλων οι τηλεπικοινωνιακοί:
■ Κοινοποιούν στον νέο υπουργό τις ανακοινώσεις του Δ.Σ. του συλλόγου τα τελευταία 2 χρόνια, μέσω των οποίων είχαν θέσει τα σοβαρά προβλήματα στον παραιτηθέντα Κώστα Καραμανλή. «Δύο χρόνια προσπαθούμε να πείσουμε την πρώην πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι οι ελλείψεις σε προσωπικό και σε υποδομές ενίοτε μπορούν να αποβούν μοιραίες», όπως αναφέρουν.
■ Του θυμίζουν τα αλλεπάλληλα περιστατικά που έχουμε δημοσιεύσει στο παρελθόν, στη διάρκεια των οποίων πολλά μικρά αεροδρόμια (Σύρου, Νάξου, Ικαρίας, Μήλου, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κοζάνης) έκλειναν παντελώς λόγω ασθένειας του μοναδικού υπαλλήλου παροχής πληροφοριών πτήσης (AFISO σε πύργο ελέγχου αεροδρομίου).
■ Σημειώνουν ότι οι υπάλληλοι αυτοί, που λειτουργούν χωρίς ραντάρ, «εργάζονται χωρίς ρεπό, σε επιφυλακή για ενεργοποιήσεις λόγω μεταφοράς ασθενών όλο το 24ωρο». Αναφέρονται επίσης «στα άδεια από προσωπικό τμήματα τηλεπικοινωνιών (τα οποία συνεπικουρούν το έργο του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας), υπεύθυνα για την αποστολή σχεδίων πτήσης, μηνυμάτων αεροναυτιλίας, notams, απαραίτητων για την ασφάλεια των πτήσεων και των επιβαινόντων».
■ Οπως αναφέρουν όμως, όλα τα παραπάνω γνωστά δεδομένα δεν στάθηκαν ικανά να πείσουν την απελθούσα ηγεσία του υπουργείου. «Καμία ενέργεια δεν έχει γίνει για κάλυψη με μετατάξεις και διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ. Εκκρεμούν για περισσότερα από 5 έτη 21 αιτήσεις υποψηφίων με τα απαραίτητα προσόντα, έχουν ολοκληρωθεί μόνο 4 και αδικαιολόγητα δεν ολοκληρώνονται άλλες 5».
«Οι AFISO υπάλληλοι εργάζονται σε εξαντλητικά ωράρια χωρίς ρεπό και άδειες κατά παράβαση όλων των εθνικών, κοινοτικών και διεθνών κανονισμών αεροναυτιλίας. Το φετινό καλοκαίρι αναμένεται εξαιρετικά δύσκολο έως επικίνδυνο για τη λειτουργία των αεροδρομίων αλλά και την ασφάλεια των πτήσεων και των επιβαινόντων. Εμείς θα συνεχίσουμε τον αγώνα για αναβάθμιση των υποδομών στα περιφερειακά-ακριτικά αεροδρόμια, την πρόσληψη ικανού αριθμού τηλεπικοινωνιακών/AFISO υπαλλήλων για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων, αλλά και την αποκατάσταση των οικονομικών αδικιών εις βάρος του κλάδου μας», καταλήγει η ανακοίνωσή τους.
Τις «σημαντικές ελλείψεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και προσωπικό που ταλανίζουν την εναέρια κυκλοφορία διαχρονικά» ανέδειξε και η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) με αφορμή το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη. Οι αεροελεγκτές επωμίζονται τα μεγαλύτερα βάρη στη ρύθμιση της εναέριας κυκλοφορίας καθώς εκείνοι εποπτεύουν κάθε ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια σε επίπεδο προσέγγισης αλλά και συνολικά τον εναέριο χώρο της Ελλάδας μέσω του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘ).
Στη δική της λακωνική ανακοίνωση η ΕΕΕΚΕ επισημαίνει πως για «μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι οι ελλείψεις σε προσωπικό και σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, σε οποιονδήποτε φορέα και ειδικότερα στον χώρο των μεταφορών, μπορούν να αποβούν καταστροφικές». «Εχοντας πλήρη επίγνωση των παραπάνω και με αίσθημα ευθύνης για τη διατήρηση σε υψηλό επίπεδο της ασφάλειας, έχουμε επισημάνει πολλές φορές, σε όλους τους αρμόδιους, τις σημαντικές ελλείψεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και προσωπικό που ταλανίζουν την εναέρια κυκλοφορία διαχρονικά. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για να υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό οι απαραίτητες αναβαθμίσεις των κρίσιμων συστημάτων και η πρόσληψη ικανού αριθμού ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας για την αντιμετώπιση της διαρκώς αυξανόμενης αεροπορικής κίνησης», καταλήγει.
Η εναέρια κυκλοφορία έχει κάποιες αναλογίες με εκείνη των σιδηροδρόμων, αλλά και σημαντικές διαφορές. Τα αεροπλάνα κινούνται σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον που επιβάλλει την τήρηση συγκεκριμένων κανόνων. Τα αεροπορικά ατυχήματα που έχουν συμβεί έχουν οδηγήσει στη λήψη αυστηρών μέτρων καθώς μετά από κάθε συμβάν γίνεται αυστηρή διερεύνηση των αιτίων και επιβάλλονται μέτρα για την αποκατάσταση των ελλείψεων σε υποδομές, προσωπικό και διαδικασίες. Πρόκειται για μια διαδικασία που εμφανίζει σημαντικές ελλείψεις στη διερεύνηση των σιδηροδρομικών συμβάντων στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με προηγμένα τεχνολογικά συστήματα που μπορούν από μόνα τους να αποτρέψουν μια σύγκρουση.
Οπως μεταφέρουν στην «Εφ.Συν.» αεροελεγκτές, ο ρόλος τους αντιστοιχεί στους σταθμάρχες στα τρένα, καθώς οι εντολές τους ακολουθούνται ρητά από τους πιλότους, παρότι φυσικά εκείνοι διατηρούν το δικαίωμα να μην υπακούσουν εάν κρίνουν ότι ο καιρός και οι δυνατότητες του αεροσκάφους δεν το επιτρέπουν. Αναφέρουν επίσης, μεταξύ άλλων:
● Οτι οι ελλείψεις προσωπικού είναι τεράστιες στις περισσότερες μονάδες. Ενδεικτικά, το ΚΕΠΑΘ έχει λιγότερους από 160 ενεργούς ελεγκτές όταν χρειάζεται 280.
● Οι βάρδιες στην προσέγγιση της Αθήνας αποτελούνται από 8 άτομα, όταν παλαιότερα υπήρχαν έως και 14 με λιγότερη κυκλοφορία.
● Αεροδρόμια της περιφέρειας όπως στη Σάμο, την Κεφαλονιά και τη Σκιάθο δουλεύουν με αποσπάσεις και με ένα άτομο στη βάρδια. Ενώ σε άλλα αεροδρόμια, όπως εκείνο της Σαντορίνης, η κίνηση αυξάνεται συνεχώς χωρίς να προστίθεται προσωπικό, το οποίο το καλοκαίρι του 2018 χρειάστηκε να δουλέψει επί 40 μέρες συνεχόμενα 10ωρα χωρίς ρεπό.
● Διαγωνισμός για προσλήψεις έγινε τελευταία φορά το 2015 μέσω ΑΣΕΠ. Σε σύνολο 2.000 υποψηφίων, οι 480 πέρασαν τη βάση επιτυχίας αλλά από αυτούς διορίστηκαν στα χρόνια που πέρασαν συνολικά 70 άτομα και τώρα αναμένονται άλλα 35. Στο ίδιο διάστημα, κατέθεσαν ειδικότητα αποχωρώντας 50 αεροελεγκτές.
● Συστήματα ραντάρ έχουν λίγα μεγάλα αεροδρόμια (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Ηράκλειο, Κέρκυρα) και το ΚΕΠΑΘ, ενώ όλα τα υπόλοιπα δουλεύουν «με χαρτί και στιλό» και τις αναφορές των πιλότων για τη θέση τους κάθε φορά.
● Τα συστήματα παρακολούθησης της πορείας των αεροσκαφών και επικοινωνίας με τους πιλότους είναι σχεδόν 25ετίας, όταν ο μέσος όρος ετών αντικατάστασης στην Ευρώπη είναι η δεκαετία.
Τώρα επιδιώκεται νέα σύμβαση για την επικοινωνία που αφορά την Αθήνα.
«Είμαστε διαρκώς αγκαλιά με τον εισαγγελέα», μονολογούν αεροελεγκτές στην επικοινωνία τους με την «Εφ.Συν.». Το βάρος της ευθύνης που αναγκάζονται να επωμιστούν ισοσταθμίζεται από πρόσθετη αμοιβή που δίνει η ΥΠΑ. Η αμοιβή αυτή δίνεται όμως με βάση τα τέλη που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το πρόβλημα είναι ότι επειδή δεν γίνονται προσλήψεις προσωπικού και προμήθειες νέων συστημάτων, το κόστος των τελών αυτών μειώνεται συνεχώς. Δηλαδή η Ελλάδα γίνεται φτηνότερη χώρα για την κυκλοφορία αεροσκαφών επειδή η κυβέρνηση δεν επενδύει.
Ανησυχητικό είναι και το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι αεροελεγκτές δηλώνουν ότι δεν θέλουν να συμμετάσχουν στο καλοκαιρινό πρόγραμμα αυξημένης εργασίας. Υπολογίζεται ότι περίπου το 30% φέτος αρνείται να εργαστεί υπερωριακά. Και αυτό παρά το γεγονός ότι αυτή η υπερωριακή εργασία οδηγεί σε πολύ υψηλές πρόσθετες αμοιβές, που φτάνουν σε κάποιες περιπτώσεις τα 10.000 ευρώ ανά σεζόν.
efsyn.gr