16 Μαΐ 2023

Κύκλωμα παράνομων πτυχίων στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης


 Καταγγελίες για καρτέλ καθηγητών της Κτηνιατρικής Σχολής, που χορηγεί πτυχία σε φοιτητές, ενώ χρωστούν μαθήματα - Σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών, ποινική έρευνα ξεκίνησε από τον Νοέμβριο του 2022

Στον εισαγγελέα βρίσκεται μεγάλη έρευνα της υπηρεσίας

Εσωτερικών Υποθέσεων Β. Ελλάδας, μετά τις καταγγελίες για «καρτέλ» καθηγητών της Κτηνιατρικής Σχολής του ΑΠΘ που χορηγεί πτυχία σε φοιτητές ενώ χρωστούν μαθήματα.

Μάλιστα τον περασμένο Ιανουάριο αστυνομικοί έκαναν έφοδο και "σήκωσαν" εκατοντάδες αρχεία από τη γραμματεία της σχολής. Αυτό αποκαλύπτει με σημερινό της δημοσίευμα η  «Εφημερίδα  των Συντακτών» 

Η υπόθεση ερευνάται ποινικά από τον Σεπτέμβριο του 2022, υπό άκρα μυστικότητα, ωστόσο είχε προηγηθεί λίαν αποκαλυπτική αλληλογραφία με το Υπουργείο Παιδείας, υπόψιν της κ. Κεραμέως, από το καλοκαίρι του 2021.

Αναλυτικά

Στον εισαγγελέα μεγάλη έρευνα της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων Βορείου Ελλάδος για καρτέλ καθηγητών και «μαγειρέματα» με τα πτυχία, ενώ αστυνομικοί έκαναν έφοδο τον περασμένο Γενάρη και «σήκωσαν» εκατοντάδες αρχεία από τη γραμματεία. Ποιος ο ρόλος του τέως πρύτανη και νυν υποψηφίου στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας της Ν.Δ., Νίκου Παπαϊωάννου;

Η υπόθεση ερευνάται ποινικά από τον περασμένο Σεπτέμβρη υπό άκρα μυστικότητα, ωστόσο είχε προηγηθεί λίαν αποκαλυπτική αλληλογραφία με το υπουργείο Παιδείας, υπόψη της κ. Κεραμέως, από το καλοκαίρι του 2021. Οπως φαίνεται, το υπουργείο, αντί να εξετάσει επισταμένως τις καταγγελίες, απάντησε με καθυστέρηση... ολίγων μηνών (αρ.πρωτ. Ζ1/121774 της 28/9/2021), παραθέτοντας απλώς τι προβλέπει ο εσωτερικός κανονισμός του ΑΠΘ!

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ποινική έρευνα ξεκίνησε από την καταγγελία ενός φοιτητή, σήμερα απόφοιτου, της Κτηνιατρικής του ΑΠΘ, που διαπίστωσε αρχικά ότι στη σχολή του συμβαίνουν πολύ περίεργα πράγματα! Πέρα από τις φήμες που κυκλοφορούσαν στα πηγαδάκια των φοιτητών για το πώς παίρνει κανείς πτυχίο στη σχολή, μια φωτογραφία αποφοίτησης ήταν το πρώτο στοιχείο που οδήγησε τον καταγγέλλοντα στις Εσωτερικές Υποθέσεις. Σε αυτήν εμφανίζεται ένας φοιτητής, Σεπτέμβρη του 2019, να παίρνει το πτυχίο του στην τελετή αποφοίτησης, ενώ σχεδόν όλη η σχολή ήξερε ότι χρωστάει μαθήματα! Κατόπιν αυτού κάποιοι φοιτητές πηγαίνουν στους καθηγητές συγκεκριμένων μαθημάτων που θεωρούνται «δύσκολα» και δημιουργούν θέμα. Τον Ιούλιο του 2020 άλλοι φοιτητές, που είδαν ότι πήραν πτυχίο εκείνοι οι οποίοι διαμαρτυρήθηκαν, κάνουν μια σχετική ανάρτηση σε φοιτητική ιστοσελίδα υπαινισσόμενοι «σκάνδαλο»! Η ανάρτηση αυτή, παρότι στη συνέχεια κατέβηκε, βρίσκεται σε φυσική μορφή στα χέρια της αστυνομίας.

Εν πάση περιπτώσει, τότε είναι που γίνεται ευρέως γνωστό στη σχολή ότι «κάτι τρέχει» με τα χρωστούμενα μαθήματα και την απονομή πτυχίων. Εκτοτε, σύμφωνα με την καταγγελία, ένα «κύκλωμα καθηγητών» αναγκάζει τους φοιτητές σε κάποιου είδους συμφωνία, χορηγώντας τους πτυχίο αλλά αφήνοντάς τους να χρωστούν ένα μάθημα, συνήθως προφορικό, όπου λόγω της μεθόδου εξέτασης μπορούν να ελέγξουν τη βαθμολογία και φυσικά το αποτέλεσμα. Η μέθοδός τους, όπως καταγγέλλεται, είναι να ομαδοποιούν τους εξεταζόμενους σε τριάδες, βάζοντας κάποιον που χρωστάει το μάθημα μαζί με άλλους που... είχαν πάρει πτυχίο, χωρίς να τηρούν την αλφαβητική σειρά εξεταζομένων. Οι πτυχιούχοι συνήθως δεν εμφανίζονταν στο μάθημα να εξεταστούν κι έτσι ο φοιτητής που χρωστούσε ήταν μόνος στην εξέταση, στο έλεός τους αν θα κοπεί, ανεξαρτήτως τι θα έλεγε, αφού επρόκειτο περί προφορικής εξέτασης. Χαρακτηριστική εμφανίζεται η περίπτωση φοιτήτριας που πήρε πτυχίο το 2017 και κλήθηκε να εξεταστεί σε χρωστούμενο μάθημα το 2021! Μ’ αυτά και μ’ εκείνα, το υπουργείο αναγκάστηκε το 2022 να βγάλει ΦΕΚ με σαφή οδηγία οι φοιτητές να μην εξετάζονται μόνοι τους στα προφορικά…

Ολα αυτά και άλλα πολλά έχουν μπει στο μικροσκόπιο των Εσωτερικών Υποθέσεων καιρό τώρα. Η υπόθεση έχει πάει κι έχει επιστρέψει στα χέρια τους με συγκεκριμένες παραγγελίες από τον εισαγγελέα τουλάχιστον τρεις φορές. Υπό αυτές τις συνθήκες, τον περασμένο Γενάρη, κλιμάκιο των Εσωτερικών Υποθέσεων έκανε έφοδο στην Κτηνιατρική Σχολή, στα γραφεία και στη γραμματεία και τα ’κανε «φύλλο και φτερό». Πήρε έγγραφα, λίστες εξεταζομένων, λίστες πτυχιούχων κι ένα σωρό άλλα έγγραφα. Σήκωσαν μάλιστα και ηλεκτρονικά αρχεία από τους υπολογιστές της σχολής προκειμένου να ελέγξουν τις πληροφορίες τους. Ωστόσο, ήδη τους είχε επιδοθεί υλικό, στοιχεία και ανάλογα έγγραφα στο πλαίσιο των καταγγελιών που τους έγιναν.

Το εύλογο ερώτημα βέβαια είναι, γιατί συνέβαιναν τέτοια πράγματα στην Κτηνιατρική Σχολή; Η απάντηση εκπλήσσει: «Μα, για να ελέγχουν την αγορά εργασίας και τη σχολή! Είναι καρτέλ. Με αυτόν τον τρόπο έχουν στον έλεγχό τους φοιτητές και φοιτήτριες, τους αποτρέπουν να ανοίξουν κτηνιατρεία στη Θεσσαλονίκη, τους στέλνουν να εργαστούν βοηθοί σε κτηνιατρεία συγγενών τους και βέβαια τους εκμεταλλεύονται στην κλινική της σχολής, τα έσοδα της οποίας διαχειρίζονται οι ίδιοι…», υποστηρίζει πηγή της «Εφ.Συν.» που γνωρίζει την ομολογουμένως περίεργη αυτή υπόθεση.

Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας σε καταγγελία φοιτητή της Κτηνιατρικής του ΑΠΘ

Η υπόθεση φαίνεται πως δεν είναι άγνωστη ούτε στον πρόσφατα παραιτηθέντα πρύτανη του ΑΠΘ, καθηγητή Νίκο Παπαϊωάννου, που κοσμεί το ψηφοδέλτιο Επικρατείας της Ν.Δ. με την υποψηφιότητά του στην 9η θέση. Βλέπετε, ο κ. Παπαϊωάννου διετέλεσε πρόεδρος της Κτηνιατρικής από το 2017 ώς το 2019, ενώ ως πρύτανης φέρεται να έγινε κοινωνός των καταγγελιών διαμέσου γνωστού ποινικολόγου των Αθηνών που εκπροσωπεί τον θιγόμενο φοιτητή - σήμερα πτυχιούχο.

Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με τον κ. Παπαϊωάννου, όπως και με τον πρόεδρο της Κτηνιατρικής, καθηγητή Πασχάλη Φορτομάρη.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαϊωάννου, πρόκειται για μια καταγγελία που είχε κάνει ένας φοιτητής, ο οποίος κοβόταν σε κάποια μαθήματα ενώ οι άλλοι περνούσαν. Ομως, «το θέμα έχει κλείσει» καθώς ο φοιτητής πέρασε τα μαθήματα που χρωστούσε και πήρε τελικά το πτυχίο του. Ο ίδιος εξέφρασε την έκπληξή του που η έρευνα παραμένει ανοιχτή, καθώς πίστευε ότι «η υπόθεση έχει λήξει». Ανέφερε στην «Εφ.Συν.» ότι «πριν καιρό κάποιοι συνάδελφοι είχαν κληθεί να δώσουν ανωμοτί καταθέσεις» και επιβεβαίωσε ότι στο πλαίσιο της αστυνομικής έρευνας «το τμήμα έδωσε όλα τα ζητούμενα στοιχεία στις αρχές».

Ο κ. Φορτομάρης, απ’ την άλλη, δεν θέλησε να κάνει δηλώσεις όταν ρωτήθηκε σχετικά. Αναπάντητο μένει συνεπώς το ερώτημα αν έγινε και εσωτερική διερεύνηση της υπόθεσης στο Πανεπιστήμιο, παρότι οι πληροφορίες της «Εφ.Συν.» αναφέρουν πως μπορεί να μην έγινε ΕΔΕ, αλλά κάποιοι κλήθηκαν για εξηγήσεις...

Για την ιστορία να αναφέρουμε και μια περίπτωση, διόλου άσχετη καθώς φαίνεται, που έφθασε στις δικαστικές αίθουσες πριν από μερικά χρόνια. Τέσσερις φοιτητές του εξωτερικού καταδικάστηκαν τον Οκτώβρη του 2008 γιατί πήραν πτυχίο από την Κτηνιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης με πλαστές βεβαιώσεις ΔΙΚΑΤΣΑ. Οι φοιτητές κατηγορήθηκαν πως, ενώ δεν πέρασαν τα μαθήματα πιστοποίησης, άλλαξαν στους καταλόγους οι βαθμολογίες τους με τη συμβολή υπαλλήλου της σχολής, ο οποίος επίσης κρίθηκε ένοχος.

Η υπόθεση αποκαλύφθηκε τυχαία, όταν ένας καθηγητής της Κτηνιατρικής του ΑΠΘ συναντήθηκε σε συνέδριο στη Γαλλία με έναν εκ των τεσσάρων φοιτητών, ο οποίος τον διαβεβαίωσε πως πήρε το πτυχίο του. Ωστόσο, η συμπεριφορά του προκάλεσε εντύπωση στον καθηγητή, αφού ο ίδιος τον είχε βαθμολογήσει πολύ χαμηλά στο μάθημα πιστοποίησης για να πάρει ελληνικό πτυχίο μέσω της διαδικασίας του ΔΙΚΑΤΣΑ.

Τελικά έγινε έρευνα και βρέθηκε ότι για τέσσερις φοιτητές της ίδιας σχολής είχαν γίνει αλλαγές σε βαθμολογίες μαθημάτων, προκειμένου να περάσουν. Μάλιστα, δύο εξ αυτών μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης ξαναέδωσαν τα μαθήματα και τελικά πήραν πτυχία σε αντίθεση με τους υπόλοιπους. Το δικαστήριο είχε καταδικάσει τότε τους φοιτητές σε ποινές φυλάκισης οκτώ έως δέκα μηνών με τριετή αναστολή κι έναν υπάλληλο της γραμματείας της σχολής σε φυλάκιση 15 μηνών με τριετή αναστολή επίσης, για ψευδή βεβαίωση κατ’ εξακολούθηση. Ποιος να φανταζόταν όμως τότε ότι η υπόθεση εκείνη θα μπορούσε να είναι η κορυφή ενός τεράστιου παγόβουνου;

Σε κάθε περίπτωση, η υπόθεση βρίσκεται πλέον στα χέρια εισαγγελέα από τις 17 Μαρτίου και οι εξελίξεις αναμένονται με ενδιαφέρον.