30 Μαΐ 2023

Οι «βολικοί» χάκερ της Τράπεζας Θεμάτων...



"Με απλά λόγια, έγιναν μαζικές επισκέψεις από τρίτους προς την πλατφόρμα (μέχρι και 280.000 συνδέσεις ανά δευτερόλεπτο) οι οποίες έχουν ως σκοπό να την κάνουν μη λειτουργική. Αυτές οι κατανεμημένες επιθέσεις DDοS αποσκοπούν κακόβουλα να εμποδίσουν την... ομαλή πρόσβαση των χρηστών στο σύστημα".

Το παραπάνω είναι το πλέον χαρακτηριστικό απόσπασμα από την κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν την Δευτέρα το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να δικαιολογήσουν τη χαώδη κατάσταση που προκλήθηκε μετά την κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων στις ενδοσχολικές εξετάσεις στα Λύκεια της χώρας τη Δευτέρα.

Πολύ "βολική" εξήγηση, δεν νομίζετε; Ισχυριζόμαστε ότι το σύστημα δέχθηκε επίθεση από χάκερ, πετάμε και ένα νούμερο να υπάρχει (και το οποίο δεν μπορεί να τσεκάρει κανείς) και δημιουργούμε ένα "εύκολο" αφήγημα για τα media και τους μη υποψιασμένους.

Ελα όμως που αυτή η μάλλον διάτρητη δικαιολογία περί ... κακόβουλης ηλεκτρονικής επίθεσης δημιουργεί για την εν λόγω πλατφόρμα περισσότερα ερωτηματικά από τις απαντήσεις που υποτίθεται ότι δίνει.

Ερώτημα 1ο: Υπήρχε πλέγμα προστασίας για τέτοιο ενδεχόμενο; Είχαν προετοιμάσει δηλαδή οι κατασκευαστές της πλατφόρμας το σύστημα για μία τέτοια επίθεση; Στην αγορά κυκλοφορούν ουκ ολίγα τέτοια συστήματα προστασίας που έχουν εξαιρετικές επιδόσεις και βοηθούν έτσι ώστε να αποφεύγονται οι κακοτοπιές. Αλήθεια, το σε άλλα θέματα (βλέπε υπόθεση "Αγόρια στο Ντους") λαλίστατο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής μπορεί να μάς λύσει αυτήν την απορία;

Ερώτημα 2ο: Αν πράγματι υπήρχαν εγκατεστημένα συστήματα προστασίας γιατί δεν λειτούργησαν; Ηταν δα τόσο έντονη και μεγάλη η κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε η πλατφόρμα;

Ερώτημα 3ο: Ποιο ήταν το Plan Β του Υπουργείου Παιδείας για ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Είχε σχεδιαστεί εναλλακτικό πλάνο για την ομαλή συνέχιση της εξέτασης σε περίπτωση που κάτι πήγαινε στραβά με την πλατφόρμα; Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι δεν υπήρχε άλλο πλάνο καθώς η εξέταση αναβλήθηκε για επόμενη μέρα. Αν το Υπουργείο είχε πράγματι σχέδιο, καλό θα είναι να πληροφορήσει τον εκπαιδευτικό κόσμο γι' αυτό.

Οι παραπάνω σημαντικές απορίες αποκτούν επίσης επιπλέον βάρος αν σκεφτεί κανείς ότι από τη Δευτέρα υπάρχουν αξιόπιστες πληροφορίες από εκπαιδευτικές πηγές σύμφωνα με τις οποίες το πρόβλημα είχε αρχίσει ήδη να καταγράφεται από το Σαββατοκύριακο χωρίς όμως να δοθεί από τους υπευθύνους η ανάλογη σημασία.

Η προβληματική λειτουργία του ΙΕΠ σε μία σειρά από θέματα εκθέτει ανεπανόρθωτα την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Και όταν φυσικά αναφερόμαστε στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν εννοούμε τον νυν υπηρεσιακό Υπουργό Χρήστο Κίττα αλλά την Νίκη Κεραμέως και την ομάδα της. Δική της επιλογή είναι άλλωστε ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Γιάννης Αντωνίου.

Μιλώντας για την πρώην Υπουργό, ιδού και οι σχετικές απαντήσεις που έδωσε όταν ρωτήθηκε σχετικά σε εκπομπή του Attica Tv το βράδυ της Δευτέρας.

1ο επιχείρημα: Ξέρετε, δεν είμαι πια υπουργός! 2ο επιχείρημα: Μα τα προηγούμενα τρία χρόνια δούλεψε η Τράπεζα Θεμάτων. Ακαταμάχητη επιχειρηματολογία....

Οι θεωρίες περί κυβερνοεπίθεσης "καταναλώνονται" εύκολα στα ΜΜΕ, ιδίως στα φίλια, δύσκολα όμως πείθουν τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά. Ιδιαίτερα τα παιδιά στην περιφέρεια τα οποία πρέπει να διανύσουν κάθε πρωί χιλιόμετρα για να βρεθούν στο σχολείο τους και να δώσουν εξετάσεις...

Νίκος Γιαννόπουλος