Αδιάβαστος φάνηκε για άλλη μια φορά στον τομέα ευθύνης του ο πρώην υπουργός Μετανάστευσης, Νότης Μηταράκης. Σε εκπομπή της ΕΡΤ το πρωί της Παρασκευής, προσπάθησε να μπαλώσει τις ευθύνες του λιμενικού λέγοντας ότι: «το ελληνικό λιμενικό δεν... μπορεί προληπτικά να σταματήσει ένα σκάφος για έλεγχο για μία παράνομη πράξη όπως είναι η παράνομη μετανάστευση, εκτός χωρικών υδάτων». Οφείλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στη λέξη «προληπτικά», για να γίνει κατανοητό πόσο αδιάβαστος είναι ο κ. Μηταράκης.
Ο υπουργός επικαλείται την Διεθνή Σύμβαση των δικαιωμάτων της Θάλασσας (UNCLOS), όμως ξεχνάει τον κανονισμό 656/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, που παραθέτει τους κανόνες για την επιτήρηση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ.
Σε αυτόν τον κανονισμό, το Άρθρο 7 αναφέρει τι προβλέπεται να κάνει ένα κράτος μέλος της ΕΕ όταν υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι ένα σκάφος διενεργεί λαθραία μεταφορά μεταναστών στην ανοικτή θάλασσα. Αφού, λοιπόν, το κράτος μέλος ζητήσει πληροφορίες σχετικά με το σκάφος και τους επιβαίνοντες, και ΠΡΙΝ ακόμα ευρεθούν αποδεικτικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν την υποψία ότι πρόκειται για παράνομη μεταφορά μεταναστών, ένα από τα επόμενα βήματα στο οποίο δύναται να προχωρήσει (παράγραφος 1, σημείο β) είναι το εξής: «ανάσχεση του σκάφους, επιβίβαση σε αυτό και διεξαγωγή ερευνών με αντικείμενο το ίδιο το σκάφος, το φορτίο του και τους επιβαίνοντες, καθώς και ανάκριση των επιβαινόντων και ενημέρωσή τους ότι τα πρόσωπα που κυβερνούν το σκάφος ενδέχεται να αντιμετωπίσουν κυρώσεις για διευκόλυνση του ταξιδιού».
Επομένως, το λιμενικό είχε το δικαίωμα να επέμβει στο ταξίδι του συγκεκριμένου πλοίου το οποίο ήταν παραπάνω από προφανές ότι μετέφερε παράνομα μετανάστες, όχι μόνο από ανθρωπιστική σκοπιά – που είναι πρόδηλη σε όλους εκτός από εκείνους που αναζητούν νομολατρικές προφάσεις για να συγκαλύψουν το έγκλημα- αλλά και από καθαρά νομολογικής άποψης. Περαιτέρω, αν στοιχειοθετηθεί η παράνομη μεταφορά, μπορεί να γίνει η κατάσχεση του σκάφους.