3 Ιουλ 2023

Το όριο του 5% και τα πρώτα ερωτήματα - Νέα παιχνίδια με τον εκλογικό νόμο;

 


Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα (και οι διαρροές της κυβέρνησης) ότι το μέγαρο Μαξίμου φέρεται αποφασισμένο να φέρει νέο εκλογικό νόμο με λίστα και όριο 5% για την είσοδο ενός κόμματος στη Βουλή και την Ευρωβουλή.

Δεν γνωρίζουμε εάν πρόκειται για...

πραγματική είδηση ή για «λαγό», να ρίχνει κάτι δηλαδή στην «πιάτσα» για να μετρήσει τις αντιδράσεις και αναλόγως να πράξει.

Ας δούμε, όμως, ορισμένα συμπεράσματα και ας εκφράσουμε ορισμένα ερωτήματα, εφόσον πραγματικά η κυβέρνηση έχει την πρόθεση να προχωρήσει σε αυτές τις κινήσεις, παράλληλα με τη συνταγματική αναθεώρηση.

-Το όριο του 5% για να μπει ένα κόμμα στη Βουλή γιατί προτείνεται-εφόσον προταθεί; Τυχόν «εθνικός λόγος», υπερκαλύπτεται με το όριο του 3%. Για να μην μπουν οι «Σπαρτιάτες» και οι όποιοι άλλοι σχηματισμοί που μπορεί στο μέλλον να επιλέξει ο Κασιδιάρης, δεν το εξασφαλίζει το 5%. Όπως πολύ σωστά σημειώνει ο Σπύρος Βλαχόπουλος, εκ των κορυφαίων καθηγητών της νομικής επιστήμης, πόσο απέχει το 5% από το 4,63% που κατέχουν σήμερα οι Σπαρτιάτες;

-Το όριο του 5% εντείνει την κρίση εκπροσώπησης στη χώρα και την ισότητα της ψήφου. Αν βάλει το όριο του 5% πρέπει να φέρει και την απλή αναλογική, συνηθίζει να λέει ο καθηγητής –εκ των κορυφαίων στο συνταγματικό δίκαιο- Γιώργος Σωτηρέλης. Υπενθυμίζουμε πως στη Γερμανία που υπάρχει ως όριο το 5%, υπάρχει ταυτόχρονα και η στενή περιφέρεια και η διπλή ψήφος. Και όπως σημειώνει ο Σπύρος Βλαχόπουλος, με το άρθρο του στο «Βήμα», εάν ένα κόμμα κερδίσει τρεις στενές περιφέρειες στη Γερμανία τότε εκπροσωπείται στη Βουλή και ας μην πιάσει το όριο του 5% στην επικράτεια της Γερμανίας.

-Η αλλαγή του εκλογικού νόμου για να εφαρμοστεί από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση απαιτεί πλειοψηφία 2/3, δηλαδή 200 ψήφους στο Κοινοβούλιο. Άρα, επειδή πολύ δύσκολα μπορεί να βρεθούν σε αυτή τη Βουλή, οι όποιες αλλαγές μπορεί να εφαρμοστούν από τις μεθεπόμενες εκλογές, όπως ακριβώς προβλέπει και το Σύνταγμα.

-Το Σύνταγμα, ωστόσο, δεν προβλέπει αυτή τη ρύθμιση για τις ευρωεκλογές και, συνεπώς, είναι θέμα ερμηνείας. Η πιθανότερη ερμηνεία είναι πως δεν προβλέπεται και για τις ευρωεκλογές η πλειοψηφία των 2/3. Έτσι, με αυτή την εξέλιξη, για τις κάλπες που θα στηθούν στις 9 Ιουνίου 2024 για το Ευρωκοινοβούλιο, το όριο του 5% μπορεί να υπάρξει, ακόμα και αν δεν συγκεντρώσει τα 2/3 των βουλευτών, αλλά μόνο τις ψήφους της ΚΟ της ΝΔ! Μύλος, δηλαδή!

-Η δε λίστα που προωθείται για τις ευρωεκλογές προϋπήρχε του σταυρού προτίμησης. Μέχρι το 2014 οι ευρωεκλογές γινόταν με λίστα και το αποτέλεσμα ήταν να πηγαίνουν στο Στρασβούργο και στις Βρυξέλλες (με λίγες εξαιρέσεις, πχ Δημήτρης Τσάτσος) οι… κηπουροί των αρχηγών. Η επέλαση του ΣΥΡΙΖΑ το 2014 ανάγκασε Σαμαρά-Βενιζέλο να καταργήσουν τη λίστα και να φέρουν για πρώτη φορά την εκλογή των ευρωβουλευτών με σταυρό προτίμησης! Η αιτιολογία επισήμως ήταν πως έτσι θα πηγαίνουν επιτέλους ικανοί άνθρωποι στο Ευρωκοινοβούλιο και όχι η …καμαρίλα των αρχηγών! Η πραγματικότητα ήταν πως η ΝΔ και η «Ελιά», όπως λεγόταν τότε το ΠΑΣΟΚ, ήταν σε κατάσταση αποσύνθεσης και οι μόνοι που μπορούσαν να κάνουν προεκλογική εκστρατεία ήταν οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές. Ούτε δέκα χρόνια αργότερα, η ΝΔ υποστηρίζει τα ακριβώς αντίθετα και τάσσεται ξανά υπέρ της λίστας, γιατί αυτό εξυπηρετεί τα σχέδιά της!

-Και ένα ακόμα ερώτημα-ιδιαίτερο κρίσιμο: Με ποιον θα κάνει τη συνταγματική αναθεώρηση ο Κυριάκος Μητσοτάκης; Και με ακροδεξιά κόμματα;

Στα παραπάνω θέματα, όμως, θα επανέλθουμε, καθώς θα μας απασχολήσουν αρκετά!

Β.Σκουρης

https://www.ieidiseis.gr/