2 Ιουλ 2023

Ακρίβεια: Ποια προϊόντα πληρώνουν παραπάνω οι Έλληνες συγκριτικά με την Ευρωζώνη


 Η κρίση του κορωνοϊού και μετέπειτα ο πόλεμος στην Ουκρανία έχoυν καταστήσει την ακρίβεια ένας διεθνές πρόβλημα, με τους καταναλωτές και τις κυβερνήσεις να επιχειρούν να δαμάσουν το πληθωριστικό “θηρίο”.

Στην περίπτωση της χώρας,

δηλαδή στην ελληνική αγορά, υπάρχουν ορισμένα προϊόντα που είναι ακριβότερα συγκριτικά με τον μέσο όρο που πωλούνται σε άλλες χώρες της ευρωζώνης.

Και τούτο, παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων στη χώρα μας είναι χαμηλότερος από αυτόν στην ευρωζώνη, οι ανατιμήσεις σε αρκετά βασικά προϊόντα είναι υψηλότερες.

Έτσι οι Έλληνες, πληρώνουν ακριβότερα για να βάλουν στο τραπέζι τους μοσχάρι, χοιρινό, βούτυρο, σπορέλαια, καφέ κ.λπ. Τον περασμένο, μήνα, μάλιστα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε μια σειρά από προϊόντα.

Ποια είναι αυτά;

Μοσχαρίσιο κρέας

«Πρωταθλήτρια» ακρίβειας στο μοσχαρίσιο κρέας αναδεικνύεται η Ελλάδα μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης, με τα νοικοκυριά να καταφεύγουν στην κατανάλωση φθηνότερων προϊόντων, προκειμένου να τα βγάλουν πέρα.

Μάλιστα, εδώ και ένα χρόνο και συγκεκριμένα από τον Απρίλιο του 2022, οι ανατιμήσεις στο μοσχάρι στη χώρα μας είναι κατά πολύ μεγαλύτερες συγκριτικά με τις αντίστοιχες που καταγράφονται στην Ευρωζώνη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία Eurostat, το μοσχάρι στην Ελλάδα τον Μάιο του 2023 ανατιμήθηκε κατά 13,8% σε ετήσια βάση έναντι 7,3% στην Ευρωζώνη. Μάλιστα τη στιγμή που το κατά κεφαλήν εισόδημα έχει καταγράψει πολύ χαμηλότερη αύξηση για 14 μήνες στη σειρά (από τον Απρίλιο του 2022 μέχρι και τον Μάιο του 2023) οι ποσοστιαίες αυξήσεις στις τιμές του μοσχαριού ήταν διψήφιες στη χώρα μας.

Το εγχώριο μοσχάρι ήδη έχει ανατιμηθεί μέσα σε τρία χρόνια κατά 5 ευρώ το κιλό με την τιμή του να κυμαίνεται τον Μάιο 2020 έως τα 9 ευρώ και αυτές τις ημέρες να φθάνει και τα 14 ευρώ το κιλό.

Χοιρινό

Ταυτόχρονα, πανάκριβο πληρώνουν οι Έλληνες και το χοιρινό κρέας. Συγκεκριμένα, οι τιμές του χοιρινού κρέατος στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί μέσα σε ένα χρόνο κατά 14,7% έναντι 8,8% στην Ευρωζώνη.

Ενώ στην Ευρωζώνη οι τιμές τον Μάιο υποχώρησαν σε σχέση με τον Απρίλιο, στην Ελλάδα αυξήθηκαν.

Καίνε οι τιμές σε αυγά, βούτυρο, σπορέλαια και καφέ

Τον Μάιο του 2023 οι τιμές στο βούτυρο σε ετήσια βάση αυξήθηκαν κατά 14,8% στην Ελλάδα, όταν στην Ευρωζώνη μειώθηκαν (-0,3%), φθάνοντας κοντά στο επίπεδο του Μαρτίου του 2021!

Παράλληλα και στα σπορέλαια οι τιμές συνεχίζουν να ανεβαίνουν στην Ελλάδα, ενώ στην Ευρωζώνη τον Μάιο «βούτηξαν» προς τα κάτω. Αναλυτικά, στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 3,6% όταν στην Ευρωζώνη μειώθηκαν σημαντικά (-8,4%), κάτω και από τα επίπεδα του 2020.

Πολύ μεγάλη είναι η απόκλιση και στα φυτικά έλαια και λίπη, καθώς σε ετήσια βάση στη χώρα μας οι τιμές αυξήθηκαν κατά 15,9% ενώ στην Ευρωζώνη μόλις 9,6%.

Τον Μάιο του 2023 οι τιμές των αυγών σε ετήσια βάση αυξήθηκαν 18% στην Ελλάδα υψηλότερα σε σχέση με τον Απρίλιο (+17,8%) έναντι 12,9% στην Ευρωζώνη.

Στην κατηγορία «καφές, τσάι, κακάο» ενώ οι τιμές στην Ευρωζώνη ακολουθούν ένα μειούμενο ρυθμό αύξησης στην Ελλάδα αυξήθηκαν εκ νέου. Ειδικότερα, τον Μάιο στη χώρα μας αυξήθηκαν κατά 13,2% σε ετήσια βάση, ενώ αντίστοιχα στην Ευρωζώνη κατά 8,8%.

Αντίθετα οι τιμές στη ζάχαρη, στις πατάτες και στο τυρί, που επίσης για πολλούς μήνες κατά τη διάρκεια του 2022 κινούνταν σε υψηλότερα επίπεδα συγκρινόμενες με το μέσο όρο της Ευρωζώνης, από τις αρχές του φετινού χρόνου έχουν υποχωρήσει.

Συνολική άνοδος στα τρόφιμα

Η «φωτιά» στις τιμές των τροφίμων αποτυπώνεται και στον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ).

Από τις 12 ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που συνθέτουν τον ΕνΔΤΚ, ο δείκτης τιμών της διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών κατέγραψε την υψηλότερη σωρευτική άνοδο (27,0%, μέση ετήσια αύξηση 6,2%).

Ακολούθησαν: στέγαση, νερό, ηλεκτρικό, αέριο και άλλα καύσιμα (16,1%, 3,8%), ένδυση και υπόδηση (15,6%, 3,7%), ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια (12,5%, 3,0%), διαρκή αγαθά – είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες (12,5%, 3,0%), μεταφορές (10,4%, 2,5%), υγεία (8,4%, 2,0%), άλλα αγαθά και υπηρεσίες (4,9%, 1,2%), εκπαίδευση (3,7%, 0,9%), αναψυχή – πολιτιστικές δραστηριότητες (3,1%, 0,8%), αλκοολούχα ποτά και καπνός (2,7%, 0,7%) και επικοινωνίες (-8,1%, -2,1%).

https://www.aftodioikisi.gr/