Μείζον θέμα με πολιτικές και νομικές διαστάσεις δημιουργούν για το υπουργείο Εθνικής Άμυνας οι ενέργειες της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ), που αναζητά μεταχειρισμένα αεροσκάφη τακτικών μεταφορών C-130 από... την παγκόσμια ιδιωτική αγορά με την εμπλοκή αμερικανικής δικηγορικής εταιρίας! Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του DP, η εμπλοκή της αμερικανικής δικηγορικής εταιρίας αφορά στη διερεύνηση της αγοράς των μεταχειρισμένων C-130. Μάλιστα, τη δεύτερη εβδομάδα του τρέχοντος μήνα επρόκειτο να διεξαχθεί στις εγκαταστάσεις της ΓΔΑΕΕ στο στρατόπεδο «Φακίνου» συνάντηση μεταξύ του Γενικού Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ και επιτελών του, με αντιπροσωπεία της αμερικανικής δικηγορικής εταιρίας.
Υπενθυμίζεται, ότι μέχρι σήμερα οι πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας σχετικά με την προμήθεια μεταχειρισμένων αεροσκαφών C-130H, αφορούν τη δωρεάν παραχώρηση ως πλεονάζοντος αμυντικού υλικού (EDAs: Excess Defense Articles) δύο αεροσκαφών της έκδοσης C-130H από τα αποθέματα της Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF). Όμως για να καταστούν τα δύο αεροσκάφη αξιόπλοα θα πρέπει να υποβληθούν σε συντήρηση εργοστασιακού επιπέδου, το κόστος της οποίας (εκτιμάται σε περίπου 7,5 εκατ. ευρώ ανά αεροσκάφος) θα αναλάβει η χώρα μας. Για αυτό τον σκοπό θα συναφθεί διακρατική σύμβαση (FMS) με την κυβέρνηση των ΗΠΑ και οι σχετικές εργασίες θα πραγματοποιηθούν σε εργοστάσιο βάσης της Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Κατά συνέπεια, η εμφάνιση μίας αμερικανικής δικηγορικής εταιρίας για τη διερεύνηση της διεθνούς αγοράς μεταχειρισμένων αεροσκαφών τύπου C-130 εγείρει σειρά ερωτημάτων. Καταρχάς, η αμερικανική δικηγορική εταιρία για λογαριασμό ποιου ενεργεί; Του πιθανού πωλητή; Δηλαδή, πληροφορήθηκε από ανοικτές πηγές την πρόθεση της χώρας να προμηθευτεί μεταχειρισμένα C-130H και εμφανίστηκε ως ενδιαφερόμενος προμηθευτής (ή εκπρόσωπος του); Αν ναι, οι επαφές της ΓΔΑΕΕ με την αμερικανική δικηγορική εταιρία γίνονται στο πλαίσιο κάποιου είδους διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας που έχει προκηρυχθεί;
Μήπως έχει ήδη εκδοθεί από τη ΓΔΑΕΕ κάποιο αίτημα για πληροφορίες; Από όσα γνωρίζουμε και όσα βρίσκονται δημοσιευμένα στην ιστοσελίδα της ΓΔΑΕΕ, τίποτα από τα δύο δεν προκύπτει. Κατά συνέπεια βάση ποιου νομικού και διαδικαστικού πλαισίου διεξάγονται οι επαφές μεταξύ ΓΔΑΕΕ και αμερικανικής δικηγορικής εταιρίας;
Αποδέχεται, έστω και έμμεσα, η ΓΔΑΕΕ τις όποιες υπηρεσίες της έχοντας συνάψει κάποια σύμβαση παροχής υπηρεσιών με αυτή; Εάν όχι, η αμερικανική δικηγορική εταιρία δεν αιτείται αποζημίωσης για τις υπηρεσίες της; Διότι η κοινή λογική υποδεικνύει πως όποιος παρέχει υπηρεσίες, αυτονόητα εγείρει και απαίτηση αποζημίωσης.
Η διερεύνηση μεταχειρισμένων αεροσκαφών από την παγκόσμια ιδιωτική αγορά σημαίνει ότι η προαναφερθείσα δωρεάν παραχώρηση αεροσκαφών C-130H ως EDAs από την αμερικανική κυβέρνηση αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα; Αν ναι, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν θα πρέπει να ενημερώσει για την ύπαρξη και τη φύση του προβλήματος;
Ή θα ακολουθήσει την ίδια πρακτική με την περίπτωση των πολύ χαμηλών διαθεσιμοτήτων των συγκεκριμένων αεροσκαφών, όπου η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αυτοί δηλαδή που σε καθημερινή βάση ενημερώνονται για τις διαθεσιμότητες όλων των κύριων οπλικών συστημάτων των ενόπλων δυνάμεων, μόλις έγινε γνωστό το πρόβλημα, «έπεσε από τα σύννεφα»;
>Αν δεν υπάρχει πρόβλημα με την παραχώρηση των EDAs, ποια η σκοπιμότητα αναζήτησης μεταχειρισμένων αεροσκαφών C-130 από την παγκόσμια ιδιωτική αγορά;
>Απαιτούνται περισσότερα αεροσκάφη για να καλυφθούν τα προβλήματα διαθεσιμότητας που αντιμετωπίζει ο τύπος σε ελληνική υπηρεσία; Ζητήθηκαν από την κυβέρνηση των ΗΠΑ περισσότερα αεροσκάφη και δεν αποδεσμεύθηκαν;
>Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), ως ο αρμόδιος επιχειρησιακός φορέας, και το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) ως το ανώτατο επίπεδο που ασκεί πλήρη διοίκηση επί των Ενόπλων Δυνάμεων, έχουν ενημερωθεί και εγκρίνει τη διαδικασία που ακολουθεί η ΓΔΑΕΕ;
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ως ΕΟΕ (Έχων Οικονομική Εξουσία), πολιτικός προϊστάμενος του υπουργείου και υπεύθυνος έναντι των φορολογούμενων, έχει ενημερωθεί και εγκρίνει τη διαδικασία της ΓΔΑΕΕ για μεταχειρισμένα αεροσκάφη C-130 από την ιδιωτική αγορά;
Πηγή ΦΩΤΟ: https://planearea.com/listings/lockheed-c-130-hercules-c-130h/
Μία ιδιαίτερη αγορά μεταχειρισμένων
Στο διαδίκτυο υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για μεταχειρισμένα αεροσκάφη C-130H. Μία απλή αναζήτηση στο Google για «used c-130 hercules for sale», επιστρέφει πρώτο αποτέλεσμα στη σειρά αυτό που αντιστοιχεί σε σελίδα της διαδικτυακής πύλης planecheck.com.
Το προσφερόμενο στη σελίδα αεροσκάφος τακτικών μεταφορών C-130H με αριθμό πολιτικού νηολογίου N402CH, αποτελεί ιδιοκτησία της αμερικανικής ιδιωτικής εταιρίας Lionheart International, που εδρεύει στην πόλη La Jolla της Καλιφόρνια. Πρόσθετες πληροφορίες και φωτογραφίες που αφορούν το συγκεκριμένο αεροσκάφος διατίθενται και στην ιστοσελίδα planearea.com.
Πηγή ΦΩΤΟ: https://planearea.com/listings/lockheed-c-130-hercules-c-130h/
Άξιο μνείας είναι ότι η «αγγελία πώλησης» καθιστά απολύτως σαφές ότι το αεροσκάφος υπόκειται στους διεθνείς κανονισμούς για τη διακίνηση όπλων (ITAR: International Traffic in Arms Regulations), ότι η πώληση / εξαγωγή του πρέπει να γίνει σε πλήρη συμμόρφωση με την αμερικανική νομοθεσία και ότι η χορήγηση άδειας από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την πώληση, εξαγωγή ή μεταβίβαση του αεροσκάφους αποτελεί προαπαιτούμενο. Ακολουθώντας τον ενεργό σύνδεσμο, μπορείτε να διαβάσετε παρουσίαση με αναλυτικές πληροφορίες για την κατάσταση του συγκεκριμένου αεροσκάφους N402CH.
Στη διαδικτυακή πύλη planecheck.com, η ίδια εταιρία, η Lionheart International, φέρεται ως ιδιοκτήτρια και ενός δεύτερου αεροσκάφους με αριθμό νηολογίου N707NA. Πρόκειται για ένα C-130B κατασκευής του 1960, το οποίο έχει αναβαθμιστεί στην έκδοση –Η και το οποίο αποτελούσε ιδιοκτησία της NASA που το επιχειρούσε για περισσότερο από 35 χρόνια σε αποστολές γεωεπισκόπησης. Όπως και στην περίπτωση του N402CH, η πώληση / εξαγωγή / μεταβίβαση του αεροσκάφους υπάγεται στους προαναφερθέντες όρους και προαπαιτούμενα.
Πηγή ΦΩΤΟ: https://www.planecheck.com/?ent=da&id=14314&cor=y
Η ιστορία του C-130H με αριθμό νηολογίου N402CH
Το αεροσκάφος με αριθμό 4932 κατασκευάστηκε από τη Lockheed Martin στις παραγωγικές εγκαταστάσεις της στη Marietta της πολιτείας της Γεωργίας, και στις 9 Αυγούστου 1982 εντάχθηκε σε υπηρεσία στο Ναυτικό των ΗΠΑ ως EC-130Q με αριθμό σειράς (s/n) 161531 και σειριακό αριθμό Ναυτικού BuNo 161531.
Επρόκειτο για ένα από τα 18 αεροσκάφη της ίδιας έκδοσης τα οποία ήταν κατάλληλα εξοπλισμένα για να εκτελέσουν την αποστολή TACAMO («Take Charge and Move Out»), δηλαδή της παροχής αξιόπιστων, υψηλής αντοχής και επιβιωσιμότητας επικοινωνιών μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ που μπορεί να διατάξει τη χρήση πυρηνικών όπλων και της πυρηνικής τριάδας (βομβαρδιστικά αεροσκάφη, πυρηνοκίνητα υποβρύχια διηπειρωτικών βαλλιστικών βλημάτων και διηπειρωτικά βαλλιστικά βλήματα εκτοξευόμενα από τη ξηρά).
Τον Ιούνιο του 1992 αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία έχοντας συμπληρώσει μόλις 10.308 ώρες πτήσης και μετακινήθηκε στο περιβόητο 309th AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group: σμηναρχία αεροδιαστημικής συντήρησης και αναγέννησης), το πρώην AMARC, μία διακλαδική εγκατάσταση που διαχειρίζεται η Διοίκηση Υλικού της Αεροπορίας των ΗΠΑ, και οποία βρίσκεται στην πόλη Τουσόν της πολιτείας της Αριζόνα των ΗΠΑ. Το AMARG είναι γνωστό στους φίλους της αεροπορίας παγκοσμίως ως «Boneyard» («νεκροταφείο» / «μάντρα»).
Τον Αύγουστο του 2014 διακόπηκε η μακρά αποθήκευση του και το αεροσκάφος απέκτησε αριθμό πολιτικού νηολόγιου (N402CH). Τον Αύγουστο του 2017 φέρεται να βρισκόταν στην καναδική εταιρία Cascade Aerospace όπου υπόκειτο σε εργασίες μετατροπής σε C-130H, οι οποίες τη δεδομένη στιγμή είχαν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90%.
Το NC-130B της NASA @ NASA