25 Σεπ 2023

Leo 2HEL: “Γκέλα” ολκής του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, εντοπίζει ένα… Πολυμελές ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ;

 


Πολλά ερωτηματικά για τις νομικές ενέργειες του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), δημιουργεί απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που εκδόθηκε τον περασμένο Αύγουστο. Υπενθυμίζεται ότι στην αρμοδιότητα του ΝΣΚ, που αποτελεί ενιαία, ανώτατη Αρχή του Κράτους υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό Οικονομικών, ανήκει η νομική υποστήριξη του Κράτους, συμπεριλαμβανομένων της δικαστικής υποστήριξης και εκπροσώπησης ενώπιον των εθνικών, ενωσιακών και διεθνών δικαιοδοτικών οργάνων, καθώς και ενώπιον των εθνικών και διεθνών διαιτητικών δικαστηρίων.

Σύμφωνα λοιπόν με πληροφορίες, με την απόφαση 2949/2023 το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών που αφορά αστικές αξιώσεις του Ελληνικού Δημοσίου κατά φυσικών προσώπων και της γερμανικής εταιρίας Krauss-Maffei Wegmann (KMW) για επενδυτικό πρόγραμμα που είχε συμπεριληφθεί στη Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (Σ.Α.Ω.) 13/03 του προγράμματος προμήθειας των 170 αρμάτων μάχης Leopard 2HEL, παραπέμπει την απαίτηση κατά της γερμανικής εταιρίας σε διαιτησία δυνάμει σχετικής ρήτρας στη σχετική Σ.Α.Ω., ενώ απορρίπτει την αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά τεσσάρων φυσικών προσώπων.

Προσφυγή σε λάθος δικαστήριο;
Η αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατατέθηκε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών στις 5 Αυγούστου 2021, περίπου 27 μήνες μετά την προσφυγή της γερμανικής εταιρίας KMW στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC: International Chamber of Commerce) για καθυστερημένες πληρωμές στην ύψους 1.659.000.000 ευρώ (άνευ κρατήσεων και ΦΠΑ) σύμβαση 016A/2003, που υπεγράφη στις 20 Μαρτίου 2003.

Υπενθυμίζεται, ότι η εν λόγω σύμβαση αφορούσε την προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard 2HEL, 12 αρμάτων περισυλλογής, οκτώ γεφυροφόρων αρμάτων, ανταλλακτικών, εργαλείων, εξοπλισμού εκπαίδευσης, συντήρησης και υποστήριξης, και βιβλιογραφίας, και ότι το τίμημα της έχει πλήρως αποπληρωθεί από το Ελληνικό Δημόσιο. Στη βάση λοιπόν της προαναφερθείσας απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τις νομικές ενέργειες του Ν.Σ.Κ.

>Για ποιον λόγο επελέγη η κατάθεση αστικής αγωγής κατά της γερμανικής εταιρίας αντί της προσφυγής στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου; Αυτό δηλαδή που διαπίστωσε το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών στην απόφαση του και παραπέμπει το ζήτημα στη διεθνή διαιτησία γιατί δεν έγινε αντιληπτό από το ΝΣΚ;

>Για ποιον λόγο οι φορολογούμενοι να απολέσουν τόκους δύο ετών, σε περίπτωση δικαίωσης του Ελληνικού Δημοσίου από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο – εφόσον τον Αύγουστο του 2021 είχε επιλεγεί η κατάθεση προσφυγής στο εν λόγω διεθνές δικαστήριο αντί της κατάθεσης αγωγής στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών;

>Για ποιον λόγο η αξίωση αποζημίωσης του Ελληνικού Δημοσίου σε σχέση με το προαναφερθέν επενδυτικό πρόγραμμα της Σ.Α.Ω. 13/03 δεν περιλήφθηκε ως ανταπαίτηση, καθώς από τον Μάιο του 2019 εκδικάζεται στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο η προσφυγή της KMW κατά του Ελληνικού Δημοσίου για τις καθυστερημένες πληρωμές της σύμβασης των Leopard 2EL, με την οποία η γερμανική εταιρία αιτείται αποζημίωση υψηλότερη των 200 εκατ. ευρώ για τόκους και τον ανατοκισμό τους;

>Για ποιον λόγο στην προαναφερθείσα διαιτητική διαδικασία, το ΝΣΚ δεν αξιώνει μετ’ επιτάσεως από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας την ενεργοποίηση τριών «όπλων» ώστε ο κίνδυνος για τους φορολογούμενους να υποχρεωθούν στην καταβολή αποζημίωσης να ελαχιστοποιηθεί;

>Για ποιον λόγο το Ελληνικό Δημόσιο δεν διεκδικεί από τη γερμανική εταιρία απαιτήσεις, τις οποίες η Επιτροπή Διαβούλευσης της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) υπολόγισε σε ύψος 230 – 250 εκατ. ευρώ λόγω της μείωσης της αξίας των αρμάτων Leopard 2HEL (ρωγμές στους πύργους και οξείδωση στον σωλήνα του πυροβόλου σε μεγάλο αριθμό αρμάτων, καθυστέρηση στις παραδόσεις λόγω αντικατάστασης στοιχείων θωράκισης πύργου και των βάσεων των θυρίδων στο σύνολο των αρμάτων) και της τετραετούς καθυστέρησης στην παράδοση του Συστήματος Διοίκησης και Ελέγχου (ΣΔΕ) «ΗΝΙΟΧΟΣ»;

-Για ποιον λόγο τρεις διαδοχικοί υπουργοί Εθνικής Άμυνας (οι Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, Αλκιβιάδης Στεφανής και Νικόλαος Δένδιας), από τον Νοέμβριο του 2022 μέχρι σήμερα, ως ΕΟΕ (Έχοντες την Οικονομική Εξουσία) δεν αποδέχονται ώστε να γίνουν εκτελεστές διοικητικές πράξεις:

α). Τη γνωμοδότηση Νο. 98/2022 της Κεντρικής Γνωμοδοτικής Επιτροπής Προμηθειών (ΚΓΕΠ), του αρμοδίου οργάνου της ΓΔΑΕΕ με την οποία ομόφωνα κηρύσσεται έκπτωτη η εταιρία KMW από την κατακύρωση σε αυτή και κάθε δικαίωμα που απορρέει από την ύψους 188 εκατ. ευρώ σύμβαση 017A/01, λόγω της μη παράδοσης των βλημάτων πυροβολικού μακρού βεληνεκούς (40 χλμ.) και τη μη εγκατάστασης της νέας έκδοσης λογισμικού στα Α/Κ οβιδοβόλα PzH-2000GR.

β). Τη γνωμοδότηση Νο. 92/2022 της ΚΓΕΠ που εισηγήθηκε ομόφωνα την επιβολή στην KMW πρόστιμου ύψους περίπου 26 εκατ. ευρώ λόγω εκπρόθεσμης παράδοσης υλικών στο πλαίσιο της σύμβασης 016A/2003.

Απορρίφθηκε η αγωγή και σε σχέση με τα φυσικά πρόσωπα
Με την ίδια απόφαση το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών απέρριψε την αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου και κατά το σκέλος που αφορά την αιτούμενη αποζημίωση πολλών εκατομμυρίων ευρώ από φυσικά πρόσωπα (του επιχειρηματία Θωμά Λιακουνάκουαξιωματικούς του Στρατού και του τότε Γενικού Γραμματέα Εξοπλισμών Σπυρίδωνα Τραυλού) για πράξεις και παραλείψεις που τους καταλόγιζε για τη συμπερίληψη στη Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, Επενδυτικού Προγράμματος που θα υλοποιούσε εταιρία συμφερόντων Λιακουνάκου.

Ας σημειωθεί, ότι ο επιχειρηματίας και όλοι οι συγκατηγορούμενοι του έχουν ήδη απαλλαγεί για το ποινικό σκέλος της υπόθεσης με ομόφωνη αθωωτική απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Αθηνών. Συγκεκριμένα, το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών απέρριψε την αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά των φυσικών προσώπων ως απαράδεκτη λόγω αοριστίας, καθώς το Δημόσιο δεν παρείχε επαρκή στοιχεία για να προσδιορίσει την επικαλούμενη από πλευράς του ζημία. Το στοιχείο αυτό άλλωστε, της ζημίας δηλαδή, δεν αναδείχθηκε ούτε στην ποινική δίκη που είχε ως αποτέλεσμα την αθώωση των εκεί εμπλεκομένων.

Κατά συνέπεια, όταν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, στον οποίον υπάγεται -αν δεν κάνουμε λάθος- το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ), ένας υπουργός που αναζητά εναγωνίως πόρους για να καλύψει “τρύπες” στον προϋπολογισμό και τις αυξημένες ανάγκες μιας άσχημης συγκυρίας… μήπως θα έπρεπε να διερευνήσει άμεσα την υπόθεση; Τόσο στο επίπεδο πρώην και νυν συναδέλφων του στην κυβέρνηση, κυρίως όμως σε αυτό του ΝΣΚ, διότι όπως προκύπτει, εγείρονται σοβαρότατα ζητήματα.

https://www.defence-point.gr/