Έχουν περάσει ήδη κάτι περισσότερο από έξι μήνες, από την υποβολή προσφορών για την εμβληματική παραχώρηση του ΒΟΑΚ και εντούτοις στο Υπ. Υποδομών εξακολουθεί να υφίσταται μια περίεργη και ύποπτη σιωπή όσον αφορά το άνοιγμα.. των οικονομικών προτάσεων των ισχυρών εργολάβων, που αποζητούν εναγωνίως και με πάθος το μεγάλο έργο, που εμπεριέχει και 1,7 δις. ευρώ κατασκευαστικό αντικείμενο.
Οι προτάσεις θυμίζω υποβλήθηκαν τον Μάιο μετά από απαίτηση του ίδιου του πρωθυπουργού, προκειμένου να μην τραβήξει άλλο το ζήτημα των μεταξύ των εργολαβικών διαπραγματεύσεων για μοιρασιά του έργου, που ο καθένας εξ αυτών ζητούσε είτε την παραχώρηση ολόκληρη είτε το μεγάλο μέρος της, και να μην υπάρξει άλλη παράταση, προκειμένου σε ένα μήνα από τότε, τον Ιούνιο, να ανοίξουν οι προσφορές και να κλείσει η εκκρεμότητα.
Υπενθυμίζω ακόμη ότι με την συγκεκριμένη παραχώρηση ασχολήθηκε προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κυρίως λόγω Κρήτης αλλά και επειδή έχει λάβει την απόφαση να ονομάσει τον οδικό άξονα από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο «Κωνσταντίνος Μητσοτάκης» προς τιμήν του αείμνηστου πρωθυπουργού και πατέρα του επικεφαλής της κυβέρνησης!
Και η παρέμβαση του αυτή αποσκοπούσε στο «να τα βρουν» Περιστέρης και Μυτιληναίος και να μοιράσουν το έργο, αναθέτοντας το δύσκολο έργο της μεσολάβησης σε πολιτικό πρόσωπο του Υπ. Υποδομών!
Ωστόσο, η αδιάλλακτη στάση και των δύο, οι αναβολές σε προγραμματισμένα ραντεβού λόγω Covid και άλλων απίθανων λόγων, οδήγησε στην διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας χωρίς περαιτέρω παρατάσεις και καθυστερήσεις.
Έτσι φτάσαμε στο σήμερα, όπου η κυβέρνηση και ειδικότερα το Υπ. Υποδομών, περιμένουν ακόμη στο ακουστικό τους, αν, πως και πότε θα τα βρουν οι εργολάβοι μεταξύ τους να μοιράσουν εκ των υστέρων το έργο, για να ανοίξουν τότε οι οικονομικές προσφορές!
Σε απλά λόγια η Πολιτεία είναι την ώρα τούτη όμηρος των διαθέσεων των μεγαλοεργολάβων, που όσο δεν τα βρίσκουν μεταξύ τους, οι οικονομικές προτάσεις δεν ανοίγουν!
Και το χειρότερο στο τέλος της ημέρας είναι ότι η κυβέρνηση, αντί να ανοίξει τις προσφορές και να συγκρίνει δυο νούμερα όλα κι όλα που έχουν δοθεί, τόσο απλός είναι ο διαγωνισμός, κάθεται και τους περιμένει και στην ουσία τους παρακαλάει να μοιράσουν μια δημόσια περιουσία!
Από το γεγονός αυτό πηγάζει και η φημολογία, ότι ο πρωθυπουργός δέχτηκε στο Μαξίμου Περιστέρη και Μυτιληναίο, προκειμένου να ασκήσει την δική του πίεση να υπάρξει μεταξύ τους μια ισορροπία που θα οδηγήσει στην υλοποίηση του εμβληματικού έργου!
Ο διαγωνισμός για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, που περιλαμβάνει και κατασκευαστικό αντικείμενο 1,7 δις. ευρώ, το οποίο ωστόσο οι εργολάβοι θεωρούν ότι βάσει των αναθεωρημένων τιμών σύμφωνα με τους δικούς τους υπολογισμούς ξεπερνά τα 2,2 δις. ευρώ!
Όπως εκ των υστέρων έγινε γνωστό η πολιτική διαμεσολάβηση δεν απέφερε καρπούς, καθώς η κάθε μία εκ των δύο πλευρών θεωρούσε ότι η Παραχώρηση του ΒΟΑΚ της ανήκε, ως μέρος των ευρύτερων συμφωνιών στα μεγάλα έργα και της μοιρασιάς που έχει πραγματοποιηθεί ήδη με πολύ χαμηλές εκπτώσεις όπου μετά βίας ανιχνεύεται προσφορά με άνω του 10% έκπτωση!
Μέχρι σήμερα η υπόθεση του διαγωνισμού έχει καθυστερήσει δραματικά.
Φανταστείτε ότι ο τεράστιος διαγωνισμός της Αττικής οδού πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο και άνοιξε σε χρόνο ρεκόρ!
Επί του προκειμένου τώρα, ο διαγωνισμός θεωρείται και είναι σύνθετος, καθώς είναι δισυπόστατος με δύο διαφορετικές προσφορές που έχουν δοθεί από τον κάθε υποψήφιο.
Και τούτο από την κοινή γνώμη δεν έχει γίνει απολύτως κατανοητό: Κάθε κοινοπραξία δίνει δύο προσφορές σε ποσοστά επί τοις εκατό!
1. Η μία προσφορά αφορά το ποσοστό επί της συνεισφοράς του Δημοσίου σε μετρητά, που έχει συγκεντρωθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ! Πρόκειται για ένα ποσόν της τάξης των 850 εκατ. ευρώ, για το οποίο κάθε κοινοπραξία δίνει ένα ποσοστό που έχει να κάνει με τα λεφτά που κρίνει ότι χρειάζεται σε cash! Αν θέλει το 30% των 850 εκατ. ή πολύ υψηλότερο της τάξης του 70% ή του 80%!
2. Η δεύτερη προσφορά αφορά το ποσοστό επί των σκιωδών διοδίων! Δηλαδή αν για παράδειγμα βάσει της κίνησης από τα διόδια σε ετήσια βάση προκύπτει ένα πόσο της τάξης των 10 εκατ. ευρώ, τότε αν η προσφορά της κοινοπραξίας είναι 30% που αναλογεί σε 3 εκατ. ευρώ από το σύνολο των 10 σημαίνει ότι θα επιδοτηθεί από το δημόσιο ως κρατική ενίσχυση με άλλα τόσα, δηλαδή με 3 εκατ. ευρώ! Όσο υψηλότερο είναι το ποσοστό τόσο πιο πολλά χρήματα θα πρέπει να καταβάλει το δημόσιο στον παραχωρησιούχο!
Η αναλογία μεταξύ μετρητών (850 εκατ.) και σκιωδών διοδίων όσον αφορά τις προσφορές και την επίδραση στο τελικό αποτέλεσμα είναι 30%-70%!
Δηλαδή η πρόταση για τα σκιώδη διόδια έχει υπερδιπλάσιο ειδικό βάρος όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα!
Στην προκειμένη περίπτωση τώρα, η πιάτσα βοά ότι ο Γιώργος Περιστέρης έχει και πάλι κατά πληροφορίες υποβάλει την βέλτιστη πρόταση, ξεπερνώντας τον Μυτιληναίο, που θεωρείται επίσης ότι έχει χτυπήσει την εμβληματική παραχώρηση εξίσου υψηλά!
Μολονότι οι προσφορές είναι κλειστές, εντούτοις όπως και στην περίπτωση της Αττικής οδού όπου είχαμε αποκαλύψει σε ανύποπτη χρονική στιγμή ότι θα πλειοδοτήσει η ΓΕΚ Τέρνα και ότι ο Μυτιληναίος έχει υποβάλει επίσης πολύ υψηλή πρόταση, έτσι και εδώ οι διαρροές προκύπτουν από τις ίδιες τις κοινοπραξίες, στελέχη των οποίων δίνουν το στίγμα των χτυπημάτων τους!
Υπό αυτή την έννοια, οι πληροφορίες που έχουν περιέλθει στο Radar λένε ότι ο Γ. Περιστέρης έχει χτυπήσει πολύ δυνατά τα σκιώδη διόδια που έχουν επίδραση 70% στο τελικό αποτέλεσμα και πολύ λιγότερο τη συμμετοχή του δημοσίου σε cash, τα 850 εκατ. ευρώ δηλαδή, που έχουν επίδραση μόλις 30% στο αποτέλεσμα του διαγωνισμού!
Με τον τρόπο αυτό ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ Τέρνα έχει υποβάλει μια μεικτή ανταγωνιστική προσφορά που θεωρεί ότι θα του δώσει τη νίκη και θα του κατοχυρώσει την παραχώρηση, ενώ παράλληλα μέσω της χαμηλής έκπτωσης όσον αφορά το cash των 850 εκατ. ευρώ, θα αποκομίσει μια ρευστότητα διόλου ευκαταφρόνητη, κοντά στο 1 δις. ευρώ δηλαδή, που την έχει ανάγκη ο όμιλος γενικότερα, δεδομένου ότι απαιτούνται χρηματοδοτικές λύσεις μετά την επικράτηση της ΓΕΚ Τέρνα σε Εγνατία οδό και Αττική οδό!
https://radar.gr/