9 Δεκ 2023

Έως 70% χαμηλότερη ταχύτητα όταν οδηγούμε σε δρόμο με χιόνι και πάγο

 


Η απόσταση φρεναρίσματος μέχρι την ακινητοποίηση ενός οχήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι η ηλικία και η φυσική κατάσταση του οδηγού, η εμπειρία του, μία ενδεχόμενη απόσπαση της προσοχής του... από την κυκλοφορία, η λήψη φαρμάκων και η κατανάλωση αλκοόλ, αλλά φυσικά και η κατάσταση των ελαστικών και του συστήματος πέδησης. 

Ένας άλλος καθοριστικός παράγοντας, που επηρεάζει την απόσταση φρεναρίσματος είναι οι καιρικές συνθήκες και κατ’ επέκταση τα επίπεδα ολισθηρότητας και η κατάσταση του οδοστρώματος. 

Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε, ότι η απόσταση ακινητοποίησης ενός αυτοκινήτου απαρτίζεται από το άθροισμα της απόστασης που διανύουμε μέχρι να αντιδράσουμε και εκείνης, όπου πατάμε από μέτρια έως δυνατά το φρένο.

Ο υπολογισμός της απόστασης ακινητοποίησης ενός οχήματος μπορεί να γίνει με βάση μαθηματικούς τύπους, αν και όπως προαναφέραμε εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους. Με βάση αυτούς τους τύπους προκύπτει, ότι ένα Ι.Χ. με καλά ελαστικά που κινείται σε στεγνό οδόστρωμα με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα (π.χ. εντός πόλης) χρειάζεται περίπου 40 μέτρα μέχρι να ακινητοποιηθεί επιβραδύνοντας. Τα 25 μέτρα είναι η καθαρή απόσταση με το πόδι του οδηγού να πατάει δυνατά το πεντάλ των φρένων και τα 15 μέτρα αντιστοιχούν σε χρόνο αντίδρασης ενός δευτερολέπτου, που είναι μία μέση τιμή από τη στιγμή που αναγνωρίζει ο οδηγός τον κίνδυνο μέχρι να αρχίσει να φρενάρει.

Τριπλάσια απόσταση ακινητοποίησης στο χιόνι

Στο χιόνι αυξάνεται η απόσταση φρεναρίσματος λόγω της ολισθηρότητας του δρόμου και τετραπλασιάζεται σε σχέση με το στεγνό οδόστρωμα. Έτσι έχουμε ίδια απόσταση αντίδρασης 15 μέτρων και μία απόσταση φρεναρίσματος 100 μέτρων (25 μ. Χ 4), άρα το Ι.Χ. μας θα ακινητοποιηθεί μετά από συνολικά 115 μέτρα. Και εδώ υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με την κατάσταση του χιονιού, αν δηλαδή είναι πατημένο, φρέσκο, λασπωμένο, κλπ. Ουσιαστικά μιλάμε για περίπου έναν τριπλασιασμό της απόστασης ακινητοποίησης, που είναι 40 μέτρα σε στεγνό δρόμο και 115 μέτρα σε χιονισμένο.

Δραματική είναι η αντίστοιχη αύξηση σε παγωμένο δρόμο, όπου ένα όχημα που κινείται με 50 χλμ./ώρα χρειάζεται περίπου 265 μέτρα μέχρι να ακινητοποιηθεί. Άρα εδώ έχουμε σχεδόν επταπλασιασμό της απόστασης ακινητοποίησης σε σύγκριση με το στεγνό οδόστρωμα.

Όλα αυτά θα πρέπει να αποτελούν για τον οδηγό μόνο θεωρητικές τιμές, καθώς το ζητούμενο σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις είναι να προσαρμόζει ανάλογα την ταχύτητα του οχήματος. Σύμφωνα με αναλυτές και ειδικούς σε θέματα οδικής ασφάλειας, πρέπει να μειώνουμε την ταχύτητα κίνησης του Ι.Χ. μας σε χιονισμένο δρόμο κατά 50% και σε παγετό κατά 70% διατηρώντας αντίστοιχα μεγάλες αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα. Έτσι στο χιόνι πρέπει να δείχνει το κοντέρ μας για παράδειγμα το πολύ 25 χλμ./ώρα και στον πάγο μόλις 15 χλμ./ώρα αντί 50 χλμ./ώρα!