14 Φεβ 2024

Δεν έχουμε να φάμε... τώρα δεν θα έχουμε να ντυθούμε! Αύξηση τιμών σε είδη ένδυσης και παπούτσια κατά 30%

 

Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την αγορά πωλήσεων

Ηεπιδεινωμένη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει...

περιπλέξει έντονα τη θαλάσσια επιμελητεία. Οι πιο σημαντικές ασιατικές εισαγωγές στην Ευρώπη - ανταλλακτικά αυτοκινήτων, εξοπλισμός, χημικά, ενεργειακοί πόροι και καταναλωτικά αγαθά - απειλούνται. Ο αντίκτυπος της κρίσης στην ελληνική αγορά αναμένεται να είναι άμεσος.


Ο τριπλασιασμός των ναύλων λόγω αλλαγών στη θαλάσσια διαδρομή των φορτηγών πλοίων από την Κίνα και γενικά από την Ασία, και μια καθυστέρηση περίπου δύο εβδομάδων, θα προκαλέσει αύξηση των τιμών και καθυστερήσεις στην παράδοση, λένε οι ειδικοί. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αναμένεται η αύξηση των τιμών στην κατηγορία ένδυσης και υπόδησης να είναι περίπου 30%! Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα υψηλό δεδομένης της επισφαλούς οικονομικής κατάστασης των καταναλωτών. Η κατάσταση θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την αγορά πωλήσεων.

Γράφει η Αλεξία Ζαχαρίου για το rua.gr

Όλη αυτή η κατάσταση έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τα κέρδη εταιρειών από διάφορους κλάδους, λένε αναλυτές της Bryan Garnier & Co. Ανάμεσά τους είναι και η γαλλική εταιρεία λιανικής επίπλων Maisons du Monde, η οποία παραλαμβάνει το 75% των προϊόντων της από την Ασία, με τη συντριπτική πλειονότητά τους δια θαλάσσης. Οι κατασκευαστές αθλητικών ειδών που αναμένεται να υποφέρουν: Nike, Adidas, Capri Holdings.

Σύμφωνα με ειδικούς, για να αποφευχθεί η κατάρρευση της αγοράς καταναλωτικών αγαθών, οι κινεζικές εταιρείες θα αναγκαστούν να «αναλάβουν» μέρος της αύξησης των τιμών, δεδομένου ότι η κινεζική οικονομία βασίζεται στις εξαγωγές και η μείωση του εμπορικού τζίρου μπορεί να δημιουργήσει τεράστιο προβλήματα. Παράλληλα, για να μειωθεί το κόστος, πιθανότατα θα τροποποιηθεί η σύνθεση των υλικών από τα οποία παράγονται τα αγαθά. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η ενδεχόμενη αύξηση των τιμών λιανικής δεν θα ξεπεράσει το 12%.

Τελικά όμως, «οι καταναλωτές θα πληρώσουν για τα πάντα». Και σε εκείνους τους τομείς όπου είναι αδύνατο να αυξηθούν γρήγορα οι τιμές, οι εταιρείες θα πληρώσουν για πιο ακριβά logistics σε βάρος της μειωμένης κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ιταλικού Ινστιτούτου Μελετών Διεθνούς Πολιτικής (ISPI), διάφοροι τύποι προϊόντων που παραδίδονται στην Ευρώπη από την Ασία με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ενδέχεται να αυξηθούν σε τιμές έως και 10%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει «καταστροφικές συνέπειες» τις επόμενες εβδομάδες.

Όλα αυτά όμως δεν μοιάζουν περισσότερο με... όνειρα, επειδή η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας σέρνεται. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, όπως οι ηλεκτρικές συσκευές, που κατασκευάζονται στην Κίνα, οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται να υπάρξει καθυστέρηση στην παράδοσή τους.

Όπως σημειώνεται, κάτι παρόμοιο ήδη συμβαίνει κατά την παραγγελία αυτοκινήτων. Αντίθετα, οι εισαγωγές προϊόντων υψηλού όγκου και χαμηλής τιμής που καθιστούν την τελική τους τιμή απαγορευτική λόγω των υψηλών ναύλων είναι πιθανό να ανασταλούν. Γενικότερα επαναλαμβάνεται η διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και της καραντίνας, με τη μόνη διαφορά ότι συμβαίνει σε μικρότερη κλίμακα.