Δέκα έργα στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα ανακοίνωσε μέσα στην εβδομάδα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια ομιλία του στο.. συνέδριο «Prodexpo» στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια, αν το καλοκοιτάξει κανείς, τα δέκα (10) είναι… περίπου πέντε (5) και για τα υπόλοιπα πέντε για την ώρα περισσεύουν μόνο ερωτήματα. «Εργα» και ερωτήματα τα βρήκε, είναι η αλήθεια, έτοιμα ο κ. Σταϊκούρας στην πόρτα του υπουργείου από τον προηγούμενο υπουργό (Κώστας Αχ. Καραμανλής) και τώρα δεν ξέρει ποιο να βάλει πρώτο και σε ποια σειρά τα υπόλοιπα…
Σύμφωνα με το επίσημο δελτίο Τύπου, «ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι η κυβέρνηση υλοποιεί εμβληματικά έργα και παρεμβάσεις όπως: το Μετρό Θεσσαλονίκης (1), το FlyOver (2), Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Εδεσσας (3), Κάθετος άξονας Δράμα – Αμφίπολη (4), Ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ (5), Cluster Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας (6), Υλοποίηση 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (τα 16 στη Θεσσαλονίκη) με ΣΔΙΤ (7), Σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης και προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (8), Η ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας, μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη (9), Αστικές συγκοινωνίες (10).
Ομορφα ακούγονται αλλά είναι… ατακτοποίητα. Διότι μπορεί να φαίνεται ότι παίζουμε με τις λέξεις αλλά δεν ξέρουμε τι να πρωτοθαυμάσουμε, καθώς από τα δέκα έργα που «υλοποιεί» η κυβέρνηση της Ν.Δ., για τα πέντε (!) δεν έχει ανακηρυχθεί ούτε καν ο προσωρινός ανάδοχος (α/α 3-4-6-7-8).
Το 9ο κατά σειρά είναι απλή εξαγγελία προθέσεων (η σιδηροδρομική σύνδεση των τριών λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας -Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη- με τα τρία λιμάνια της Βουλγαρίας -Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσε- και πιθανόν ένα της Ρουμανίας -Κωνστάντζα;- είχε δρομολογηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εγκαταλείφθηκε μετά τις εκλογές του 2019 και επανέρχεται τώρα λόγω και του πολέμου στην Ουκρανία και… με πρωτοβουλία της Ε.Ε.)!
Αστικές συγκοινωνίες
Το 5ο αφορά έργο που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2020 καθώς είχε ενταχθεί στο περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα της Κεντρικής Μακεδονίας 2014-2020 (σύμφωνα με τις πληροφορίες, το έργο έχει σταματήσει διότι δεν έχει απαλλοτριωθεί έκταση στην οποία «στεγάζεται» εταιρεία εξυπηρέτησης φορτηγών αυτοκινήτων που, ενώ έχει εισπράξει τη σχετική αποζημίωση, αρνείται να εγκαταλείψει τον χώρο με -αν είναι δυνατόν- κομματικές πλάτες!).
Οσο για τις αστικές συγκοινωνίες, μετά από 5 χρόνια κυβέρνησης της Ν.Δ. ακούγεται ως κοροϊδία να επαίρεται ο αρμόδιος υπουργός ότι ο ΟΑΣΘ θα ενισχυθεί με 110 νέα λεωφορεία καθώς οι υπόλοιπες παρεμβάσεις είναι στα σχέδια, υλοποιείται η μερική ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού με ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ αναθέσεις, που κινούνται στο όριο της νομιμότητας με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό του 2017, και ακόμη δεν έχουμε μάθει τι απέγινε η εκκαθάριση του «αμαρτωλού» ΟΑΣΘ των παλαιών μετόχων.
Το Μετρό, παρά τις υποσχέσεις για λειτουργία τον Απρίλιο του 2023, έχει μετατεθεί για… παράδοση τον Νοέμβριο του 2024, όσο για την εμπορική λειτουργία, βλέπουμε. Αν μας πουν πόσες είναι οι αποζημιώσεις που πληρώσαμε για το διάστημα 2019-2024, πόσο κόστισε συνολικά το «έγκλημα στη Βενιζέλου» και πόσα θα πληρώσει από το 2024 μέχρι τη λειτουργία του το Δημόσιο από τον προϋπολογισμό του -αφού κόπηκε η ευρωπαϊκή συμμετοχή-, τότε μπορούμε να αρχίσουμε να συζητάμε για το έργο το οποίο, αν και… το συντομότερο ανέκδοτο, πήρε είκοσι χρόνια να ολοκληρωθεί.
Οσο για το FlyOver που ακόμα δεν άρχισε και ξεκίνησαν… τα ανέκδοτα και τα «βασανιστήρια» χιλιάδων Θεσσαλονικέων στην περιφερειακή, επειδή η μόνη γνωστή εγγύηση είναι αυτή που δόθηκε στον εργολάβο, αναμένουμε τις αποφάσεις του ΣτΕ (για τις προσφυγές κανένας δεν λέει τίποτα) και κάποιες ακόμη απαντήσεις σχετικά με το οικονομικό μέγεθος αλλά και το ποιος και πότε θα πληρώσει τον βαρκάρη.
Καλού-κακού, μέσα στις τόσες ανακοινώσεις ας μας πουν πόσες είναι οι πρώτες αποζημιώσεις που θα δοθούν στον εργολάβο επειδή η κυβέρνηση αποφάσισε να σταματήσει τις πρόδρομες εργασίες πριν από τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές για να αποφύγει το φούμο!
Απόστολος Λυκεσάς
efsyn.gr