22 Μαρ 2024

ΚΑΠΟΙΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑ στον διαγωνισμό για τα ελικόπτερα αεροπυρόσβεσης…

Για άλλη μία φορά το υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας εμφανίζεται να πρωτοπορεί με τις προδιαγραφές που εκδίδει για την.. προμήθεια ιπτάμενων μέσων.
 Είχε προηγηθεί ο διαγωνισμός που προκήρυξε τον περασμένο Σεπτέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.), για λογαριασμό του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, για την «προμήθεια δύο (2) ελικοπτέρων μεσαίου μεγέθους για υγειονομικές αποστολές και ενός (1) ελικοπτέρου για την μεταφορά της ομάδας διαχείρισης περιστατικών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας».
 Όπως αποδείχθηκε τρεις από τους τέσσερις κορυφαίους κατασκευαστές ελικοπτέρων στον κόσμο δεν κατέθεσαν προσφορά, καθώς αδυνατούσαν να ικανοποιήσουν συγκεκριμένους όρους της διακήρυξης, που τελικά μετέτρεψαν τη διαγωνιστική διαδικασία σε κούρσα για έναν!

Στην παρούσα περίπτωση, το ζήτημα αφορά το «Σχέδιο Τεύχους Τεχνικών Προδιαγραφών Προμήθειας Δέκα (10) Πυροσβεστικών Ελικοπτέρων Μεσαίου Τύπου» που από την 1η Μαρτίου μέχρις και 19 Μαρτίου 2024 και ώρα 23.59, είχε αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας.

Το πρώτο αξιομνημόνευτο χαρακτηριστικό των προδιαγραφών είναι ότι από το υπό προμήθεια ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ απαιτείται η μεταφορά ωφέλιμου φορτίου ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ από την ποσότητα του μεταφερόμενου ύδατος για αεροπυρόσβεση! Δηλαδή, απαιτείται η μεταφορά ωφέλιμου φορτίου 3.000 κιλών έναντι 2.500 κιλών (2.500 λίτρων) που απαιτείται ως χωρητικότητα της δεξαμενής νερού!

Το δεύτερο αξιομνημόνευτο, είναι ότι η βαθμολόγηση των προσφορών θα γίνει σύμφωνα με ΔΥΟ μόνο κριτήρια αξιολόγησης, που το καθένα έχει συντελεστή βαρύτητας 50%. Ας σημειωθεί ότι στον διαγωνισμό του περασμένου Σεπτεμβρίου, για δύο ελικόπτερα υγειονομικών αποστολών και ενός για την μεταφορά ομάδας διαχείρισης περιστατικών, τα βαθμολογούμενα κριτήρια ήταν επίσης ολιγάριθμα, μόλις τρία.

Σύμφωνα λοιπόν με το Κεφάλαιο 16 του σχεδίου, τα δύο βαθμολογούμενα κριτήρια είναι τα εξής:
>1ο Κριτήριο: «Χωρητικότητα Δεξαμενής Νερού: 100 για την ελάχιστη απαίτηση 2.500lt, 120 για την προσφορά με την μέγιστη επίδοση, αναλογική βαθμολόγηση για ενδιάμεσες τιμές».
>2ο Κριτήριο: «Ωφέλιμο φορτίο (σε συνθήκες ISA/Sea Level): 100 για την ελάχιστη απαίτηση 3.000 kg, 120 για την προσφορά με την μέγιστη επίδοση, αναλογική βαθμολόγηση για ενδιάμεσες τιμές».

Το τρίτο αξιομνημόνευτο κατά σειρά που παρατηρείται λοιπόν, είναι ότι για το ωφέλιμο φορτίο βαθμολογείται η δυνατότητα μεταφοράς κατ’ ελάχιστον 3.000 κιλών σε συγκεκριμένες συνθήκες πτήσης, ενώ για την κύρια αποστολή των ελικοπτέρων, την αεροπυρόσβεση, αξιολογείται μόνο η χωρητικότητα της δεξαμενής νερού και ΟΧΙ η δυνατότητα μεταφοράς νερού σε συγκεκριμένες συνθήκες πτήσης. Για την ακρίβεια ουδεμία αναφορά για τις συνθήκες πτήσης υφίσταται! Είναι δε αυτονόητο ότι η ονομαστική χωρητικότητα της δεξαμενής νερού δεν συνεπάγεται αυτόματα και τη αεροπορική μεταφορά της ίδιας ποσότητας νερού.

Το τέταρτο αξιομνημόνευτο, είναι ότι η συγκεκριμένη προδιαγραφή εμφανίζεται να αγνοεί ευρωπαϊκή οδηγία για την εφαρμογή της απόφασης σύστασης του ευρωπαϊκού μηχανισμού αεροπυρόσβεσης rescEU, η οποία έχει δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της 10.04.2019. Συγκεκριμένα στο Παράρτημα, στη σελίδα L 99/44, που αναφέρεται στις απαιτήσεις ποιότητας για τις ικανότητες του μηχανισμού rescEU, αναφέρεται σαφώς ως ελάχιστη δυνατότητα μεταφοράς ύδατος στην περίπτωση ελικοπτέρου, τα 3.000 λίτρα νερού. Γιατί άραγε προδιαγράφεται χωρητικότητα δεξαμενής νερού 2.500 λίτρων, που όπως εξηγήθηκε δεν συνεπάγεται την ίδια δυνατότητα μεταφοράς αφού δεν αναφέρονται οι συνθήκες πτήσης, που είναι υποδεέστερη από την ευρωπαϊκή οδηγία;

Το πέμπτο αξιομνημόνευτο, σε άμεση συσχέτιση με το προηγούμενο, είναι ότι η ανωτέρω ευρωπαϊκή οδηγία υπογράφεται από τον τότε Ευρωπαίο Επίτροπο Χρήστο Στυλιανίδη, που θήτευσε και ως ο πρώτος υπουργός Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας. Τέλος, διάφορα λάθη στο τεύχος, που εντοπίζονται από μία απλή ανάγνωση όπως π.χ. η αρίθμηση από 15.1 έως 15.8 των παραγράφων του Κεφαλαίου 16 (!), η αναντιστοιχία μεταξύ της αναφοράς αριθμητικά και ολογράφως για την ίδια ποσότητα, δεν μπορούν παρά να θεωρηθούν ενδείξεις προχειρότητας.

https://www.defence-point.gr/