Μια μαύρη τρύπα «μαμούθ», που αγγίζει ακόμα και τα 200.000.000 ευρώ, έχει αφήσει πίσω της η διοίκηση Πατούλη στην Περιφέρεια Αττικής, όπως.. αποκαλύπτει έρευνα της δημοσιογραφικής ομάδας Data Journalists.
Αυτό το υπέρογκο έλλειμμα είναι που υποχρεώνει τον νυν περιφερειάρχη Νίκο Χαρδαλιά να παίζει «καθυστερήσεις» και την κυβέρνηση να προσπαθεί να βρει τρόπο ώστε να (συγ)καλύψει ένα τέτοιο ποσό, που έτσι κι αλλιώς τινάζει στον αέρα κάθε απόπειρα εξορθολογισμού των ταμείων.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, μόλις πρόσφατα κατάφερε ο Ειδικός Σύνδεσμος της Περιφέρειας για τη διαχείριση των απορριμμάτων Ε∆ΣΝΑ να δημοσιεύσει τον ισολογισμό για το… 2022. Εκεί παραδέχεται επίσημα μια ζημιά ύψους 38.100.000 ευρώ. Ομως αυτό είναι μόνο ένα μέρος του ανοίγματος που άφησε πίσω της η θητεία Πατούλη. Ισως τελικά να είναι αυτά τα «ανοίγματα» και όχι η… ζεϊμπεκιά, που υποχρέωσαν το Μαξίμου να στραφεί πέρυσι σε άλλη επιλογή για τις εκλογές στην Περιφέρεια.
Ο Ε∆ΣΝΑ παραμένει ακέφαλος τόσους μήνες μετά τις εκλογές, ενώ από τον ισολογισμό του 2022 που εγκρίθηκε στις 11 Απριλίου 2024 από την Εκτελεστική Επιτροπή προκύπτουν αλλόκοτες διαπιστώσεις, όπως ότι τα 5 από τα 7 μέλη εμφανίζονται με ιδιότητες που δεν ισχύουν πλέον, αλλά έληξαν με τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2023!
Ο Ε∆ΣΝΑ λειτουργεί με τη σημερινή του μορφή από το 2011, με τον νόμο του «Καλλικράτη». Οι κυβερνήσεις των πρώτων Μνημονίων άφησαν τους 66 δήμους της Αττικής στον ρόλο εκείνου που πληρώνει για να θάβονται τα σκουπίδια και έδωσαν την απόλυτη εξουσία στον εκλεγμένο περιφερειάρχη. ∆εκατρία χρόνια αργότερα, τα στερεά απόβλητα της Αττικής, περίπου 1.800.000 τόνοι ετησίως, συνεχίζουν να θάβονται στη Φυλή, καθώς η ανακύκλωση παραμένει καθηλωμένη σε πολύ μικρά ποσοστά.
Ο Ε∆ΣΝΑ ως φορέας έχει εξασφαλισμένα έσοδα από τα τέλη που πληρώνουν οι δήμοι, αφού πρώτα τα εισπράξουν από τους δημότες μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού. Ολα τα προηγούμενα χρόνια ο Ε∆ΣΝΑ κατάφερνε όχι μόνο να καλύπτει τα έξοδά του, αλλά να δημιουργεί και ένα σημαντικό αποθεματικό. Από το 2020, όμως, άρχισε η κατάρρευση των οικονομικών του φορέα. Τα έξοδα, από τα 85.800.000 το 2019, αυξήθηκαν στα 104.000.000 το 2020, στα 116.500.000 την επόμενη χρονιά και το 2022 βγήκαν στα 172.600.000 ευρώ.
Ο φορέας είχε πλεόνασμα 36.400.000 το 2020, όμως το 2022 το ταμείο ήταν μείον κατά 38.100.000. Μόνο η αύξηση στα έξοδα δημοσίων σχέσεων ήταν 2.322%! Πηγές που γνωρίζουν τον χώρο των απορριμμάτων αποδίδουν την εμφανή οικονομική κατάρρευση του Ε∆ΣΝΑ κυρίως στο γεγονός ότι η διοίκηση Πατούλη συνέχισε να αναλαμβάνει δεσμεύσεις, εξαγγέλλοντας διάφορα προγράμματα, χωρίς να έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την κυβέρνηση. Η αποτύπωση αυτών των δεσμεύσεων δεν εντοπίζεται σε οικονομικούς απολογισμούς, αλλά έχει στο παρελθόν επισημανθεί ως μείζον πρόβλημα από τους 66 δημάρχους της Αττικής, που είχαν προειδοποιήσει εγκαίρως, ειδικά για τις ανα-
θέσεις. Το όργανο που εκπροσωπεί τους 66 δημάρχους είναι η Περιφερειακή Ενωση ∆ήμων Αττικής (ΠΕ∆Α) όπου κυριαρχούν οι προερχόμενοι από τη Νέα ∆ημοκρατία.
Σε ανακοίνωση στις 6/4/2021, εν μέσω πανδημίας, η αρμόδια Επιτροπή της ΠΕ∆Α εντοπίζει τεράστιες σπατάλες, όπως 5.000.000 ευρώ για αναθέσεις απολύμανσης, δέσμευση 6.930.000, το 8% του προϋπολογισμού, για αναθέσεις 24 μελετών κ.ά. Οι διαγωνισμοί αυτοί παραμένουν σήμερα σε εκκρεμότητα, αλλά οι δεσμεύσεις συνεχίζουν να ισχύουν.
Στον λογαριασμό του… χάους προστίθεται κι ένας μακρύς κατάλογος απευθείας αναθέσεων διά πάσαν νόσον. Οι Data Journalists παραθέτουν έναν πίνακα με 135 τέτοιες αναθέσεις μόνο για τα έτη 2022 και 2023 και συνολικό κόστος 3.904.859 ευρώ. Η συγκάλυψη της οικονομικής κατάρρευσης δεν προκύπτει μόνο από την καθυστέρηση στην έγκριση των ισολογισμών και την αποφυγή τοποθέτησης διοίκησης στον Ε∆ΣΝΑ. Στις 7/2/2024 αναρτήθηκε στη ∆ι@ύγεια του Ε∆ΣΝΑ το σχέδιο για τον προϋπολογισμό του 2024 ο οποίος είχε εγκριθεί 70 μέρες νωρίτερα (29/11/23) από την Εκτελεστική Επιτροπή.
Με έναν μαγικό τρόπο, ο προϋπολογισμός αυτός εμφανίζεται πλήρως ισοσκελισμένος με έσοδα-έξοδα 165.087.751 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες των Data Journalists, ο προϋπολογισμός αυτός που στάλθηκε προς έγκριση στο υπουργείο Εσωτερικών παραμένει θαμμένος σε κάποιο συρτάρι, καθώς υπηρεσιακοί παράγοντες αρνούνται να τον εγκρίνουν.
Με βάση τα ελάχιστα δεδομένα που είναι δημοσιευμένα, εκτιμάται ότι η εικόνα του 2022 θα επαναληφθεί το 2023 αλλά και το 2024, που ήδη πλησιάζει στο δεύτερο τετράμηνο. Εάν το 2022 κλείσει με άνοιγμα 75.000.000 ευρώ, οι υποχρεώσεις που προκύπτουν από δεσμεύσεις θα οδηγήσουν σε νέα ελλείμματα. Ταυτόχρονα, το νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπει χρηματοδότηση έργων όπως συνέβαινε με τα προηγούμενα προγράμματα. Κάπως έτσι ορθώνεται ο εφιάλτης μιας συνολικής «μαύρης τρύπας» που θα αγγίξει τα 200.000.000 ευρώ πριν κλείσει το 2024!
Η διοίκηση Χαρδαλιά καλύπτεται έως τώρα από την απόφαση που έλαβε το Περιφερειακό Συμβούλιο στο τέλος Ιανουαρίου για γενικό διαχειριστικό έλεγχο στα πεπραγμένα της διοίκησης Πατούλη για τα έτη 2020-2023. Πότε, όμως, θα επιτευχθεί αυτή η περαίωση ώστε να καλύπτει και το έτος 2023, όταν μόλις τώρα εγκρίθηκε ο ισολογισμός για το 2022; Κι εν τέλει, θα αποφύγουν οι πολίτες της Αττικής κάποιο έκτακτο κι άδικο χαράτσι στα δημοτικά τέλη για να καλυφθεί η «μαύρη τρύπα»;
Β. Γαλούπης
https://www.newsbreak.gr/